W Japonii zadebiutowała właśnie Mazda MX-5 2022, czyli zaktualizowany nieco samochód na nowy rok modelowy. Zmian nie ma zbyt wiele, ale jedna szczególna nowość zasługuje na swoje pięć minut, bo zwiększa stabilność podczas jazdy. W informacji prasowej firma oczywiście ją zachwala, ale jak jest w rzeczywistości?
Właśnie miała miejsce premiera Mazda MX-5 2022. W zaktualizowanym modelu znalazł się wyjątkowy system KPC
Premiera Mazda MX-5 2022 przyniosła przede wszystkim funkcje KPC w systemie zawieszenia, co jednak nie odbiło się negatywnie na wadze. Mowa dokładnie o Kinematic Posture Control, dzięki któremu samochód jest w stanie przyhamować wewnętrzne koło i tym samym wytworzyć siłę zapobiegającą unoszeniu się pojazdu podczas pokonywania zakrętów przy wyższych prędkościach. To z kolei zmniejsza przechyły nadwozia i sprawia, że roadster jest bardziej stabilny zwłaszcza na ostrzejszych zakrętach.
Producent podaje, że układ KPC jest na tyle inteligentny, że w czasie rzeczywistym rozpoznaje warunki skrętu na podstawie różnicy prędkości pomiędzy lewym i prawym kołem z tyłu. Jego wpływ stopniowo zwiększa się lub zmniejsza w zależności od tej różnicy, aby „wytworzyć naturalny efekt stabilizacji postawy”.
W praktyce system KPC sprowadza się do nowego firmware’u w sterowniku ESP, który może rozwiązać problem zgłaszany przez właścicieli starszych MX-5 ND. Ten polega na tym, że wyłączenie kontroli trakcji nie wyłącza jej w 100% i podczas manewrów na zamkniętych drogach czy torach, ta może aktywować się z powrotem.
Tak łagodnie zmodernizowany roadster będzie sprzedawany lokalnie od połowy stycznia, a wersja z górną częścią nadwozia w kolorze navy będzie sprzedawana do 31 maja 2022 roku.