Firma Universal Hydrogen doczekała się ważnych umów z trzema liniami lotniczymi, w ramach to których przerobi regionalne samoloty pasażerskie. Zapewni tym samym samoloty na wodór hiszpańskiej firmie Air Nostrum (11 samolotów), Ravn Alaska (5 samolotów) oraz Icelandair Group na bliżej nieokreśloną „flotę” samolotów.
Firma Universal Hydrogen przerobi tradycyjne samoloty na te napędzane wodorem
Mowa o kompleksowej konwersji samolotów De Havilland Canada DHC8-Q300 albo Dash-8. Z tym drugim firma Unviersal Hydrogen ma już doświadczenie, a dzięki temu na jego temat możemy już co nieco powiedzieć. W przypadku Dash-8 konwersja na napęd wodorowy sprowadza się do zastąpienia standardowych silników turbośmigłowych od Pratt & Whitney i zbiorników paliwa odrzutowego parą dwumegawatowych silników elektrycznych Magnix, pojemnym ogniwem paliwowym i układem paliwowym z wymiennymi modułami wodorowymi „niczym kapsułki do ekspresu”.
Czytaj też: Czy ptaki mogą pomóc w projektowaniu samolotów?
Konwersja tego typu nie pozostawia po sobie ofiar, bo po niej możliwości Dash-8 z transportu 56 osób spadają do 40 osób. Na całe szczęście w teorii warto, bo wtedy bezemisyjny wariant tego samolotu może latać na dystanse do około 740 km, co wedle firmy obejmuje około 75 procent bieżących tras obsługiwanych przez Dash-8.
Czytaj też: Samolot z okresu II wojny światowej przerobiono na kampera. Zobaczcie niesamowity projekt
Niestety w całym tym ogłoszeniu jest trochę kręcenia nosem, bo wspomniane umowy nie są ponoć specjalnie wiążące. Gdyby tego było mało, firma Ravn Alaska ogłosiła już wiele podobnie imponujących planów, a że zaledwie rok temu była na skraju bankructwa, nie świadczy to aż tak dobrze o wcielaniu planów w życie.