Pobliski czerwony karzeł posiada egzoplanetę, która może zawierać wodę. Co wiemy na ten temat?

Astronomowie natrafili na tzw. pod-Neptuna, egzoplanetę krążącą wokół gwiazdy zwanej czerwonym karłem. Układ skoncentrowany wokół TOI-2285 znajduje się około 137 lat świetlnych od Ziemi.

Autorzy tego odkrycia zamierzają opisać swoje dokonania na łamach Publications of the Astronomical Society of Japan. Jednym z teleskopów użytych do przeprowadzenia badań był TESS, czyli Transiting Exoplanet Survey Satellite. TOI-2285b, bo tak nazwano nowo zidentyfikowany obiekt, jest jednym z licznych pod-Neptunów – planet o rozmiarach większych niż Ziemia, lecz mniejszych od Neptuna.

Czytaj też: Rozbłyski słoneczne mniej groźne dla egzoplanet niż sądzono? Nowe badania podważają wyniki wcześniejszych

Jak przyznaje jeden z autorów nowego badania, Akihiko Fukui, pomiary promieni tych egzoplanet wykazały, że pod-Neptuny można podzielić na dwie główne grupy. Pierwsza zawiera gorętsze i mniejsze obiekty, podczas gdy druga – chłodniejsze i większe, które są często określane mianem super-Ziemi i mini-Neptunów.

Gospodarzem pod-Neptuna TOI-2285b jest czerwony karzeł oddalony o 137 lat świetlnych od Ziemi

Chłodniejsze planety wielkości pod-Neptunów stwarzają również ekscytującą możliwość dotyczącą utrzymania ciekłej wody pod wodorowymi atmosferami, nawet jeśli znajdują się poza strefami zamieszkania typowymi dla skalistych planet. Jeśli planety mają warstwę wody pod wodorową atmosferą, jak w przypadku Neptuna i Urana, to granica wodór-woda może stwarzać odpowiednie warunki do utrzymania wody w stanie ciekłym.

stwierdzili autorzy badania w swojej pracy