Wedle Airbusa Zephyr S „ze swoją zdolnością do pozostawania w stratosferze przez wiele miesięcy naraz, przyniesie nowe możliwości see, sense and connect zarówno klientom komercyjnym, jak i wojskowym”. Zephyr S to w skrócie wyjątkowy solarny samolot Airbusa, który jest opisywany mianem drona oraz pseudosatelity i może latać na bardzo dużych wysokościach przez wiele dni.
Solarny samolot Airbusa Zephyr S rozpoczął kolejne testy
Samolot Zephyr S wystartował w czerwcu z należącego do armii amerykańskiej Yuma Proving Ground w Arizonie. Został zbudowany tak, aby mógł pozostać w powietrzu przez długi czas. To pozwala mu pełnić funkcję ciągle dostępnej, latającej ponad danymi obszarami platformy z czujnikami.
Czytaj też: Możemy “zatrudnić” bakterie do produkcji paliwa o rekordowej wręcz gęstości energetycznej
Kiedy po raz pierwszy poleciał w 2018 roku, Zephyr S pozostawał na niebie przez prawie 26 dni, a w ostatnim czasie (od 15 czerwca) nieustannie startuje z lądowiska Yuma Proving Ground i od tamtego czasu przeleciał kilka tras nad poligonem Yuma Test Range i Kofa National Wildfire Refuge. Ponadto zaczął wykonywać loty na południowy wschód w pobliżu granicy z Arizoną oraz na południowy zachód w kierunku Zatoki Meksykańskiej.
Obecnie trwające testy (via The Drive) „mają na celu sprawdzenie zdolności UAV do magazynowania energii, długowieczności akumulatora, wydajności paneli słonecznych i zdolności do utrzymania się w locie.” Zephyr S przyjmuje postać 75-kilogramowego samolotu o 25-metrowej rozpiętości skrzydeł i bardzo małym kadłubie, co ma na celu zapewnienie, aby był możliwie najbardziej wydajny podczas lotu na dużej wysokości nawet 23200 metrów.