PLATFORMA TESTOWA / METODOLOGIA TESTU
- Procesor: AMD Ryzen 5 9600X
- Chłodzenie: Cooler Master Hyper 612 Apex
- Płyta główna: Asus TUF Gaming B650-E WiFi
- Pamięć RAM: 32 GB DDR5 ADATA Lancer Blade RGB 6000 MHz CL30
- Nośnik danych: Kingston KC3000 1 TB M.2 PCI-e 4.0
- Karta graficzna: Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Gaming OC 12G
- Zasilacz: be quiet! Power Zone 2 1000W
- Obudowa: Modecom Horizon ARGB Flow Black
- System: Windows 11 23H2
Do testów wykorzystano kolorymetr Datacolor Spyder 3, oraz oprogramowanie DisplayCal w wersji 3.8.9.3.
TESTY PRAKTYCZNE
6.1 Test powidoków UFO
Bazowy profil obrazu: native

6.2 Testy kolorymetrem
Gamut – sRGB / Adobe RGB / DCI P3 (temperatura kolorów: użytkownika / color gamut: native, 50-100, kolory ciepłe)


DCI-P3

sRGB

Krzywa korekcyjna (tone response curves)

6.3 Testy wbudowanych profili
A. kolor native / temperatura barwowa użytkownika (kontrast 50, jasność 90, barwa kolorów: ciepła)
Uśredniony błąd deltaE dla przestrzeni barw sRGB oraz DCI-P3 wynosi 3.31.


1. Jasność i kontrast
- Zmierzona luminancja bieli: 228,6 cd/m²
- Zmierzona luminancja czerni: 0,279 cd/m²
- Kontrast rzeczywisty: 819:1
Tak jak w trybie sRGB, zmierzony kontrast jest zaskakująco niski jak na OLED (powinien być praktycznie nieskończony). Sugeruje to, że urządzenie pomiarowe (Spyder3) nie radzi sobie z pomiarem czerni OLED-ów lub matryca nie gasi subpikseli całkowicie w danym trybie. W praktyce użytkownika kontrast nadal będzie postrzegany jako znakomity.
2. Temperatura barwowa (CCT)
- Zadana biel: 6504K
- Zmierzona biel: 6955K
- Odstępstwo: lekko chłodniejsza biel, ale bliżej neutralności niż w trybie sRGB
Barwa bieli nie jest idealna, ale zbliżona do punktu D65 – rezultat typowy dla ustawień fabrycznych QD-OLED.
3. Dokładność odwzorowania kolorów (ΔE)
- Średnia ΔE: 3.31 (powyżej progu <1.5 – NIEAKCEPTOWALNA)
- Maksymalne ΔE: 7.68 – zdecydowanie przekracza próg 4
- Liczba próbek z ΔE > 4: aż 22 (z 26), czyli ponad 84%
- Największe błędy odwzorowania:
- Odcienie czerwieni, zieleni, niebieskiego oraz ich pośrednie barwy
- Bardzo duże błędy w nasyconych barwach: czerwień (R=255, G=0, B=0), zieleń (0,255,0), fiolet (128,0,128)
Tryb natywny pokazuje pełne możliwości QD-OLED w zakresie barw – ale bez żadnej kontroli nad dokładnością. Monitor generuje ekstremalnie nasycone kolory, co prowadzi do widocznych przekłamań w stosunku do referencyjnych wartości Rec.709. Tryb ten nie nadaje się do pracy z kolorem bez profesjonalnej kalibracji (lub zastosowania ograniczającego profilu ICC).
4. Wrażenia wizualne z analizy danych:
- Kolory są przesycone, co widać szczególnie przy czystych czerwieniach, zieleni i błękitach (ΔE powyżej 6–7).
- Najlepsze wyniki odwzorowania (ΔE < 1) dotyczą tylko odcieni szarości i mniej nasyconych próbek.
- Dominującym błędem jest przesunięcie w chrominancji (czyli nasyceniu i odcieniu) – co widać w kolumnach ΔC oraz ΔH.
5. Wnioski końcowe – tryb natywny
- Do pracy z kolorem: zdecydowanie niewskazany – bardzo wysokie ΔE.
- Do gier i rozrywki: tryb oferuje żywe i efektowne kolory, ale są one przesycone i nierealistyczne.
- Wymagana kalibracja: konieczna, jeśli zależy Ci na dokładnym odwzorowaniu barw (szczególnie Rec.709 lub sRGB).
B. sRGB / temperatura barwowa ciepła
Uśredniony błąd deltaE dla przestrzeni barw sRGB oraz DCI-P3 wynosi 2.14.


1. Jasność i kontrast
- Zmierzona luminancja bieli: 230,5 cd/m²
- Zmierzona luminancja czerni: 0,3506 cd/m²
- Kontrast rzeczywisty: 657:1
Jak na matrycę OLED, kontrast wypada bardzo nisko – wynika to prawdopodobnie z braku pełnego wyłączenia subpikseli OLED w trybie sRGB (lub błędnego działania pomiaru kolorymetru). W praktyce OLED-y oferują niemal nieskończony kontrast, więc ten wynik może nie oddawać rzeczywistości, szczególnie że pomiar był wykonany urządzeniem typu Spyder3, które może mieć ograniczoną precyzję dla OLED-ów.
2. Temperatura barwowa (CCT)
- Docelowa biel (target whitepoint): 6504K
- Zmierzona biel: ok. 6906K
- Odstępstwo: nieznacznie chłodniejsza biel od wzorca D65.
Na wykresie Correlated Color Temperature widać, że temperatura barwowa na poziomie 20–100% jasności utrzymuje się blisko 6900–7000K, co jest wynikiem lekko przesuniętym w kierunku chłodnego odcienia. Największe odstępstwo występuje przy 10% jasności (powyżej 9000K), ale potem stabilizuje się.
3. Balans RGB w skali szarości
- Przy 0–20% jasności widoczne są duże odchylenia:
- Niebieski: przewaga do +30%
- Zielony: niedobór do -15%
- Czerwony: niedobór do -10%
- Od 30% do 100% – balans ulega znacznej poprawie i mieści się w normie (wszystkie trzy składowe RGB są bliskie siebie).
Niskie poziomy jasności są wyraźnie zdominowane przez niebieski kanał, co może powodować „zimne” cienie. Powyżej 30% balans RGB jest dobry i wyrównany, co pozytywnie wpływa na jakość obrazu w średnich i wysokich tonach.
4. Gamma
- Docelowa wartość gamma: 2.2
- Zmierzona gamma: utrzymuje się między 2.1 a 2.15
- Przy 10% jasności: spadek do 1.85
Gamma jest delikatnie zaniżona, ale zachowuje dobrą spójność w średnim i wyższym zakresie jasności. W dolnym zakresie (10–20%) widoczna jest tendencja do rozjaśniania detali w cieniach (spadek do 1.85), co może być celowe dla poprawy widoczności w grach lub filmach
5. Dokładność odwzorowania kolorów (ΔE)
- Średnia ΔE: 2.14 (przekracza próg < 1.5 – NIEAKCEPTOWALNA)
- Maksymalne ΔE: 5.33 (próg < 4 – ZDECYDOWANIE ZA WYSOKIE)
- Liczba przekroczeń ΔE > 4: 3 próbki
Kolory z najwyższymi odchyleniami:
- Neutralne szarości (25%, 50%) – ΔE sięga 5.33
- Jasna zieleń i jasny róż – ΔE powyżej 4
Choć kolory podstawowe jak czerwony, niebieski czy zielony wypadają przyzwoicie (ΔE ~1.2–1.7), to odcienie pośrednie i neutralne wypadają słabiej. W trybie sRGB odwzorowanie kolorów wymaga korekty – głównie w zakresie szarości i pastelowych tonów.
6. Ogólna ocena trybu sRGB (fabryczna kalibracja)
- Jasność: OK
- Balans bieli: lekko chłodna
- Gamma: poprawna
- Balans RGB: dobry powyżej 30% jasności
- ΔE: przekroczone normy – nie nadaje się do pracy kolorystycznej bez kalibracji
Tryb sRGB w monitorze AOC AG346UCD QD-OLED oferuje przeciętną precyzję odwzorowania kolorów bez kalibracji sprzętowej. Przeważająca większość parametrów – w tym gamma, balans szarości i temperatura barwowa – mieści się w akceptowalnych granicach, choć nie są one idealne.
- Dla pracy graficznej lub fotograficznej – konieczna kalibracja zewnętrzna.
- Dla zastosowań codziennych, gier i filmów – tryb jest jak najbardziej wystarczający, oferując dobrą reprodukcję barw i czytelność detali.
DCI-P3 / temperatura barwowa ciepła
Uśredniony błąd deltaE dla przestrzeni barw sRGB oraz DCI-P3 wynosi 5.07.


inne wbudowane profile
czytanie

film

gra

internet

sport

tekst

6.4 Jasność SDR 0-100%
| Poziom podświetlenia (SDR) | Luminancja wyrażona w cd/m² |
| 100% | 245 cd/m² |
| 90% | 225 cd/m² |
| 80% | 202 cd/m² |
| 70% | 180 cd/m² |
| 60% | 157 cd/m² |
| 50% | 132 cd/m² |
| 40% | 111 cd/m² |
| 30% | 88 cd/m² |
| 20% | 64 cd/m² |
| 10% | 40 cd/m² |
| 0% | 19 cd/m² |
6.5 Testy matrycy (plansza 3 x 3) – tryb SDR

6.6 SDR – wbudowane profile
| Główne profile | Średnia luminancja [cd/m²] | Średni kontrast | Średnia temperatura bieli [K] | Uśredniony błąd deltaE |
| Native (50/100) | 228.5 cd/m² | 819.1 :1 | 6955 K | 3.31 |
| DCI-P3 | 227.8 cd/m² | 722.9 :1 | 6940 K | 5.07 |
| sRGB | 230.5 cd/m² | 657.4 :1 | 6906 K | 2.14 |
| Standard | 224.2cd/m² | 2403.6:1 | 7048 K | 3.320 |
| Tekst | 62.9 cd/m² | 601.9:1 | 7106 K | 3.54 |
| Internet | 109.7 cd/m² | 1302.9:1 | 7019 K | 3.30 |
| Gra | 156.8 cd/m² | 1705.9:1 | 7001 K | 3.31 |
| Film | 201.8 cd/m² | 1451.1:1 | 7012 K | 3.28 |
| Sport | 247 cd/m² | 1055.6:1 | 7043 K | 3.27 |
| Czytanie | 231.8 cd/m² | 1642.4:1 | 6888 K | 17.72 |







6.8 HDR – wbudowane profile
HDR Gra


HDR Film


HDR Obraz


| Wbudowane profile HDR (jasność 100%) | Średnia luminancja [cd/m²] | Średni kontrast | Średnia temperatura bieli [K] | Uśredniony błąd deltaE |
| Film | 245.7 cd/m² | 1063.7:1 | 7016 K | 4.10 |
| Gra | 246.2 cd/m² | 1161.1:1 | 7010 K | 4.09 |
| Obraz | 243.2 cd/m² | 1022.2:1 | 7002 K | 4.36 |
6.7 Jasność matrycy (plansza 3 x 3) – tryb HDR Film



