Reklama
aplikuj.pl

Wojsko w liczbach – najdroższe amerykańskie samoloty i śmigłowce militarne

Amerykańskie samoloty militarne należą do jednych z najdroższych i najbardziej zaawansowanych technologicznie maszyn. Z tego właśnie powodu często mówi się, że w przypadku kolejnej wojny światowej, USA będzie miało podniebną przewagę nad innymi krajami. Przedstawiamy 10 najdroższych samolotów i śmigłowców militarnych, które zostały stworzone na potrzeby armii Stanów Zjednoczonych.

McDonnell Douglas F/A-18 Hornet

mcdonnell-douglas-fa-18-hornet

Przed Wami legendarny myśliwiec wielozadaniowy, który jako pierwszy został wprowadzony do armii USA. Po raz pierwszy wykorzystano go podczas nalotu na Libię w 1986 roku. Początkowo planowano stworzenie trzech wersji F-18A  lepszych od F-14, A-18A o zwiększonym udźwigu do atakowania celów powierzchniowych i treningowy TF-18A. W trakcie prac zdecydowano się na wariant optymalny, podobny do F-16. Aktualnie USA stara się o pozyskanie zamówień eksportowych na samoloty F/A-18E/F Super Hornet – wśród dotychczasowych użytkowników (Australia, Finlandia, Hiszpania, Kanada, Kuwejt, Malezja, Szwajcaria). Uzbrojenie jakie może zostać wykorzystane na F/A18 jest naprawdę zróżnicowane. Pociski rakietowe powietrze-powietrze, bomby kierowane, jedno działko napędowe M61A1/A2 Vulcan kalibru 20 mm, pociski rakietowe do zwalczania stacji radarowych, pociski rakietowe powietrze-ziemia, pociski rakietowe powietrze-woda, miny morskie, bomby atomowe i wiele więcej. Myśliwiec rozwija prędkość 1 915 km/h i jest napędzany dwoma silnikami General Electric F404.

Cena: 216 000 000 PLN

EA-18G Growler

EA-18G_at_Whidbey_April_2007

Growler to w skrócie zmodyfikowana wersja Super Horneta. Największa różnica polega na tym, nie jest tak dobrze uzbrojony. Jego ogromną zaletą jest mechanizm zakłócający radary przeciwnika, co utrudnia komunikację wśród wrogich jednostek.

Cena: 258 000 000 PLN

V-22 Osprey

osprey-51

Jest to wielozadaniowy samolot pionowego startu i lądowania. Ma on zasięg samolotu z napędem turbośmigłowym, ale przeznaczony jest do wykonywania misji dla helikopterów. Osprey może pochwalić się tym, iż jest pierwszym produkowanym seryjnie samolotem z obracanym układem napędowym z wirnikami o średnicy 12 metrów. Napędzają go dwa silniki turbinowe Rolls-Royce’a o nazwie kodowej AE 1107C-Liberty – ich moc to 6150 koni mechanicznych. Dzięki nim osiąga prędkość maksymalną rządu 509 km/h. Jak to często bywa, krytycy byli przekonani, że Osprey nigdy nie będzie gotowy do służby ze względu na złe własności fizyczne samolotu o dwóch rotorach. Wygląda jednak na to, że ich pomyłka była kolosalna i V-22 Osprey bardzo dobrze przyjął się wśród Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Na jego pokładzie zmieszczą się 24 osoby, a do uzbrojenia można wliczyć 2 × GAU-18 (wkm 12,7 mm) lub 2 × GAU-17 Minigun. Samoloty Osprey weszły do regularnej służby w USMC w 2007 roku. Są wykorzystywane między innymi w Iraku i służą jedynie w armii USA.

Cena: 278 000 000 PLN

Lockheed Martin F-35 Lightning II

LOCKHEED-MARTIN-F-35-LIGHTNING-II31

Potrzeba stworzenia myśliwca bojowego, który zapewni niesamowitą prędkość, bogate uzbrojenie i wysoki poziom kamuflażu, doprowadziła do powstania F-35 Lightning II. Ten myśliwiec jest niezwykły. Może służyć jako niewidoczny dla radarów bombowiec, a następnie przejść do ofensywy niczym F/A-18 Hornet. Dodatkowo może wznosić się w poziomie, co sprawia, że Lockheed Martin F-35 Lightning II jest pierwszym myśliwcem z taką funkcją. Uzbrojenie rakietowe to maksymalnie 6 pocisków AIM-120 AMRAAM, strzeleckie działko GAU-12/U kalibru 25 mm. Można również podwiesić uzbrojenie do czterech węzłów podskrzydłowych i dwóch na końcach płatów, kosztem jednak utraty kamuflażu. Napęd maszyny stanowią silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney F135 oraz wentylator Rolls-Royce F-35B. Dzięki nim, myśliwiec jest w stanie rozwinąć prędkość maksymalną 1931 km/h. Lockheed Martin F-35 Lightning II znajduje się obecnie w siłach powietrznych USA, Holandii i Wielkiej Brytanii.

Cena: 440 000 000 PLN

F-22 Raptor

f-22-raptor_009

Uważany za najlepszy myśliwiec bojowy na świecie. Raptor był amerykańską odpowiedzią na rosyjskiego MIG Fulcrum i SU Flanker. Produkowany jest od 1997 roku, aby mieć przewagę nad Rosją. Kiedy przestała być zagrożeniem, USA wstrzymało jego produkcję i do dnia jej zakończenia wyprodukowano 187 jednostek. Posiada on uzbrojenie pozwalające na prowadzenie wojny elektronicznej, atakowanie celów naziemnych oraz wykonywanie nasłuchu elektronicznego. Oprócz zastosowania działka typu Gatlinga, prowadzone są badania nad możliwością umieszczenia broni laserowej doskonalonej w ramach programu THEL. Myśliwiec jest w stanie przenosić bomby typu JDAM oraz GBU-39 SDB. Jako broń pokładową zastosowano działko M61A2 Vulcan o kalibrze 20 mm. Raptor osiąga zawrotną prędkość 2964 km/h, a skrzydeł dodają mu 2 silniki F119-PW-100.

Cena: 568 000 000 PLN

E-2D Advanced Hawkeye

e2d-03

Hawkeye stworzony został z myślą o wszelkiego rodzaju przeszpiegach i prowadzeniu wywiadu. Najistotniejszymi urządzeniami samolotu są czujniki: radar, system identyfikacji swój-obcy i system detekcji pasywnej. E-2D Advanced Hawkeye znajduje się aktualnie na wyposażeniu armii takich państw jak: Egipt, Francja, Izrael, Japonia, Singapur, Tajwan, USA. Prędkość 604km/h osiąga dzięki dwóm silnikom Allison T56-A-425 o mocy 5100 koni mechanicznych każdy. Produkuje się go od 1964 roku. Oczywistym jest fakt, iż samolot nie posiada żadnego wyposażenia bojowego, ponieważ służy jedynie do prowadzenia wywiadu.

Cena: 667 000 000 PLN

C17A Globemaster III

030404-F-4728F-008

Nie jest to zwyczajny samolot transportowy, Globemaster III jest w stanie dostarczać żołnierzy, pojazdy, sprzęt militarny w obrębie całego świata. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, to bez problemu zrzuci 102 żołnierzy prosto na terytorium wroga. Gdyby spotkali się oni z defensywą w postaci ciężkich pojazdów militarnych, to Globemaster III bez większego wysiłku dorzuci im kilka czołgów lub innych pojazdów. Mają do niego dostęp  USAF, RAF, Royal Australian Air Force, USA, Bułgarii, Estonii, Węgier, Litwy, Holandii, Norwegii, Rumunii, Słowenii, Polski, Szwecji i Finlandii. Tego ważącego 128 000 kg kolosa napędzają cztery silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney F117-PW-100. To dzięki nim jest w stanie osiągnąć prędkość 1010km/h.

Cena: 826 000 000 PLN

P-8A Poseidon

P-8A arrival to Naval Air Station Patuxent River

Mamy tutaj do czynienia ze zmodyfikowanym Boeingiem 747, który często spotykany jest w transporcie cywilów. Morski samolot rozpoznawczy i patrolowy jakim jest Poseidon, został skonstruowany w taki sposób, aby odnajdywać i walczyć z okrętami podwodnymi. Napędzają go dwa silniki turbowentylatorowe CFM International CFM56-7B, dzięki którym rozwija prędkość maksymalną 907 km/h. W jego arsenale znajdują się pociski manewrujące AGM-84L Harpoon i AGM-84H SLAM ER. Głównym narzędziem pracy samolotu jest radar AN/APY-10. Między innymi posiada możliwość równoczesnego śledzenia do 256 celów. Może też wykrywać i śledzić peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 60 kilometrów. Oprócz Stanów Zjednoczonych, użytkownikiem tego samolotu jest wojsko Indyjskie.

Cena: 970 000 000 PLN

VH-71 Kestrel

H71_Kestrel-002

Kestrel miał zastąpić flotę śmigłowców, która czeka na każde skinienie prezydenta Stanów Zjednoczonych. Niestety Barack Obama wstrzymał produkcję tych maszyn i pozostałe pieniądze przeznaczył na naprawę i usprawnienie starych śmigłowców. Marynarka USA anulowała kontrakt po wydaniu 4,4 miliardów dolarów na produkcję maszyn. Sprzedano je do Kanady za 164 miliony dolarów, gdzie zostały rozłożone na czynniki pierwsze. Śmigłowce nigdy nie zostały powołane do służby, a ich początkowa szacowana cena była naprawdę wysoka.

Cena: 1 516 000 000 PLN

B-2 Spirit

maxresdefault

B-2 Spirit to amerykański bombowiec strategiczny. Jest niewidoczny dla podczerwieni, sygnału elektromagnetycznego i radarowego. Może on bez problemu wlecieć na terytorium wroga i zbombardować go. Początkowo zaprojektowano go w taki sposób, aby był w stanie uzbroić się w bomby jądrowe. Teraz może zrzucać masę innych. Użycie bojowe może mieć miejsce jedynie nocą. B-2 nie jest na tyle zwrotny, żeby poradzić sobie w walce z myśliwcem. Gdyby jego kamuflaż przestał działać, to szybko zostałby zestrzelony bez możliwości obrony. B-2 Spirit został ochrzczony w boju podczas operacji „Sprzymierzona Siła” w Kosowie w 1999 roku. Przez wrogie terytorium przedrze się z prędkością maksymalną 1040 km/h, a napędzany jest czterema silnikami dwuprzepływowymi General Electric F118-GE-100.

Cena: 2 793 000 000 PLN