Akumulatory się rozładowują i nie jest to tajemnicą, ale nie każdy zna sposoby, na które można wydłużyć ich żywotność. Jeden z takowych zaprezentowali naukowcy z Uniwersytetu Stanforda.
Publikacja w tej sprawie jest dostępna na łamach IEEE Transactions on Control Systems Technology i opisuje, jak aktywne zarządzanie ilością prądu elektrycznego płynącego do każdego ogniwa – zamiast równomiernego dostarczania ładunku – może ograniczać zużycie.
Czytaj też: Tańsze i wydajniejsze akumulatory, dzięki platformie Ionetic
Simona Onori, która stanęła na czele zespołu badawczego, twierdzi, że z wstępnych symulacji wynika, jakoby baterie dzięki proponowanemu podejściu mogły wytrzymać co najmniej 20% więcej cykli ładowania-rozładowania. Takie zjawisko obserwuje się nawet przy częstym szybkim ładowaniu, które dodatkowo obciąża akumulatory.
Akumulatory zyskały nawet 20% dłuższą żywotność
Pierwszy etap prowadzonych badań polegał na stworzeniu komputerowego modelu odwzorowującego zachowanie baterii, który dokładnie naśladował zmiany fizyczne i chemiczne zachodzące wewnątrz akumulatorów w trakcie eksploatacji. Niektóre z tych zmian zachodzą w ciągu kilku sekund lub minut, podczas gdy inne pojawiają się dopiero po wielu miesiącach, a nawet latach.
Czytaj też: Akumulatory o wyższej gęstości energetycznej. Odpowiadają za to ulepszone katody
Symulacje wykazały, że nowoczesny pakiet baterii może być zoptymalizowany i kontrolowany poprzez uwzględnienie różnic pomiędzy jego ogniwami składowymi. Według zapowiedzi autorów model zostanie wykorzystany w najbliższych latach do projektowania systemów zarządzania akumulatorami, które będzie można łatwo implementować w istniejących pojazdach.