Reklama
aplikuj.pl

Jak cofnąć przelew? Sprawdź, co możesz zrobić!

Każdy numer rachunku bankowego składa się z 26 cyfr, zatem przy własnoręcznym wpisywaniu nietrudno o pomyłkę. Błąd można popełnić nawet przy przepisywaniu numeru telefonu, dlatego warto wiedzieć co robić, kiedy zrobisz przelew na złe konto.

Odpowiedź na pytanie, jak cofnąć przelew na konto bankowe nie jest prosta i jednoznaczna. Systemy transakcji bankowych są złożone, dlatego sytuacja kiedy przydarzyła się pomyłka w przelewie może nieść za sobą różne konsekwencje. Poznaj możliwe scenariusze i szanse na odzyskanie pieniędzy.

Cofnięcie przelewu na zamknięte konto

Najmniej problemów przysporzyć może sytuacja, w której wyślesz przelew[1] na nieistniejące konto. Niekiedy wystarczy drobna pomyłka, żeby zrobić niewłaściwy przelew. Jeśli jednak wpiszesz numer rachunku, który nie istnieje, nie musisz obawiać się konsekwencji.

Większość użytkowników bankowości internetowej wykorzystuje do transakcji system Elixir. Jeżeli w ramach takiego przelewu podasz numer nieistniejącego konta, system zwyczajnie zablokuje transakcję.

Kiedy masz szansę wysłać pieniądze na nieistniejące konto? Najczęściej dochodzi do tego w sytuacji, kiedy błąd wystąpi między trzecią a dziesiątą cyfrą unikatowego identyfikatora, czyli numeru rachunku. W tym ciągu zawiera się numer rozliczeniowy jednostki banku. Jeśli pomylisz się w tym miejscu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że trafisz na nieistniejący rachunek.

Przysłowiowym szczęściem w nieszczęściu może być również wpisanie numeru konta, które zostało już zamknięte. To wbrew pozorom dość powszechny błąd, ponieważ często w bankowości internetowej zapisze się sobie czyjś numer konta, a ta osoba w międzyczasie może zamknąć rachunek i otworzy inny. Wówczas system zwraca środki nadawcy przelewu.

Jak cofnąć przelew na zły numer rachunku?

Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy przez pomyłkę wyślesz pieniądze do kogoś innego? Czy można cofnąć przelew? Odpowiedź jest niejednoznaczna, ponieważ w różnych przypadkach przelewy realizowane są inaczej. Czasami, jeśli zauważysz błąd w przelewie w ciągu kilku minut, możesz odwołać zlecenie. Jeżeli jednak było to zlecenie na przelew wewnętrzny, w ramach jednego banku, środki trafiają na rachunek docelowy niemal błyskawicznie.

Zacznijmy od scenariusza, w którym zlecasz przelew na rachunek w innym banku. Podałeś co prawda właściwe dane odbiorcy, jednak popełniasz błąd przy przepisywaniu numeru konta. Zatwierdzasz transakcję, a kiedy bankowość internetowa wyświetla Ci potwierdzenie przelewu, zauważasz swój błąd. „Wysłałem przelew na zły numer konta” – uświadamiasz sobie. Co teraz? Jak cofnąć przelew?

Jeśli zauważysz pomyłkę odpowiednio szybko, procedura jest stosunkowo prosta. Zazwyczaj wystarczy wejść w historię transakcji w swojej bankowości internetowej i odwołać dyspozycję przelewu. Jak to możliwe? Wynika to z zasad funkcjonowania systemu przelewów międzybankowych. Poszczególne transakcje nie są księgowane indywidualnie. Zanim Twoje pieniądze opuszczą konto, czekają na tzw. sesję wychodzącą przelewów. Przeważnie są to trzy momenty w ciągu dnia, które określają banki. Dla przykładu w Banku BNP Paribas sesje wychodzące mają miejsce o:

  • 8:00 – pierwsza sesja wychodząca,
  • 11:45 – druga sesja wychodząca,
  • 14:15 – trzecia sesja wychodząca.

W takim scenariuszu na pytanie czy da się cofnąć przelew, należy odpowiedzieć twierdząco, jednak warto mieć na uwadze, że ważną rolę odgrywa tutaj czas. Warto też podkreślić, że bank może naliczyć opłatę za anulowanie przelewu.

A co, gdy przelew już się zaksięguje?

Pora przejść do najbardziej skomplikowanego przykładu, czyli jak cofnąć przelew, który został już zaksięgowany na koncie odbiorcy? Na początek sprawdźmy, co na ten temat mówi prawo, a konkretnie ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. W art. 143 określona jest odpowiedzialność za wykonanie transakcji płatniczych, która leży po stronie nadawcy. Nawet w sytuacji, kiedy podasz właściwe dane odbiorcy, jednak pomylisz się w numerze rachunku, transakcja zostanie uznana za prawidłową i zaksięgowana na docelowym koncie.

Na szczęście nie jest to równoznaczne z tym, że pieniądze przepadły. O ile prawo jest jednoznaczne w kwestii prawidłowości realizacji przelewu, zapewnia również nadawcy narzędzia, dzięki którym może odzyskać swoje pieniądze. Bank ma obowiązek podjąć działania w celu odzyskania środków, w szczególności w określonym trybie (143a-143c). Do rozpoczęcia procedury w tym trybie potrzebny mu będzie odpowiedni wniosek – zgłoszenie płatnika dokonania transakcji z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora (nr rachunku). Bank może też podjąć inne działania.

Ponadto, po zgłoszeniu pomyłki do banku, ten ma 3 dni robocze na uruchomienie specjalnej procedury do odzyskania środków. Jeżeli w ramach tej procedury środki nie zostaną odzyskane, po 30 dniach możesz złożyć do banku pisemne żądanie o ujawnienie danych odbiorcy, by móc skontaktować się z nim w celu wyjaśnienia całego zajścia.

Artykuł sponsorowany.

[1] „Wysłanie przelewu” to potoczne określenie zlecenia płatniczego, które składasz w banku. Bank, w oparciu o Twoje zlecenie, przekazuje pieniądze na konto odbiorcy.