Mózg sprzed 310 milionów lat utrzymał się w zaskakująco dobrym stanie

Tkanka mózgowa jest zdecydowanie bardziej podatna na niszczenie od kości czy zębów. W związku z tym znalezienie mózgu skrzypłocza mającego ponad 300 milionów lat, który zachował się w prawie nienaruszonym stanie, musi być ważnym odkryciem.

Skamieniały narząd zostały wydobyty na terenie Mazon Creek w Illinois. Paleontolodzy określili, że mają do czynienia z próbkami pochodzącymi sprzed 310 milionów lat. Co więcej, jest to pierwszy znany nauce skamieniały mózg skrzypłocza z gatunku Euproops danae, o czym możemy się przekonać za sprawą publikacji na łamach Geology.

Czytaj też: Wyhodowali mózgi z komórek macierzystych, które samoczynnie wytworzyły oczy

W jaki sposób tego typu odkrycia mogą pomóc badaczom? Chodzi przede wszystkim o identyfikowanie różnic w budowie mózgów stawonogów, co umożliwi lepsze zrozumienie ewolucji tych zwierząt. W tym przypadku opisywany organizm nie był krabem – był natomiast blisko spokrewniony z pająkami i skorpionami. Jego śmierć nastąpiła w obrębie płytkiego zbiornika wypełnionego słoną wodą, a szczątki zostały przykryte minerałem zwanym syderytem.

Skamieniały mózg skrzypłocza z gatunku Euproops danae ma 310 milionów lat

To, w połączeniu z faktem, że pustka po rozkładającej się tkance miękkiej została wypełniona innym minerałem, kaolinitem, umożliwiło świetną konserwację mózgu skrzypłocza. Prowadząc jego analizy, naukowcy zauważyli centralne wgłębienie, którym przechodziła rurka pokarmowa oraz nerwy łączące się z oczami i nogami zwierzęcia.

Czytaj też: Z zabójcy w mrówkojada. Jak te dinozaury doświadczyły nietypowych zmian?

Porównując budowę skrzypłocza sprzed 310 milionów lat z cechami obecnie występującego gatunku (Limulus polyphemus), autorzy badania zauważyli niezwykłe podobieństwo. Przy niewielkich zmianach w wyglądzie zewnętrznym, skrzypłocze wydają się niemal identyczne jak przed milionami lat w kontekście budowy mózgu. Co ciekawe, objęty analizami narząd miał rozmiar mniejszy niż ziarnko ryżu.