Samsung właśnie pochwalił się swoimi nowymi odkryciami w segmencie baterii, czyli prototypowym „komórkom kieszonkowym” (z ang. pouch cells).
Jak zapewne wiecie, każdą baterię (w gruncie rzeczy akumulator) składają się setki, a nawet tysiące pojedynczych komórek, które ze sobą współpracują. Przyszłość akumulatorów? Stan półprzewodnikowy, który zrewolucjonizuje te rynki, gdzie przechowywanie energii jest kluczowe.
Czytaj też: Haker odkrył plany Tesli – Model 3 z 100 kWh baterią?
Tam, gdzie baterie litowo-jonowe prądu obecnej generacji wykorzystują ciekłe elektrolity (via New Atlas), w których jony litu przemieszczają tam i z powrotem między katodą i anodą za każdym razem, gdy ładujemy lub rozładowujemy baterię, ich półprzewodnikowa wariacja wykorzystuje do tego zastygłe ciało stałe.
Teraz z kolei naukowcy z Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) i Samsung R&D Institute Japan (SRJ) twierdzą, że udało się ominąć problem nieustannego tworzenia się dendrytów na stosowanych w półprzewodnikowych bateriach anodach.
Wszystko sprowadziło się do zastąpienia anody litowo-metalowej rebrno-węglową warstwą kompozytową o grubości 5 mikrometrów. Następnie wykorzystując stały elektrolit siarczkowy i katodę tlenkową o wysokiej zawartości niklu, zespół odkrył, że ten nowy projekt skutecznie eliminuje powstawanie dendrytów.
Prototypowe ogniwa kieszeniowe zostały przetestowane przy energetycznej gęstości ponad 900 Wh na litr, a więc dwukrotnie większej, niż w przypadku typowych ciekłych ogniw elektrolitowych. W nim wykazały, że tracą zaledwie 0,2% energii, którą otrzymują podczas ładowania, a po nich oszacowano, że żywotność tych komórek wyniosłaby ponad 1000 cykli.
Czytaj też: Ta bateria litowo-metalowa kocha ciepło
Zespół (wyżej) pominął przewagę swojego rozwiązania w smartfonach, ale stwierdził, że jego „kieszonkowe komórki półprzewodnikowe” pozwolą na stworzenie akumulatorów, oferujących nawet 800 km zasięgu i wytrzymujących nawet 800000 km przebiegu. Warto jednocześnie zaznaczyć, że baterie półprzewodnikowe są obecnie droższe, ale bezpieczniejsze i efektywniejsze.