Pozostałości ostatniego statku używanego do transportowania zniewolonych ludzi z Afryki do Stanów Zjednoczonych, jednostki o nazwie Clotilda, odkryto u brzegów Mobile w Alabamie. Wrak został opuszczony w 1860 roku po nielegalnym przewiezieniu 110 osób z Królestwa Dahomey, znanego obecnie jako Benin.
Archeolodzy wykorzystali unikalny rozmiar, wymiary i materiały budowlane szkunera, aby rozpoznać statek. Jego kapitan, William Foster, który pracował dla właściciela niewolników, Timothy’ego Meahera, zapisał w swoich notatkach, że spalił statek po dopłynięciu. Odkryty wrak wykazywał oznaki podpalenia, co jest zbieżne z twierdzeniem kapitana Fostera, że spalił Clotildę po jej zatopieniu. Szczegółowe badanie zachowanych zapisów historycznych dotyczących szkunerów w całym rejonie Zatoki Meksykańskiej, w tym w porcie w Mobile, pozwoliło dopasować zaledwie cztery statki wielkości podobnej do wraku. Tylko jeden, Clotilda, pasuje do zapisów spośród 1500 jednostek.
Czytaj też: Starożytni Rzymianie używali stopionego żelaza do naprawy ulic
Chociaż Thomas Jefferson podpisał „Ustawę zakazującą importu niewolników” w 1808 roku, handel nimi trwał przez dziesięciolecia. Clotilda dopłynęła do Ameryki 8 czerwca 1860 roku, gdy klimat polityczny był niezwykle napięty. Kilka miesięcy później wybór Abrahama Lincolna stworzył grunt pod wojnę domową. Po klęsce Konfederacji w 1865 r. uwolniono niewolników z pokładu statku. . Utworzyli oni razem społeczność, którą nazwali African Town, później skróconą do Africatown. Po II wojnie światowej Africatown została wchłonięta przez większy obszar.
[Źródło: popularmechanics.com]
Czytaj też: Ten pierścień mógł należeć do Poncjusza Piłata