Po niedawno testowanych modelach RTX 5070 i 5070 Ti, dziś przyglądam się karcie Zotac GeForce RTX 5080 Solid 16 GB. To moja pierwsza recenzja RTX-a 5080 w ogóle, dlatego jestem szczególnie ciekaw, jak karta ta spisze się w testach. Nie czekając więc dłużej — sprawdźmy to. Zapraszam do lektury.
Spis treści:
1. Zotac GeForce RTX 5080 Solid 16 GB
Rodzina kart RTX 5080 oparta jest na najnowszej architekturze Blackwell i korzysta z układu graficznego GB203, który wykonany został w zaawansowanym 5-nanometrowym procesie technologicznym. Powierzchnia samego GPU wynosi aż 378 mm².
Jeśli spojrzymy na bezpośrednie porównanie z RTX 4080, nowy układ oferuje zauważalne ulepszenia na poziomie specyfikacji technicznej. Liczba rdzeni CUDA wzrosła do 10 752, co oznacza przyrost o 1024 względem poprzednika. Do tego dochodzi 336 jednostek teksturujących (o 32 więcej), 84 jednostki śledzenia promieni (RT) — również o 8 więcej — oraz 336 rdzeni Tensor 5. generacji, co przekłada się na wzrost o 32 jednostki.
Jedynie liczba jednostek ROP pozostała bez zmian i wynosi nadal 112. Taka ewolucja parametrów technicznych na papierze zapowiada zauważalny wzrost wydajności, szczególnie w zadaniach wykorzystujących ray tracing i sztuczną inteligencję.
Testowany dziś RTX 5080 od Zotaca, w wersji Solid, oferuje bazowe taktowanie na poziomie 2617 MHz, które w trybie GPU Boost osiąga 2640 MHz. W rzeczywistych zastosowaniach karta osiąga wydajność porównywalną do modeli z poprzedniej generacji, takich jak RTX 4080 Super głównie, ale dzięki ulepszonej architekturze Blackwell, efektywność obliczeniowa jest wyższa.
Całkowity pobór mocy (TGP) dla rodziny kart RTX 5080 wynosi Wat maksymalnie, co oznacza przyrost o W względem poprzedniej generacji, tj. RTX 4080. To ważna informacja dla osób planujących modernizację systemu chłodzenia lub zasilacza w swoim komputerze. Według nVidii, rekomendowany zasilacz do serii RTX 5080 to markowa, sprawdzona jednostka o mocy 850 Wat minimum.
GeForce RTX 5080 | GeForce RTX 4080 | GeForce RTX 4080 Super | |
Architektura | Blackwell | Ada Lovelace | Ada Lovelace |
Rdzeń | GB203 | AD103 | AD103 |
Litografia | 5 nm | 5 nm | 5 nm |
Rozmiar | 378 mm² | 379 mm² | 379 mm² |
Tranzystory | 46 mld | 46 mld | 46 mld |
Jednostki SP | 10752 | 9728 | 10240 |
Jednostki TMU | 336 | 304 | 320 |
Jednostki ROP | 112 | 112 | 112 |
Jednostki RT | 84 | 76 | 68 |
Jednostki AI | 336 | 304 | 304 |
Taktowanie bazowe | 2295 MHz | 2205 MHz | 2295 MHz |
Taktowanie boost | 2620 MHz | 2505 MHz | 2550 MHz |
Taktowanie pamięci | 30000 MHz | 22400 MHz | 23000 MHz |
Ilość pamięci | 16 GB GDDR7 | 16 GB GDD6X | 16 GB GDDR6X |
Szyna pamięci | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Przepustowość | 960 GB/s | 717 GB/s | 736 GB/s |
Interfejs | PCI-E 5.0 x16 | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 4.0 x16 |
Współczynnik TGP | 360 W | 320 W | 320 W |
Cena MSRP | 999 USD | 1199 USD | 999 USD |
Zotac GeForce RTX 5080 Solid 16 GB
W zestawie, oprócz samej karty graficznej, producent dołącza nieco dokumentacji, solidny wspornik (tzw. bracket), kabel SpectraLink, oraz adapter z 16-pinowego złącza PCIe na 3×8-pin. Wspornik może okazać się szczególnie przydatny w przypadku płyt głównych niewyposażonych w wzmocnione gniazda PCIe — jego zadaniem jest odciążenie slotu i zapobieganie wyginaniu się PCB.
Z kolei adapter zasilania to istotny dodatek, zwłaszcza że nie każdy zasilacz dysponuje nowym 16-pinowym przewodem przeznaczonym dla najnowszych kart graficznych. Dzięki dołączonemu adapterowi użytkownik nie musi inwestować w nowy zasilacz ani samodzielnie szukać odpowiedniego przejściówki, co czyni całość bardziej przystępną i gotową do działania zaraz po wyjęciu z pudełka.









Zotac RTX 5080 Solid to konstrukcja znacznie większa od referencyjnej wersji Founders Edition — zajmuje ponad 3 sloty i zdecydowanie robi wrażenie swoją masą oraz gabarytami. Jednym z pozytywnych aspektów tej karty jest zastosowanie większego wspornika montażowego (bracketu), który wpływa korzystnie na sztywność całej konstrukcji i redukuje ryzyko wyginania się PCB, zwłaszcza przy montażu w obudowach typu tower.




Karta wykorzystuje układ chłodzenia nazwany przez producenta IceStrom 3. Na wyposażeniu są trzy wentylatory, przy czym tylna część chłodzenia została wyposażona w dość dużą strefę przepływu powietrza (tzw. flow-through). Niestety, około 20% tej powierzchni jest fizycznie zablokowane przez elementy konstrukcyjne, co w pewnym stopniu ogranicza skuteczność optymalnego odprowadzania ciepłego powietrza poza obudowę.



Do zasilania wykorzystano złącze 12V-2×6, a w zestawie otrzymujemy adapter z 3×8-pinów, co jest przydatne zwłaszcza dla posiadaczy starszych zasilaczy bez natywnego okablowania nowego typu.


Zotac zastosował charakterystyczną plastikową osłonę przypominającą grill, która nadaje konstrukcji unikalny wygląd, ale może wzbudzać mieszane uczucia w kontekście estetyki i funkcjonalności.


Tył karty również posiada perforacje, jednak po zdjęciu aluminiowego backplate’u widać sporo plastikowych elementów, które w znacznym stopniu ograniczają swobodny przepływ powietrza. Demontaż backplate’u jest stosunkowo prosty — wystarczy odkręcić kilka śrubek, aby uzyskać dostęp do około 2,5-milimetrowych termopadów, które zapewniają kontakt termiczny z tylną częścią pamięci oraz sekcją zasilania VRM.



Zamontowane wentylatory BladeLink mają średnicę 100 mm i zostały wyposażone w pierścienie na obwodzie, które mają za zadanie lepiej ukierunkować strumień powietrza. Dwa pierwsze wentylatory wtłaczają powietrze bezpośrednio na PCB w tradycyjny sposób, natomiast trzeci odpowiada częściowo za wypychanie powietrza przez tył karty, wspierając wentylację całego układu chłodzenia.



Jeśli chodzi o wyjścia wideo, do dyspozycji mamy pojedyncze wejście HDMI 2.1b i trzy sztuki DisplayPort 2.1b UHBR20. Nowe złącza DP pozwalają przesłać obraz o rozdzielczości 8K przy częstotliwości odświeżania aż 165 Hz, tudzież 4K @ 480 Hz.

oprogramowanie ZOTAC Spectra
Zotac SPECTRA to oprogramowanie pozwalające na kontrolę podświetlenia RGB, które ujrzało światło dzienne już kilka lat temu. Działa ono ze sprzętem ZOTAC i pozwala na zmianę ustawień podświetlenia RGB, które można znaleźć w wybranych produktach ZOTAC.

Wczesne wersje SPECTRA pozwalały jedynie na użycie podstawowych funkcji podświetlenia takich jak stałe, migające, zanikające itd. Pierwsza generacja SPECTRA używana była na kilku kartach graficznych ZOTAC (głownie na serii AMP i AMP EXTREME) oraz w ZOTAC GAMING MEK1 PC, który zadebiutował na początku roku 2018.
SPECTRA 2.0 działa tak samo na systemach MEK MINI, MEK ULTRA, VR GO 2.0 i 3.0. Możliwy jest wybór standardowych i niestandardowych kolorów, różne efekty mogą być zastosowane dla każdego z obszarów – na przykład w modelu MEK MINI logo może mieć wybrany swój oddzielny efekt świetlny, a podświetlenie frontu komputera może mieć zupełnie inne kolory i efekty – wybór podświetlenia zależy od Ciebie! Cała masa możliwości czeka w zasięgu jednego kliknięcia.




oprogramowanie ZOTAC FireStorm
Oprogramowanie Zotac FireStorm otrzymało nową szatę graficzną, przygotowaną specjalnie z myślą o kartach graficznych ZOTAC GAMING GeForce RTX z serii 50. Dzięki najnowszej wersji narzędzia FireStorm użytkownik może monitorować stan GPU, optymalizować wydajność oraz personalizować efekty podświetlenia RGB.
Można również precyzyjnie dostroić częstotliwość rdzenia GPU, taktowanie pamięci, napięcie oraz limity mocy, aby zwiększyć osiągi ponad fabryczne ustawienia.
Nie ma także problemu ze zdefiniowaniem własnej krzywej pracy wentylatorów, tak aby osiągnąć optymalny balans między maksymalnym przepływem powietrza a minimalnym poziomem hałasu. Dzięki funkcji Active Fan Control 2.0 możemy indywidualnie dostosować prędkość obrotową każdego wentylatora.



2. PLATFORMA TESTOWA / METODYKA TESTOWA
- Procesor: AMD Ryzen 5 9600X
- Chłodzenie: Cooler Master Hyper 612 Apex
- Płyta główna: Asus TUF Gaming B650-E WiFi
- Pamięć RAM: 32 GB DDR5 G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30
- Dysk twardy: Kingston KC3000 1TB
- Karta Graficzna: Zotac GeForce RTX 5080 Solid 16 GB
- Zasilacz: be quiet! Power Zone 2 1000W
- Obudowa: Modecom Horizon ARGB Flow Black
- Monitor: Philips 329P1H/00 (3840×2160 / 60 Hz)
- System: Windows 11 23H2
Ustawienia platformy były następujące:
- taktowanie rdzeni bazowe: 3.9 GHz
- taktowanie rdzeni w trybie turbo: 5.45 GHz
- nastawy pamięci: DDR5-6000 MHz CL 30-40-40-96 2T
Testy karty graficznej przeprowadzono na systemie Windows 11 64-bit (wersja 23H2) z użyciem sterowników nVidia 576.02, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program CapeFrameX w wersji 1.7.2.
- Gigabyte RTX 4070 Super – 572.20
- Zotac RTX 5070 / RTX 5070 Ti – 572.20
Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na stałą wartość 0.5 ms, a wyniki przedstawiają średnią arytmetyczną uzyskaną z trzech powtórzeń testu. Każdy wykres jest dokładnie opisany pod względem rozdzielczości renderowania i szczegółowości grafiki.
Na wykresach dłuższe słupki oznaczają średnią liczbę klatek na sekundę, a krótsze – wartość 1% LOW. Dane pochodzą z wybranych miejsc testowych, a średnia została obliczona w programie CapFrameX na podstawie trzech przebiegów testowych. Wszystkie testy wykonywano z aktywnym trybem Resizable BAR.
MIEJSCA TESTOWE















3. TESTY W GRACH – BAZOWA RASTERYZACJA (2560×1440 / 3840×2160)
3DMark Time Spy

Alan Wake 2


A Plague Tale: Requiem


Black Myth: Wukong


Cyberpunk 2077


Dragon Age: The Veilguard


Ghost of Tsushima


Indiana Jones and the Great Circle


Kingdom Come: Deliverance II


Metro Exodus: Enhanced Edition


Senua’s Saga: Hellblade 2


Silent Hill 2 Remake


S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
Gra w wysokim stopniu korzysta z wydajności samego procesora, dlatego redakcyjny Ryzen 5 9600X był tu dość widocznym ograniczeniem już w rozdzielczości 2560×1440.



Starfield


Star Wars: Outlaws


Wiedźmin 3 Dziki Gon: Next Gen


4. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM DLSS-FSR / FRAME GENERATOR
Alan Wake 2


Cyberpunk 2077
Dla ciekawskich: gra uruchomiona w trybie 2560×1440 DLSS (+ Frame Generator) bardzo słabo skaluje się z procesorem Ryzen 5 9600X, co powoduje, że wydajność testowanego dziś GPU w tym konkretnym scenariuszu jest znacznie niższa od zakładanej przy procesorach AMD Ryzen 7/9xxx X3D, osiągając w najgorszym scenariuszu jedynie około 60% pełnego wykorzystania.
FPS w tej grze był praktycznie identyczny, nawet po przełączeniu na rozdzielczość FullHD. Dopiero przejście na 4K odciąża procesor, pozwalając GPU w pełni rozwinąć swoje możliwości. Jeśli ktoś planuje grać w tej grze w ustawieniach do 2560×1440, aktualnie dostępne najmocniejsze procesory na rynku, zwłaszcza z serii Ryzen X3D, są absolutnie obowiązkowe.





5. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM RAY TRACING (BEZ WŁĄCZONEGO TRYBU DLSS-FSR / FRAME GENERATOR)
Black Myth: Wukong


Cyberpunk 2077


Silent Hill 2 Remake


Star Wars: Outlaws


6. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM RAY TRACING (PLUS WŁĄCZONY TRYB DLSS-FSR / FRAME GENERATOR)
Cyberpunk 2077


Silent Hill 2 Remake


Star Wars: Outlaws


7. TESTY Z AKTYWNYM TRYBEM PATH TRACING (PLUS WŁĄCZONY DLSS-FSR + FRAME GENERATOR)
Cyberpunk 2077






8. PODKRĘCANIE KARTY GRAFICZNEJ ZOTAC GEFORCE RTX 5080 SOLID 16 GB
Do testów podkręcania wykorzystano dedykowane oprogramowanie MSI Afterburner, które umożliwia manipulację taktowaniami rdzenia i pamięci, a także kontrolowanie parametrów energetycznych i termicznych.
Podczas testów podkręcania kluczowe było maksymalne zwiększenie limitów energetycznych i temperaturowych, co bezpośrednio wpływa na potencjał GPU Boost. Wyższe wartości pozwalają karcie osiągać wyższe częstotliwości taktowania przy intensywnym obciążeniu, co przekłada się na poprawę wydajności w grach.
Wyniki po OC


Testy w grach bez Ray Tracing’u po OC




Testy w grach z Ray Tracing’iem po OC


9. TEMPERATURY PRACY / GŁOŚNOŚĆ / POBÓR ENERGII
Temperatury pracy na pulpicie

Obciążenie (bez OC)


Obciążenie po podkręceniu GPU


GŁOŚNOŚĆ TESTOWANEGO GPU
Wyniki dla domyślnego trybu pracy biosu. Testy wykonano decybelomierzem Benetech GM 1351 (do ± 1.5 dB4 / 30dBA-130 dBA). Głośność tła w pokoju testowym wynosiła niecałe 39 dB(A).
- Karta podczas spoczynku (praca w przeglądarce) maksymalnie osiągała 43 dB(A) głośności, co jest dobrym wynikiem.
- Karta podczas rozgrywki w Black Myth: Wukong na zegarach bazowym (przed OC) maksymalnie osiągała 53 dB(A) głośności.
- Po OC karty (+320/2000 Mhz) głośność karty w Black Myth: Wukong wynosiła 54 dB(A) maksymalnie.
POBÓR ENERGII
Sama karta, bez podkręcania, w grze Cyberpunk 2077 w rozdzielczości 4K pobierała maksymalnie 345 Wat energii. Po podkręceniu, również w Cyberpunku 2077 i tej samej rozdzielczości, pobór wzrósł do 368 Wat energii maksymalnie. Oznacza to wzrost o około 7% względem wartości bazowej.
10. PODSUMOWANIE TESTU ZOTAC GEFORCE RTX 5080 SOLID 16 GB

Jedni użytkownicy mogą preferować smukły i subtelny design Founders Edition, inni z kolei pokochają masywną konstrukcję Solid od Zotaca. Jeśli zależy Ci na tym, aby produkt fizycznie przypominał Ci, ile na niego wydałeś, Zotac wygrywa bezapelacyjnie. To tak słowem wstępu ;)
Karta nazywa się Solid i trudno chyba wyobrazić sobie lepsze określenie. Trzy duże wentylatory przyciągają w mojej opinii uwagę jako pierwsze. W chwili, gdy weźmiesz tę kartę do ręki, jej waga naprawdę Cię zaskoczy. Metalowy backplate, masywna ramka, ogromny radiator z komorą parową — Solid jest jak granit. A fakt, że Zotac był w stanie stworzyć tyle w takie cenie (tj. 5739-5799 złotych), dodaje całości aury niemal technologicznego cudu.
To, co mi się podoba, to sposób działania przełącznika zmiany prędkości wentylatorów. Zazwyczaj służy on do zmniejszania taktowania i redukcji hałasu. W wersji Solid od Zotaca taktowania pozostają bez zmian — rosną tylko obroty wentylatorów. Oczywiście można również użyć oprogramowania Zotac FireStorm, ale fizyczne rozwiązanie na karcie to coś, co zdecydowanie częściej powinno być stosowane w kartach graficznych.
Wydajność karty graficznej stoi na bardzo wysokim poziomie, choć należy wspomnieć o pewnych widocznych odstępstwach, które wynikają głównie z zastosowanego podczas testów procesora – tj. AMD Ryzen 5 9600X (a nie mam zamiaru go zmieniać na tę chwilę, bo mój komputer służy do „wszystkiego” – to nie jest ściśle złożona konfiguracja tylko pod testy GPU).
W większości przypadków procesor ten nie stanowi ograniczenia w rozdzielczości 2560 × 1440 (a tym bardziej w 4K), jednak są produkcje, które silnie obciążają CPU i w których właśnie on staje się wąskim gardłem. Dobrym przykładem jest S.T.A.L.K.E.R. 2, gra, jak już wiemy już od jakiegoś czasu, mocno obciążająca procesor, co powoduje, że granie w tej rozdzielczości w takim tandemie nie jest optymalnym rozwiązaniem. Można grać, ale nie wyciśniemy z karty 100% wydajności.
Podobny problem pojawił się również w Cyberpunk 2077, szczególnie podczas testów z aktywnym DLSS, ale bez włączonego Frame Generatora. Niezależnie od tego, czy testy przeprowadzałem w 1440p czy nawet w 1080p (dla porównania), średni FPS pozostawał niemal identyczny – co wyraźnie wskazuje na ograniczenie po stronie CPU. W rozdzielczości 4K problem ten całkowicie znika. AMD Ryzen 5 9600X to ogólnie udany i wydajny procesor, ale w niektórych scenariuszach jego możliwości mogą być niewystarczające dla topowych kart graficznych typu właśnie RTX’a 5080 (a już na pewno do RTX 5090).
Podsumowując – w około 90-95% przypadków karta działać będzie niemal optymalnie (bez efektu tzw. bottlenecka jeśli chodzi o średni FPS) w rozdzielczości 1440p, jednak w wybranych, bardziej procesorożernych tytułach, ograniczeniem może okazać się omawiany już wyżej CPU.
Na szczególną uwagę zasługują niskie temperatury, jakie Zotac RTX 5080 Solid osiąga pod obciążeniem – zarówno w grach, jak i podczas testów syntetycznych (np. FurMark). Zastosowany system chłodzenia okazuje się nie tylko bardzo wydajny, ale również stosunkowo cichy, co przekłada się na wysoki komfort użytkowania.
Taka charakterystyka zapewnia spory zapas termiczny, co z pewnością docenią osoby planujące overclocking, który notabene nie jest jakiś wybitny. Maksymalnie+320 MHz na rdzeniu i + 2000 MHz na pamięciach. Tyle uzyskałem szczytowo. Przełożyło się to przeciętnie na 5-6-7% wzrost wydajności w grach.
Jeśli jednak nie zamierzasz podkręcać GPU, niskie temperatury i tak pozostają ogromnym atutem – oznaczają bowiem niższe obroty wentylatorów, a co za tym idzie – cichszą pracę. Cicho, chłodno i szybko? To zdecydowanie trzy najważniejsze cechy, które najlepiej opisują ten model.
Podsumowując – Zotac RTX 5080 Solid oferuje pancerną jakość wykonania, wysoką wydajność (w większości przypadków) oraz znakomitą kulturę pracy. Producent znany jest ze swoich uznanych modeli AMP, ale w tym przypadku ich wyższa cena (średnio o 400, 500 złotych) będzie miała sens wyłącznie wtedy, jeśli rzeczywiście oferują lepsze osiągi (co raczej jest niemożliwe, bo czip RTX 5080 ma swoje ograniczenia) lub bardziej dopracowaną estetykę – bo, nie oszukujmy się, wersja Solid już oferuje naprawdę dobry stosunek jakości do ceny i wygląda ładnie.
Testowany dziś Zotac RTX 5080 Solid kosztuje – jak wcześniej wspomniałem – od 5739 do 5799 zł, co uważam za konkurencyjną ofertę w kontekście jego możliwości i jakości wykonania na tle innych pięć tysięcy osiemdziesiątek.
PLUSY
- wydajne, masywne chłodzenie
- cichy system chłodzenia pod obciążeniem (gry)
- metalowy backplate
- podświetlenie ARGB (jesli ktoś to lubi)
- cena zakupu na bardzo sensownym poziomie
- bardzo dobre osiągi w grach w 1440p i dobre osiągi w 4K
- bardzo dobra wydajność karty w ray tracingu w 1440p i dobra w 4K
- dość dobry stosunek wydajności do poboru energii
- w testowanym egzemplarzu możliwość ustawienia limitu mocy na 111%
- co finalnie daje przyzwoite możliwości OC
- wysoka przepustowość pamięci GDDR7
- trzy złącza DisplayPort 2.1b UHBR20
- wsparcie dla DLSS 4 z opcją Multi Frame Generation
- sprzętowy dekoder i koder wideo nowej generacji
- 3 lata gwarancji
MINUSY
- GPU tej klasy powinno mieć już 20 GB VRAM na wyposażeniu
- do grania z aktywnym trybem path tracing ta seria się nie nadaje bez aktywnego DLSS/FG w tle
- *karta wymaga mocnego CPU aby nie było efektu bottlenecka w wybranych grach (w 1080p/1440p)
- ogólnie duże gabaryty testowanego dziś egzemplarza (trzeba pierw upewnić się czy karta wejdzie nam do obudowy)
- wysokie zapotrzebowanie na prąd
- brak wsparcia dla kodeka H.266

