Basemark GPU to jedno z ciekawszych narzędzi do testowania kart graficznych. Jak wypadną w nim redakcyjne konstrukcje?
Oprogramowanie pozwala sprawdzić i porównać różne karty graficzne. Jego ogromną zaletą są trzy różne API do wyboru: Vulkan, OpenGL oraz DirectX 12. Także jest on dostępny na praktycznie wszystkie systemy operacyjne – od Androida, przez macOS, Linux czy po Windows. Benchmark możecie za darmo pobrać pod tym linkiem.
Testy przeprowadziłem na powyższych ustawieniach. Zdecydowałem się na rozdzielczość 1920 x 1080, ponieważ jest to najpopularniejsza rozdzielczość wśród użytkowników komputerów. Jeśli macie chwilę to możecie ściągnąć benchmark, wykonać test u siebie a wyniki wrzucić w komentarze – może się z tego stworzyć fajna baza testów. Jedyne co zmieniałem w ustawieniach to API.
Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu sterowników Nvidia Game Ready 445.75 oraz AMD Adrenaline 20.3.1.
Testy
Najwyższe wyniki notuje API Vulkan, zaraz za nim jest DirectX 12. OpenGL znacznie odstaje wydajnością od konkurencji i zdecydowanie takie API będzie oferowało najmniejszą liczbę fps w grach.
Samo porównanie Vulkana z DirectX 12 jest ciekawe. W Vulkanie grafiki Nvidii zyskują na wydajności, podczas gdy w tym drugim API trochę tracą. Inaczej jest w przypadku przedstawiciela AMD, gdzie wynik w Vulkanie był minimalnie mniejszy. Warto też zwrócić uwagę na znacznie słabszą wydajność GTX 1650 w DirectX 12 w stosunku do Vulkana – reszta kart notuje zdecydowanie mniejsze różnice.
W przypadku OpenGL ciekawy jest mocny spadek wydajności RX 5500 XT 8 GB – jest ona słabsza nawet od GTX 1650. Pokazuje to dobrze, że karta czerwonych nie radzi sobie zbyt dobrze w tym API.
Poza tym nie ma żadnych zaskoczeń – wyniki wydajności układają się zgodnie z oczekiwaniami i żadna z innych kart nie notuje nagłego spadku czy wzrostu wydajności.
Podsumowanie
Basemark GPU bardzo dobrze pokazuje różnice pomiędzy różnymi API. Lekka przewaga Vulkana nad DirectX 12 w kartach Nvidii jest zgodna z wynikami z gier, gdzie także miałem okazję porównania różnych API. Tam także Vulkan w przypadku zielonych miał lekką przewagę. W przypadku kart AMD było odwrotnie. OpenGL za to znacznie odstaje od pozostałych API, przynajmniej na komputerach stacjonarnych. Nie ma tutaj zaskoczenia, bowiem ciężko jest znaleźć gry AAA korzystające z tego rozwiązania i co chwilę słyszy się, że jakieś firmy chcą zwiększyć jego wydajność i wesprzeć prace nad OpenGL, aby to API nie upadło. Warto jednak pamiętać, że w przypadku gier multiplatformowych (choćby dostępnych także na macOS) to API jest ciągle często wykorzystywane.
Tak jak pisałem we wstępie – jeśli macie chwilę to ściągnijcie benchmark i podzielcie się Waszymi wynikami. Ciekawe, jak w tym teście wypadają pozostałe grafiki, w szczególności starsze modele. Może uda nam się znaleźć jakieś kolejne zaskoczenie czy nietypowy wynik jakieś grafiki?