Aktualizacja Steam Deck wpływa na płynność gier

steam deck

Valve zaktualizowało system SteamOS, na którym działa Steam Deck. Co nowego wprowadza system? Pojawia się więcej opcji dostosowania jakości rozgrywki, a do tego zmiany w działaniu wentylatora.

Aktualizacja systemu SteamOS 3.2 dla Steam Deck

Od teraz gracze mogą dostosować odświeżanie ekranu w trakcie gry. Wartość domyślna to 60 Hz (którą można ograniczyć do 60, 30 i 15 klatek na sekundę), a teraz można ją obniżyć także do 40 Hz (z ograniczeniami klatek na poziomie 40, 20 i 10 klatek na sekundę). Może to być również dowolna liczba (całkowita) między tymi dwoma ustawieniami. Ta funkcja doskonale nadaje się do znalezienia idealnej równowagi między liczbą klatek na sekundę, jakością gry i czasem pracy baterii. Wskazówka: Valve odkryło, że 40 Hz to strzał w dziesiątkę, jeśli chodzi o równowagę między czasem reakcji, spójnością działania i płynnością. Rzecz jasna możecie zapisać to ustawienie dla każdej gry z osobna.

Czytaj też: Gran Turismo 7 z trzema nowymi samochodami

Chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat? Valve zamieściło szczegółowe tłumaczenie swoich badań płynności gier.

Więcej szczegółów dla nerdów na temat zmiany częstotliwości odświeżania.

A więc: 30 Hz = 33,33 ms/klatkę i 60 Hz = 16,66 ms/klatkę. Tymczasem 40 Hz to 25 ms/klatkę. Chociaż może się to wydawać nieco sprzeczne z intuicją, wartość 40 kl./s jest dokładnie w połowie drogi między 30 kl./s a 60 kl./s pod względem szybkości aktualizacji i z tego powodu da się zobaczyć oraz odczuć lepszy czas reakcji niż przy 30 kl./s. Ogólnie rzecz biorąc: praktycznie zawsze najlepiej mieć bardzo stabilne tempo klatek, więc utrzymywanie stałego poziomu 40 Hz jest korzystniejsze niż wahania między 42 a 48 Hz, zwłaszcza jeśli odświeżanie ekranu jest ustawione na 60 Hz. Jest tak, ponieważ nowa klatka pojawia się co 1/60 sekundy, więc przy każdym pominięciu klatki otrzymujecie podwójną, co z kolei prowadzi do przeskoków.

Czyli 40 klatek na sekundę w grze na ekranie z częstotliwością odświeżania 40 Hz oznacza, że ​​każda klatka jest nową klatką i w rezultacie obraz może wydawać się płynniejszy niż ten z niespójną liczbą klatek na sekundę przy wyższym odświeżaniu ekranu. Ponadto ograniczenie do niższej liczby klatek na sekundę powoduje mniejsze obciążenie systemu i tym samym oszczędza energię. Podczas gdy przy 40 Hz zużycie baterii będzie wyższe niż przy 30 Hz, to zużycie będzie mniejsze niż w porównaniu do gry z ograniczeniem ustawionym na wyższą częstotliwość odświeżania przy jednoczesnym zapewnieniu o wiele wyższej jakości doznań.

Działania wentylatora Steam Deck

Zespół ciężko pracował nad działaniem wentylatora Steam Decka, przez co ta aktualizacja ma zupełnie nową krzywą odpowiedzialną za obroty wentylatora kontrolowaną przez system operacyjny. Oznacza to, że ogólnie wentylator jest inteligentniejszy, lepiej reaguje na to, co dzieje się na Steam Decku i wewnątrz niego, a także jest cichszy – szczególnie w sytuacjach niskiego użycia.

Czytaj też: Returnal na PC odkryty na Steam!

Ten aspekt został gruntownie przetestowany, ale Valve nadal pracuje nad ulepszeniami. Jeśli wolicie poprzedni sposób pracy wentylatora, to zawsze możecie przełączyć się z powrotem na stare (kontrolowane przez BIOS) zachowanie w menu System > Ustawienia.

SteamOS 3.2 zawiera również więcej opcji wewnętrznej rozdzielczości ekranu dla gier, szybkie formatowanie dla kart microSD i ulepszenia dźwięku. Maksymalna głośność głośnika jest teraz jeszcze wyższa!