Reklama
aplikuj.pl

Zotac GeForce RTX 5060 Ti AMP 16 GB – test karty graficznej

Zotac GeForce RTX 5060 Ti AMP 16 GB - test karty graficznej

Zotac GeForce RTX 5060 Ti AMP 16 GB to topowa autorska konstrukcja firmy Zotac oparta na najnowszym układzie GPU z segmentu wydajnościowego od NVIDII – RTX 5060 Ti. Seria AMP tradycyjnie oznacza najwyższy stopień fabrycznego podkręcenia oraz najbardziej zaawansowany system chłodzenia dostępny w ofercie producenta dla danego modelu karty graficznej.

Model RTX 5060 Ti AMP pozycjonowany jest wyżej niż RTX 5060 Ti Twin Edge OC, oferując nie tylko wyższe zegary, ale również bardziej rozbudowany i estetyczny system chłodzenia, który ma zapewnić lepszą kulturę pracy pod obciążeniem. Sama karta GeForce RTX 5060 Ti plasuje się na pograniczu segmentu średniego i wydajnościowego – w praktyce oznacza to możliwość komfortowego grania w najwyższych detalach w rozdzielczości 1080p, a także bardzo dobre wyniki w 1440p, zwłaszcza przy ustawieniach wysokich lub ultra.

W prezentowanej wersji karta została wyposażona w 16 GB pamięci VRAM, co ma pozytywnie wpływał na jej wydajność w nowoczesnych tytułach. Producent oferuje również wariant 8 GB, skierowany już bardziej w stronę klasycznego segmentu średniego, zarówno pod względem ceny, jak i realnych możliwości. Poza ilością pamięci oba modele mają identyczną specyfikację techniczną. Zapraszamy na test.

 RTX 5060 TiRTX 4060 TiRTX 3060 Ti
ArchitekturaBlackwellAda LovelaceAmpere
RdzeńGB206AD106GA106
Litografia5 nm5 nm8 nm
Rozmiar181 mm²190 mm²392 mm²
Tranzystory22 mld23 mld17 mld
Jednostki SP460843524864
Jednostki TMU144136152
Jednostki ROP484880
Jednostki RT363438
Jednostki AI144136152
Taktowanie bazowe2407 MHz2310 MHz1410 MHz
Taktowanie boost2572 MHz2535 MHz1665 MHz
Taktowanie pamięci28000 MHz18000 MHz14000 MHz
Ilość pamięci16 GB GDDR716 GB GDDR68 GB GDDR6
Szyna pamięci128-bit128-bit256-bit
Przepustowość448 GB/s288 GB/s448 GB/s
InterfejsPCI-E 5.0 x8PCI-E 4.0 x8PCI-E 4.0 x16
Współczynnik TGP180 W165 W200 W
Cena MSRP429 USD499 USD399 USD

Spis treści:

1. Zotac GeForce RTX 5060 Ti AMP 16 GB

Architektura graficzna GeForce Blackwell otwiera nowy rozdział w rozwoju technologii RTX czwartej generacji. To kontynuacja rewolucji rozpoczętej pod koniec lat 2010., w której NVIDIA zintegrowała ray tracing w czasie rzeczywistym z klasycznym renderingiem rastrowym 3D. W przypadku Blackwell do gry wkracza nowy filar — renderowanie neuronowe, umożliwiające karcie graficznej wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji do tworzenia fragmentów obrazu.

Należy przy tym zaznaczyć, że nie jest to tożsame z DLSS — tam bowiem model AI odpowiada za rekonstrukcję detali w przeskalowanym obrazie, bazując na danych treningowych, wektorach ruchu i analizie poprzednich klatek.

W niniejszym teście przyglądam się karcie GeForce RTX 5060 Ti, czyli piątemu układowi graficznemu opartemu o architekturę Blackwell. W jego wnętrzu pracuje nowy procesor graficzny o oznaczeniu GB206. To konstrukcja o unikatowych parametrach — nie występowała wcześniej w rodzinie Ada Lovelace. NVIDIA zaprojektowała ten układ w taki sposób, by proporcje jednostek SM lepiej odpowiadały faktycznym wersjom SKU, ograniczając niepotrzebną powierzchnię krzemową.

W GeForce RTX 5060 Ti chip GB206 wykorzystywany jest w pełnym zakresie swoich możliwości. To już czwarty przedstawiciel gamingu w tej architekturze, stworzony przy użyciu tego samego procesu technologicznego NVIDIA 4N, który wcześniej zastosowano w układzie AD106. Sam rdzeń ma powierzchnię 181 mm², jest niemal kwadratowy i zawiera aż 21.9 miliarda tranzystorów.

Układ GB206 oparto na strukturze znanej z poprzednich generacji GPU tej marki, jednak wprowadzono kilka istotnych zmian konstrukcyjnych. Karta korzysta z nowoczesnego interfejsu PCIe 5.0 x8, co pozwala wykorzystać potencjał platform opartych o procesory Intel Core 14 gen / Ultra oraz AMD Ryzen serii 7000/9000 z architekturą Zen 4/5. Oczywiście kompatybilność wsteczna z wcześniejszymi wersjami PCIe została zachowana.

Nowością w tej generacji jest także obsługa pamięci GDDR7, która debiutuje właśnie z układem GB206. Magistrala pamięci ma szerokość 128 bitów, a NVIDIA zastosowała 16 GB VRAM-u pracującego z prędkością 28 Gbps, co przekłada się na przepustowość 448 GB/s. To aż o 55% więcej niż w RTX-ie 4060 Ti, który korzysta z pamięci GDDR6 18 Gbps.

Za przydzielanie obciążeń renderowania odpowiada GigaThread Engine, ale w chipie GB206 pojawił się też zupełnie nowy komponent: AI Management Processor (AMP) — dedykowany, szeregowy układ do zarządzania wszystkimi funkcjami AI. Na poziomie globalnym układ zawiera również Optical Flow Processor, znany z wcześniejszych wersji DLSS oraz funkcji związanych z kodowaniem wideo.

Nowy silnik multimedialny obejmuje po jednej jednostce NVDEC oraz NVENC, przy czym ta ostatnia to już 9. generacja kodera wideo, wspierająca kodowanie AV1 i HEVC w układzie 4:2:2. Centralną część matrycy zajmuje pamięć podręczna L2 o pojemności 32 MB, której pełna pojemność została udostępniona w GeForce RTX 5060 Ti.

Układ GB206 zawiera trzy klastry przetwarzania grafiki (GPC). Każdy z nich dysponuje 6 jednostkami TPC, a te z kolei zawierają po 2 jednostki SM, co daje łącznie 36 jednostek SM w całym układzie. Każdy z GPC posiada również partycję renderującą wyposażoną w 12 jednostek ROP, co daje w sumie 48 ROP.

W każdej jednostce SM znajduje się 128 rdzeni CUDA. W odróżnieniu od architektury Ada, gdzie część jednostek SIMD była podzielona na FP32+INT32 i wyłącznie FP32, tutaj każda z 128 jednostek ma pełną funkcjonalność obliczeń mieszanych FP32/INT32. Te rdzenie są zorganizowane w cztery sekcje robocze, z których każda zawiera własny plik rejestrów, cache instrukcji (poziom 0), scheduler warpów, dwie jednostki load/store oraz jednostkę funkcji specjalnych (SFU), odpowiedzialną m.in. za funkcje trygonometryczne, potęgowanie, logarytmy czy pierwiastki.

Każda jednostka SM współdzieli 128 KB pamięci L1 dla danych oraz posiada cztery jednostki TMU. Do najbardziej zaawansowanych elementów jednostki SM należą cztery rdzenie Tensor 5. generacji oraz jeden rdzeń RT 4. generacji, obsługujący ray tracing.

Zotac RTX 5060 Ti Twin Edge trafia do użytkownika w bardzo małym opakowaniu detalicznym co nie dziwi, bo wersja AMP to bardzo kompaktowa konstrukcja z dwoma wentylatorami, dlatego samo pudełko również jest zauważalnie mniejszych rozmiarów.

W zestawie sprzedażowym producent umieścił standardowy komplet dokumentacji i materiałów reklamowych, a także papierową figurkę MEK Robota, będącą stałym elementem kart graficznych Zotaca z ostatnich generacji. Przejściówki zasilającej nie znajdziemy w zestawie, co jest całkowicie zrozumiałe – karta wykorzystuje zwykłe 8-pinowe złącze PCIe, więc jest w pełni kompatybilna z większością współczesnych zasilaczy bez konieczności używania adapterów.

Testowany dziś Zotac GeForce RTX 5060 Ti AMP oferuje bazowe taktowanie na poziomie 2407 MHz, które w trybie GPU Boost osiąga 2632 MHz. GeForce RTX 5060 Ti w prezentowanej wersji od Zotaca cechuje się dość kompaktowymi wymiarami, które wynoszą 22.0 cm długości oraz 12.0 cm wysokości. Dzięki temu bez problemu zmieści się w większości nowoczesnych obudów typu mid-tower, a także w wielu konstrukcjach o mniejszych gabarytach.

Karta nie zajmuje nadmiernie dużo przestrzeni w obudowie, co sprzyja dobrej cyrkulacji powietrza. Waga urządzenia to 674 gramy, co przy obecnych standardach oznacza raczej lekką konstrukcję, nieobciążającą nadmiernie slotu PCIe ani nie wymagającą dodatkowych wsporników montażowych.

Pod względem estetycznym dominuje kolor szary, który nadaje konstrukcji stonowanego wyglądu. Całość uzupełniona została złotymi akcentami, które delikatnie podkreślają charakter karty i odróżniają ją od bardziej klasycznych wersji.

Na rewersie zamontowano metalowy backplate, który pełni zarówno funkcję estetyczną, jak i wzmacnia całą strukturę karty. W tylnej części backplate’u umieszczono duży otwór wentylacyjny, poprawiający przepływ powietrza i wspomagający odprowadzanie ciepła z rejonu radiatora.

Metalowy backplate spełnia przede wszystkim funkcję ochronną – zabezpiecza laminat przed uszkodzeniami mechanicznymi podczas montażu oraz codziennego użytkowania.

W tej wersji nie zastosowano jednak termopadów na tylnej części backplate’u, co oznacza, że elementy po odwrotnej stronie PCB nie są aktywnie chłodzone przez tę powierzchnię. Niemniej, sama obecność sztywnej płyty wzmacniającej zwiększa ogólną trwałość konstrukcji i poprawia jej prezencję wizualną.

Karta korzysta ze zwykłego 8-pinowego złącza zasilania, co podkreśla umiarkowane zapotrzebowanie na energię. Zarówno warianty 8 GB, jak i 16 GB RTX 5060 Ti zostały sklasyfikowane jako układy o współczynniku TGP wynoszącym 180 W, co oznacza, że nie wymagają użycia nowego, wielowtykowego adaptera z serii RTX 40, znanego z bardziej wymagających modeli. To z pewnością dobra wiadomość dla użytkowników, którzy nie planują modernizacji zasilacza ani całego swojego zestawu komputerowego z myślą o kompatybilności z nowymi standardami.

Zastosowany w Zotac RTX 5060 Ti AMP system chłodzenia Ice Storm2 opiera się na trzech ciepłowodach, które odpowiadają za efektywne odprowadzanie ciepła z kluczowych komponentów karty. Co istotne, radiator został zaprojektowany w taki sposób, by zapewniać chłodzenie nie tylko samego rdzenia GPU, ale również kości pamięci VRAM oraz sekcji zasilania VRM. Taka konstrukcja ma zagwarantować stabilność pracy całej karty, nawet przy większym obciążeniu, oraz przyczynić się do zwiększenia jej żywotności.

Karta graficzna Zotac GeForce RTX 5060 Ti AMP 16 GB oferuje zestaw wyjść wideo obejmujący trzy złącza DisplayPort 2.1b oraz jedno HDMI 2.1b, co zapewnia pełną zgodność z najnowszymi standardami przesyłu obrazu. To konfiguracja typowa dla całej serii GeForce RTX 50 z architekturą Blackwell, w której NVIDIA zastosowała nową generację silnika wyświetlania, zdolnego do obsługi najbardziej wymagających scenariuszy multimedialnych i gamingowych.

Każde z trzech złączy DisplayPort 2.1b obsługuje tryb UHBR20 (Ultra-High Bit Rate), co w połączeniu z kompresją strumienia obrazu DSC (Display Stream Compression) pozwala na osiąganie niezwykle wysokich parametrów sygnału wideo. Dzięki temu karta jest w stanie obsłużyć np. rozdzielczość 4K w trybie 12-bit HDR przy częstotliwości odświeżania aż 480 Hz lub nawet 8K w 12-bit HDR do 165 Hz – wszystko przez pojedynczy DisplayPort. Z kolei złącze HDMI 2.1b (fizycznie oznaczane często jako 2.1a) zapewnia pełną kompatybilność z nowoczesnymi telewizorami i monitorami obsługującymi wysoką przepustowość sygnału i formaty HDR.

Na pokładzie znalazł się także zaktualizowany silnik akceleracji multimediów, który oferuje wsparcie dla kodeków nowej generacji. Karta obsługuje m.in. AV1 w wersji UHQ (Ultra High Quality), kodeki MV-HEVC oraz formaty wideo 4:2:2, co czyni ją przydatną nie tylko dla graczy, ale również dla twórców treści wideo. W przeciwieństwie do bardziej rozbudowanych modeli z tej serii, RTX 5060 Ti wyposażono w po jednej jednostce NVENC (enkoder) i NVDEC (dekoder), co jednak w zupełności wystarcza do codziennej pracy z multimediami czy strimowaniem treści.

2. PLATFORMA TESTOWA / METODYKA TESTOWA

  • Procesor: AMD Ryzen 5 9600X
  • Chłodzenie: Cooler Master Hyper 612 Apex
  • Płyta główna: Asus TUF Gaming B650-E WiFi
  • Pamięć RAM: 32 GB DDR5 G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30
  • Dysk twardy: Kingston KC3000 1TB
  • Karta Graficzna: Zotac GeForce RTX 5060 Solid 16 GB
  • Zasilacz: be quiet! Power Zone 2 1000W
  • Obudowa: Modecom Horizon ARGB Flow Black
  • Monitor: Philips 329P1H/00 (3840×2160 / 60 Hz)
  • System: Windows 11 23H2

Ustawienia platformy były następujące:

  • taktowanie rdzeni bazowe: 3.9 GHz
  • taktowanie rdzeni w trybie turbo: 5.45 GHz
  • nastawy pamięci: DDR5-6000 MHz CL 30-40-40-96 2T

Testy karty graficznej przeprowadzono na systemie Windows 11 64-bit (wersja 23H2) z użyciem sterowników nVidia 576.02, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program CapeFrameX w wersji 1.7.2.

  • Gigabyte RTX 4070 Super – 572.20
  • Zotac RTX 5070 / RTX 5070 Ti 1-Clik OC – 572.20
  • Zotac RTX 5080 Solid – 576.02

Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na stałą wartość 0.5 ms, a wyniki przedstawiają średnią arytmetyczną uzyskaną z trzech powtórzeń testu. Każdy wykres jest dokładnie opisany pod względem rozdzielczości renderowania i szczegółowości grafiki.

Na wykresach dłuższe słupki oznaczają średnią liczbę klatek na sekundę, a krótsze – wartość 1% LOW. Dane pochodzą z wybranych miejsc testowych, a średnia została obliczona w programie CapFrameX na podstawie trzech przebiegów testowych. Wszystkie testy wykonywano z aktywnym trybem Resizable BAR.

MIEJSCA TESTOWE

3. TESTY W GRACH – BAZOWA RASTERYZACJA (1920×1080 / 2560×1440 / 3840×2160)

3DMark Time Spy

RTX 4060 Ti / RTX 4070 Super / RTX 5070 / RX 7900 GRE / RTX 5070 Ti / RTX 5080

Alan Wake 2

Zotac GeForce RTX 5060 Ti AMP 16 GB - test karty graficznej

A Plague Tale: Requiem

Black Myth: Wukong

Cyberpunk 2077

Ghost of Tsushima

Indiana Jones and the Great Circle

Kingdom Come: Deliverance II

Metro Exodus: Enhanced Edition

Senua’s Saga: Hellblade 2

Silent Hill 2 Remake

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 

Starfield

Star Wars: Outlaws

Wiedźmin 3 Dziki Gon: Next Gen

Wyniki łączne z rozdzielczości 1920×1080

Łączne sumy średniego FPS dla obu kart to:

  • RTX 4060 Ti Windforce 16 GB: 707 FPS
  • Zotac RTX 5060 Ti AMP 16 GB: 832 FPS

Różnica w fps-ach przekłada się średnio na 17.5% (18% zaokrąglając) wyższą wydajność modelu Zotac RTX 5060 Ti AMP 16 GB względem Gigabyte RTX 4060 Ti Windforce 16 GB.

Wydajność względem RTX 5080 (bazowe 100%) w 1440p:

Karta graficznaSuma średnich FPSWzględem RTX 5080 (%)
RTX 50801558100%
RTX 5070 Ti138088.6%
RTX 4070 Ti116374.6%
RTX 5070110971.2%
RTX 4070 Super106568.3%
RTX 5060 Ti83253.4%
RTX 4060 Ti70745.4%

RTX 5060 Ti w rozdzielczości 2560×1440 przewyższa RTX 4060 Ti o około 18% (uśredniając), co stanowi zauważalny wzrost wydajności (podobnie jest w 1920×1080). RTX 5060 Ti, jako karta nowszej generacji, oferuje nie tylko wyższą wydajność, ale potencjalnie także lepsze wsparcie dla nowych funkcji architektonicznych (jak bardziej efektywny DLSS 3.x, AV1 itd.), co czyni ją bardziej opłacalnym wyborem na najbliższe lata.

Jeśli różnica w cenie nie przekracza ~15–20%, wybór RTX 5060 Ti zamiast RTX 4060 Ti ma bardzo duży sens z punktu widzenia stosunku wydajności do ceny. Z punktu widzenia segmentacji, RTX 5060 Ti zaczyna już wyraźnie „wchodzić” w rejony „starego” RTX-a 4070, co czyni ją interesującą alternatywą w średnim segmencie.

Gra1080p – % różnica FPS (5060 Ti vs 4060 Ti)
A Plague Tale22,6%
Alan Wake 221,4%
Black Myth Wukong23,5%
Cyberpunk 2077 2.217,2%
Ghost of Tsushima10,2%
Senua’s Saga Hellblade 231,4%
Indiana Jones16,2%
Kingdom Come Deliverance 216,1%
Metro Exodus EE14,7%
Silent Hill 2 Remake26,5%
Stalker 217,1%
Star Wars Outlaws7,0%
Starfield10,0%
Wiedźmin 3 Next Gen20,8%
Gra1440p – % różnica FPS (5060 Ti vs 4060 Ti)
A Plague Tale23,1%
Alan Wake 223,5%
Black Myth Wukong21,4%
Cyberpunk 2077 2.224,3%
Ghost of Tsushima8,8%
Senua’s Saga Hellblade 223,4%
Indiana Jones15,3%
Kingdom Come Deliverance 214,3%
Metro Exodus EE9,4%
Silent Hill 2 Remake18,3%
Stalker 214,0%
Star Wars Outlaws8,3%
Starfield10,7%
Wiedźmin 3 Next Gen19,5%

4. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM DLSS-FSR / FRAME GENERATOR

Alan Wake 2

Cyberpunk 2077

5. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM RAY TRACING (BEZ WŁĄCZONEGO TRYBU DLSS-FSR / FRAME GENERATOR)

Black Myth: Wukong

Cyberpunk 2077

Silent Hill 2 Remake

Star Wars: Outlaws

6. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM RAY TRACING (PLUS WŁĄCZONY TRYB DLSS-FSR / FRAME GENERATOR)

Cyberpunk 2077

Silent Hill 2 Remake

Star Wars: Outlaws

7. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM PATH TRACING (PLUS WŁĄCZONY DLSS-FSR + FRAME GENERATOR)

Cyberpunk 2077

8. PODKRĘCANIE KARTY GRAFICZNEJ ZOTAC GEFORCE RTX 5060 Ti AMP 16 GB

Do testów podkręcania wykorzystano dedykowane oprogramowanie MSI Afterburner, które umożliwia manipulację taktowaniami rdzenia i pamięci, a także kontrolowanie parametrów energetycznych i termicznych.

Podczas testów podkręcania kluczowe było maksymalne zwiększenie limitów energetycznych i temperaturowych, co bezpośrednio wpływa na potencjał GPU Boost. Wyższe wartości pozwalają karcie osiągać wyższe częstotliwości taktowania przy intensywnym obciążeniu, co przekłada się na poprawę wydajności w grach.

Wyniki po OC

Testy w grach bez Ray Tracing’u po OC

Testy w grach z Ray Tracing’iem po OC

9. TEMPERATURY PRACY / GŁOŚNOŚĆ / POBÓR ENERGII

Temperatury pracy na pulpicie

Obciążenie (bez OC)

Obciążenie po podkręceniu GPU

GŁOŚNOŚĆ TESTOWANEGO GPU

Wyniki dla domyślnego trybu pracy biosu. Testy wykonano decybelomierzem Benetech GM 1351 (do ± 1.5 dB4 / 30dBA-130 dBA). Głośność tła w pomieszczeniu testowym wynosiła 39-39.5 dB(A).

  • karta podczas spoczynku (praca w przeglądarce) maksymalnie osiągała 42 dB(A) głośności, co jest dobrym wynikiem.
  • karta podczas rozgrywki w Black Myth: Wukong na zegarach bazowym 44 (przed OC) maksymalnie osiągała dB(A) głośności.
  • po OC karty (+360/2000 Mhz) głośność karty w Black Myth: Wukong wynosiła 45 dB(A) maksymalnie.
  • obroty wentylatorów ustawione ręcznie na 100% (około 3500 RPM) – około 67 dB(A)

POBÓR ENERGII

Sama karta, bez podkręcania, w grze Cyberpunk 2077 w rozdzielczości 4K pobierała maksymalnie 180 Wat energii. Po podkręceniu, również w Cyberpunku 2077 i tej samej rozdzielczości, pobór energii wzrósł do 200 Wat energii maksymalnie. Oznacza to wzrost o 11% względem wartości bazowej.

10. PODSUMOWANIE TESTU

Zotac RTX 5060 Ti AMP 16 GB to kompaktowa i dobrze zaprojektowana karta graficzna, która trafia do użytkownika w małym, estetycznym opakowaniu, adekwatnym do rozmiarów samej konstrukcji. Karta należy do wersji AMP, co oznacza fabryczny overclocking – jej taktowanie w trybie GPU Boost sięga 2632 MHz.

Konstrukcyjnie Zotac RTX 5060 Ti AMP 16 GB jest kartą niewielką jak i lekką (około 674 gramów), co ułatwia montaż nawet w kompaktowych obudowach typu mid-tower oraz tych mniejszych, bez nadmiernego obciążenia slotu PCIe czy konieczności dodatkowych wsporników. Design karty utrzymano w stonowanej, szarej kolorystyce z subtelnymi złotymi akcentami, które nadają karcie elegancki, nowoczesny wygląd. Metalowy backplate nie tylko wzmacnia całość, ale także poprawia ochronę i estetykę, choć brakuje na nim termopadów, które mogłyby pomóc w odprowadzaniu ciepła z tylnej części PCB.

Pod względem chłodzenia Zotac w tej karcie zastosował sprawdzony system chłodzenia Ice Storm 2 wyposażony w trzy heatpipe’y, który skutecznie odprowadza ciepło z rdzenia, pamięci VRAM oraz sekcji zasilania, co przekłada się na stabilną i cichą pracę nawet przy większych obciążeniach. Karta korzysta z pojedynczego 8-pinowego złącza zasilania, a jej TGP wynosi 180 W – parametry te sprawiają, że nie jest wymagane stosowanie nowych, bardziej złożonych adapterów zasilania znanych z droższych modeli RTX 40, co jest znacznym plusem dla użytkowników modernizujących starsze zestawy.

Zotac RTX 5060 Ti AMP 16 GB, dzięki swojej kompaktowości, umiarkowanemu zużyciu energii i naprawdę dobremu (cichemu i wydajnemu) systemowi chłodzenia, stanowi atrakcyjną propozycję dla użytkowników poszukujących karty do grania w rozdzielczości Full HD i WQHD, jak również do pracy kreatywnej i multimedialnej.

Na pokładzie karty znajduje się bogaty zestaw wyjść wideo: trzy DisplayPort 2.1b i jedno HDMI 2.1b, które zapewniają pełną kompatybilność z nowoczesnymi monitorami i telewizorami, obsługując bardzo wysokie rozdzielczości, odświeżanie oraz technologie HDR. Zaktualizowany silnik multimedialny z obsługą kodeków AV1 i MV-HEVC sprawia, że karta doskonale sprawdzi się również w zastosowaniach kreatywnych i streamingowych, co czyni ją wszechstronnym wyborem.

Wydajność – wnioski z testów 1080p i 1440p

W testach w rozdzielczości 1080p Zotac RTX 5060 Ti AMP 16 GB osiąga średnio około 18% wyższą wydajność względem swojego poprzednika, RTX 4060 Ti. Dzięki temu nawet w najbardziej wymagających tytułach użytkownik może liczyć na odczuwalnie płynniejszą rozgrywkę, z możliwością ustawienia wyższych detali graficznych lub pełniejszego wykorzystania monitorów z wysokim odświeżaniem.

Taka przewaga sprawia, że Zotac RTX 5060 Ti AMP 16 GB to potencjalnie dobry wybór dla graczy szukających mocnego GPU starczającego do gier w głównie w Full HD, bez konieczności wymiany całego zestawu.

W rozdzielczości 1440p różnica wydajności również wynosi około 18%, co pokazuje, że karta radzi sobie bardzo dobrze także przy większym obciążeniu renderowaniem. Mimo bardziej wymagających warunków, GeForce RTX 5060 Ti utrzymuje solidną przewagę nad RTX-em 4060 Ti, gwarantując stabilny gameplay na monitorach QHD.

Karta graficzna1440p – Suma FPS1440p – Średni FPS
RTX 50801558111 FPS
RTX 5070 Ti138099 FPS
RTX 4070 Ti116383 FPS
RTX 5070110979 FPS
RTX 4070 Super106576 FPS
RTX 5060 Ti83259 FPS
RTX 4060 Ti70751 FPS

Ogólna ocena

Kosztujący około 2300 złotych Zotac RTX 5060 Ti AMP 16 GB to sumarycznie udana konstrukcja, która łączy w sobie kompaktowy rozmiar, atrakcyjny design i skuteczny system chłodzenia z wysoką wydajnością w swojej klasie cenowej. Karta idealnie sprawdzi się w grach głównie w Full HD (mowa o bazowej rasteryzacji), ale i w wyższej rozdzielczości 1440p też da radę w większości gier, dostarczając więcej niż solidnych wyników wydajności.

Dodatkowym atutem jest wsparcie dla najnowszych standardów wideo i kodeków, co czyni ją dość wszechstronnym rozwiązaniem także dla użytkowników tworzących lub przetwarzających treści multimedialne.

Warto jednak pamiętać, aby przy zakupie zwrócić uwagę na pojemność pamięci VRAM, gdyż wersja 8 GB będzie (?) wyraźnie mniej wydajna w grach i zastosowaniach profesjonalnych niż testowany dziś wariant 16 GB.

Podsumowując, Zotac RTX 5060 Ti AMP to karta, która zapewnia akceptowalny stosunek wydajności do ceny, będąc solidnym wyborem dla szerokiego grona użytkowników poszukujących wydajnej i kompaktowej karty graficznej. Jako alternatywę cenową można tutaj rozważyć Radeona RX 7800 XT, który będzie na pewno szybszy w bazowej rasteryzacji, ale w testach z ray tracing’iem już tak dobrze nie wypadnie (typowa bolączka Radeonów z serii RX 7xxx). No i nie ma wsparcia dla FSR 4.

Ewentualnie chcąc dalej pozostać w obozie zielonych poszukajcie starego RTX-a 4070 który w każdym scenariuszu będzie na ogół szybszy od testowanego dziś RTX-a 5060 Ti. Także w ray tracing’u.

PLUSY

  • 16 GB szybkiej pamięci GDDR7 na wyposażeniu
  • cena zakupu na sensownym poziomie
  • bardzo dobre osiągi w grach w 1080p i solidne w 1440p
  • dobra wydajność karty w ray tracing’u w 1080p
  • możliwość ustawienia limitu mocy na 111%
  • co finalnie daje dobre możliwości OC
  • wysoka przepustowość pamięci GDDR7
  • dobra jakość wykonania
  • rozmiary i długość samej obudowy
  • metalowy backplate
  • trzy złącza DisplayPort 2.1b UHBR20 na wyposażeniu
  • przystępna cenowo karta do edycji foto/wideo
  • niski pobór energii
  • dość dobry stosunek wydajności do poboru energii
  • niskie temperatury pod obciążeniem
  • wsparcie dla funkcji Multi Frame Generation, Reflex i DLSS4

MINUSY

  • 16 GB VRAM to na papierze raczej za dużo do tego typu karty
  • wydajność w ray tracing’u w 1440p
  • stanowczo zbyt niska wydajność, aby w pełni korzystać z Path Tracingu w nowych grach, nawet w 1080p
  • sprawność energetyczna nie uległa dużej poprawie względem serii 4xxx
  • brak wsparcia dla kodeka H.266