Reklama
aplikuj.pl

Niedługo ruszą rozmowy o skupie ziemi pod Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny ma być ogromną inwestycją, która według wiceministra infrastruktury Marcina Horały, wykreuje nawet 95 tys. miejsc pracy. Najpierw jednak trzeba kupić ziemię pod budowę.

Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała deklaruje, że jeszcze w tym roku rozpoczną się rozmowy z mieszkańcami Baranowa o skupie ziemi pod budowę. Zarówno rozmowa jak i sama sprzedaż będzie dobrowolna. Na razie ani Horała ani spółka CPK nie podaje żadnych konkretnych cen, które zostaną zaproponowane właścicielom terenów.

Wiceminister deklaruje rozpoczęcie rozmów w tym roku i wyjaśnia:

Na pewno ruszymy z rozmowami o wykupie ziemi jeszcze w tym roku. Finalizujemy prace nad specustawą, która będzie zawierać odpowiednie narzędzia, które ten wykup umożliwią. Ale nie musimy czekać na specustawę, by już zacząć z mieszkańcami rozmawiać.

Dodatkowo w dzisiejszej rozmowie z wp.pl Horała troszkę więcej powiedział cenach ziemi. Nie padły żadne kwoty, ale te słowa z pewnością mogą bardziej zachęcić ludzi do sprzedaży.

Chcemy w nowelizacji ustawy zaproponować możliwość kupna nieruchomości płacąc tyle, ile jest warta według wycen. Ale dodatkowo umawiamy się tak, że kiedy lotnisko powstanie dokonamy ponownej wyceny i jeżeli wartość danej nieruchomości wzrośnie, to lotnisko podzieli się z dawnym właścicielem zyskiem

Z najnowszego projektu rządowej uchwały dotyczącej tej inwestycji wynika, że budowa Centralne Portu Komunikacyjnego ruszy dopiero w 2023 roku, o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem. Jednak według rządzących warto na to czekać, gdyż CPK stanie się jednym z kluczowych miejsc komunikacyjnych w Europie, a przy tym stworzy dziesiątki tysięcy miejsc pracy.

Na antenie Radia Gdańsk Marcin Horała stwierdził, że ten program inwestycyjny może wykreować w Polsce 95 tysięcy miejsc pracy. Dodał również:

Wartość dodana PKB brutto, który wygeneruje ta inwestycja w polskiej gospodarce, to 126 miliardów złotych. Mówimy tylko o fazie budowy, bo zupełnie czymś innym, dużo trudniejszym do oszacowania, jest wpływ na gospodarkę wynikający z tego, że będziemy mieli to lotnisko i system komunikacyjny

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News