Humvee. Hummer. HMMWV. Kilka nazw, a znaczenie to samo. Mowa oczywiście o kultowym samochodzie wojskowym produkowanym przez AM General (a później General Motors), który trafił również do cywila. Poznajcie 10 ciekawostek o legendarnym Humvee.
Stworzony w 1983 r. HMMWV (high-mobility multipurpose wheeled vehicle, wielozadaniowy pojazd kołowy o wysokiej mobilności), potocznie Humvee, to samochód terenowy opracowany dla armii Stanów Zjednoczonych przez AM General. Później zaczęto produkować go w wersji cywilnej pod nazwą Hummer (H1, H2, H3). Humvee ma prawie tak wiele zastosowań, jak bogata jest liczba ciekawostek o tym modelu. Oto 10 ciekawostek o kultowym samochodzie.
11 prototypów
W 1979 r. armia amerykańska opublikowała projekt specyfikacji nowego pojazdu taktycznego, co zaowocowało powstaniem HMMWV. Kontrakty otrzymało trzech wykonawców: AM General LLC, Chrysler Defense oraz Teledyne Continental. Mieli oni za zadanie stworzyć 11 prototypów HMMWV (sześć pojazdów uzbrojonych i pięć modeli użytkowych). Testy przeprowadzono na skalistych wzgórzach, głębokim piasku, w wodzie o głębokości 1,5 metra, w pustynnym upale i arktycznym śniegu na dystansie blisko miliona kilometrów.
55 000 pojazdów
W 1981 r. armia amerykańska przyznała firmie AM General kontrakt na produkcję dodatkowych prototypów pojazdu taktycznego. Rozwój i testy operacyjne przeprowadzono rok późnie. Do 1983 roku armia amerykańska przyznała firmie AM General kontrakt na wyprodukowanie 55 000 pojazdów HMMWV, z czego 39 000 było przeznaczonych dla US Army, a reszta dla US Marine Corps, US Air Force i US Navy.
40 państw
Humvee służy ponad 40 narodom. Do tej pory zbudowano około 200 000 modeli Humvee. Choć początkowo miał to być lekki pojazd użytkowy, jego zastosowania znacznie się rozszerzyły. Powstało ponad 20 wariantów tej modułowej platformy, którą można dostosować do indywidualnych potrzeb. Humvee to jeden z najbardziej wszechstronnych pojazdów w arsenale wojskowym. Jest w stanie przewieźć i rozmieścić niemal wszystko – od w pełni uzbrojonych żołnierzy po rakiety przeciwlotnicze. Humvee to otwarty pojazd zwiadowczy, transporter opancerzony, ambulans, wyrzutnia pocisków TOW, centrum łączności, ciężka platforma ofensywna i wszystko inne, czego wymaga sytuacja.
Uniwersalny żołnierz
Humvee ma dość niekonwencjonalny układ napędowy, a w parze z niezależnym zawieszeniem i 37-calowymi kołami, pozwala mu się rozpędzić do prędkości 112 km/h. Humvee może również wjechać na zbocze o nachyleniu 60 %. Wnętrze pojazdu – w pełni klimatyzowane – jest wyposażone w zestaw do pokonywania głębokich przeszkód wodnych. Może przeprawić się przez rzekę niemal całkowicie zanurzony. W połączeniu z wytrzymałym podwoziem, odpornością na korozję, dużą powszechnością i wymiennością części, Humvee jest elastyczny, niezawodny i wytrzymały nawet w najtrudniejszych warunkach.
Uzbrojenie
Lista faktów na temat Humvee nie byłaby kompletna bez omówienia jego zdolności ofensywnych. Różnorodność uzbrojenia, w które wyposażony jest Humvee, jest naprawdę imponująca. Najpopularniejszym uzbrojeniem jest karabin maszynowy Browning M2 kalibru 12,7 mm, ale do wyboru jest także broń ogólnego przeznaczenia, którą można wystrzeliwać ręcznie lub zamontować na zdalnie sterowanej wieżyczce CROWS. Humvee jest kompatybilny również z karabinem maszynowym M134 Minigun, granatnikiem 40 mm, pociskami przeciwpancernymi TOW lub – w sytuacjach wymagających odrobiny przesady – holowania haubicy.
Operacja Just Cause
W 1989 r. HMMWV wszedł do walki jako część operacji Just Cause, czyli inwazji Stanów Zjednoczonych na Panamę. Według armii amerykańskiej, „we wczesnych godzinach porannych 20 grudnia 1989 roku, armia Stanów Zjednoczonych poprowadziła starannie zaplanowany i dobrze wykonany atak, który obezwładnił Siły Obronne Panamy (FFDD) dyktatora Manuela Noriegi. Celem było przywrócenie demokratycznie wybranego rządu Guillermo Endary i aresztowanie Noriegi pod zarzutem handlu narkotykami”. HMMWV był kluczową częścią tej operacji.
1,2 miliarda $
1,2 miliarda $ – taką kwotę AM General otrzymała w 1983 roku za kontrakt na produkcję wstępną 2334 HMMWV jako pierwszą partię z całego zamówienia 55 000 pojazdów. W 1984 roku rozpoczęto produkcję tych pojazdów, a pierwsze dostawy zrealizowano w 1985 roku. Do 1991 roku wyprodukowano 72 000 pojazdów HMMWV, wliczając w to sprzedaż międzynarodową. W sumie do 2008 roku wyprodukowano 190 000 egzemplarzy.
Orzeł i Kobra
Istnieją różnice pomiędzy Humvee zbudowanymi na użytek Sił Zbrojnych USA, a tymi zbudowanymi na użytek międzynarodowy. Dwa zagraniczne modele są określane jako Eagle i Cobra. Modele międzynarodowe to pojazdy produkowane we współpracy z firmami zagranicznymi – m.in. szwajcarska firmą Mowag i turecką Otokar. Humvee oferuje ponad 15 konfiguracji, takich jak: transportery ładunków, transportery żołnierzy, transportery uzbrojenia, transportery ambulansów i schronów. Wszystkie warianty mają wspólne podwozie, silnik i skrzynię biegów z 44 wymiennymi częściami zamontowanymi w różnych pozycjach.
Humvee może latać
Humvee może być transportowany drogą powietrzną – można go transportować drogą powietrzną, można go zrzucić na spadochronie, a także zawiesić na helikopterze transportowym. Samolot Lockheed C-130 Hercules może przewieźć trzy pojazdy HMMWV, a Lockheed C-5 Galaxy aż 15.
Następca Humvee
Oshkosh L-ATV to następca Humvee. Jest to pojazd JLTV, czyli Joint Light Tactical Vehicle. Jest już na wyposażeniu amerykańskiej armii, a docelowo ma zastąpić całą flotę wozów terenowych. Pojazdy Oshkosh JLTV mają łączyć zdolności Humvee (mobilność) oraz MRAP (zwiększona odporność na wybuchy). Producent podkreśla, że udało mu się znaleźć najlepszy stosunek pomiędzy ciężarem konstrukcji, a jej opancerzeniem.