WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Nauka

Zachęcanie do recyklingu jest proste, ale wymaga sprytnego podejścia

Jak zachęcić społeczeństwo do recyklingu? Nowe badanie naukowe wgryza się w ten temat, odpowiadając dosyć spodziewanie.

Chociaż sam w sobie recykling jest szlachetny i wręcz kluczowy, żebyśmy przestali aż tak zaśmiecać naszą planetę, to nie zawsze należy do najprostszych rzeczy, jakie możemy sobie wyobrazić. Jak jednak zachęcić do tego ludzi? Przede wszystkim podkreślają to, jak odpady mogą zostać przekształcone w nowe obiekty.

Same suche informacje nie mogą prowadzić do zrównoważonego zachowania. Ludzie muszą czuć się zmotywowani, a najlepsze motywacje łączą korzyści środowiskowe z korzyściami osobistymi, takimi jak nagrody ekonomiczne, wyższy status lub powiązania społeczne.

Widać to m.in. w amerykańskiej ankiecie z 2014 roku, gdzie 41% respondentów stwierdziło, że pieniądze lub nagrody były najskuteczniejszym sposobem na posunięcie ich do recyklingu. Systemy zwrotu, takie jak depozyty na puszkach i butelkach, okazały się skuteczne w niektórych kontekstach, ale muszą stać się wygodniejsze.

recykling, zachęcanie do recyklingu, droga do recyklingu, badanie na temat recyklingu

Status społeczny także motywuje do tego ludzi. Styl życia bez odpadów stał się sensacją w mediach społecznościowych, co widać po aktorach, czy blogerach, którzy rywalizują o pozostawienie jak najmniejszej ilości odpadów. Widoczność zachowań związanych z recyklingiem i dbaniem o środowisko ma znaczenie.

Według badań okazuje się, że też mieć wsparcie. Organizacje wzajemnej pomocy lub grupy kierowane przez społeczność inicjują zmiany w zachowaniu poprzez powiązania społeczne i interakcje twarzą w twarz. Mogą potencjalnie przekazywać wzmacniające informacje i podtrzymywać długoterminowe zaangażowanie.

ŹRÓDŁO: Phys