Reklama
aplikuj.pl

AOC AG346UCD QD-OLED – test monitora

AOC AG346UCD QD-OLED - test monitora

PLATFORMA TESTOWA / METODOLOGIA TESTU

  • Procesor: AMD Ryzen 5 9600X
  • Chłodzenie: Cooler Master Hyper 612 Apex
  • Płyta główna: Asus TUF Gaming B650-E WiFi
  • Pamięć RAM: 32 GB DDR5 ADATA Lancer Blade RGB 6000 MHz CL30
  • Nośnik danych: Kingston KC3000 1 TB M.2 PCI-e 4.0
  • Karta graficzna: Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Gaming OC 12G
  • Zasilacz: be quiet! Power Zone 2 1000W
  • Obudowa: Modecom Horizon ARGB Flow Black
  • System: Windows 11 23H2

Do testów wykorzystano kolorymetr Datacolor Spyder 3, oraz oprogramowanie DisplayCal w wersji 3.8.9.3.

TESTY PRAKTYCZNE

6.1 Test powidoków UFO

Bazowy profil obrazu: native 

6.2 Testy kolorymetrem

Gamut – sRGB / Adobe RGB / DCI P3 (temperatura kolorów: użytkownika / color gamut: native, 50-100, kolory ciepłe)

DCI-P3

sRGB

Krzywa korekcyjna (tone response curves)

6.3 Testy wbudowanych profili

A. kolor native / temperatura barwowa użytkownika (kontrast 50, jasność 90, barwa kolorów: ciepła)

Uśredniony błąd deltaE dla przestrzeni barw sRGB oraz DCI-P3 wynosi 3.31.

1. Jasność i kontrast
  • Zmierzona luminancja bieli: 228,6 cd/m²
  • Zmierzona luminancja czerni: 0,279 cd/m²
  • Kontrast rzeczywisty: 819:1

Tak jak w trybie sRGB, zmierzony kontrast jest zaskakująco niski jak na OLED (powinien być praktycznie nieskończony). Sugeruje to, że urządzenie pomiarowe (Spyder3) nie radzi sobie z pomiarem czerni OLED-ów lub matryca nie gasi subpikseli całkowicie w danym trybie. W praktyce użytkownika kontrast nadal będzie postrzegany jako znakomity.

2. Temperatura barwowa (CCT)
  • Zadana biel: 6504K
  • Zmierzona biel: 6955K
  • Odstępstwo: lekko chłodniejsza biel, ale bliżej neutralności niż w trybie sRGB

Barwa bieli nie jest idealna, ale zbliżona do punktu D65 – rezultat typowy dla ustawień fabrycznych QD-OLED.

3. Dokładność odwzorowania kolorów (ΔE)
  • Średnia ΔE: 3.31 (powyżej progu <1.5 – NIEAKCEPTOWALNA)
  • Maksymalne ΔE: 7.68 – zdecydowanie przekracza próg 4
  • Liczba próbek z ΔE > 4:22 (z 26), czyli ponad 84%
  • Największe błędy odwzorowania:
    • Odcienie czerwieni, zieleni, niebieskiego oraz ich pośrednie barwy
    • Bardzo duże błędy w nasyconych barwach: czerwień (R=255, G=0, B=0), zieleń (0,255,0), fiolet (128,0,128)

Tryb natywny pokazuje pełne możliwości QD-OLED w zakresie barw – ale bez żadnej kontroli nad dokładnością. Monitor generuje ekstremalnie nasycone kolory, co prowadzi do widocznych przekłamań w stosunku do referencyjnych wartości Rec.709. Tryb ten nie nadaje się do pracy z kolorem bez profesjonalnej kalibracji (lub zastosowania ograniczającego profilu ICC).

4. Wrażenia wizualne z analizy danych:
  • Kolory są przesycone, co widać szczególnie przy czystych czerwieniach, zieleni i błękitach (ΔE powyżej 6–7).
  • Najlepsze wyniki odwzorowania (ΔE < 1) dotyczą tylko odcieni szarości i mniej nasyconych próbek.
  • Dominującym błędem jest przesunięcie w chrominancji (czyli nasyceniu i odcieniu) – co widać w kolumnach ΔC oraz ΔH.
5. Wnioski końcowe – tryb natywny
  • Do pracy z kolorem: zdecydowanie niewskazany – bardzo wysokie ΔE.
  • Do gier i rozrywki: tryb oferuje żywe i efektowne kolory, ale są one przesycone i nierealistyczne.
  • Wymagana kalibracja: konieczna, jeśli zależy Ci na dokładnym odwzorowaniu barw (szczególnie Rec.709 lub sRGB).

B. sRGB / temperatura barwowa ciepła

Uśredniony błąd deltaE dla przestrzeni barw sRGB oraz DCI-P3 wynosi 2.14.

1. Jasność i kontrast
  • Zmierzona luminancja bieli: 230,5 cd/m²
  • Zmierzona luminancja czerni: 0,3506 cd/m²
  • Kontrast rzeczywisty: 657:1

Jak na matrycę OLED, kontrast wypada bardzo nisko – wynika to prawdopodobnie z braku pełnego wyłączenia subpikseli OLED w trybie sRGB (lub błędnego działania pomiaru kolorymetru). W praktyce OLED-y oferują niemal nieskończony kontrast, więc ten wynik może nie oddawać rzeczywistości, szczególnie że pomiar był wykonany urządzeniem typu Spyder3, które może mieć ograniczoną precyzję dla OLED-ów.


2. Temperatura barwowa (CCT)
  • Docelowa biel (target whitepoint): 6504K
  • Zmierzona biel: ok. 6906K
  • Odstępstwo: nieznacznie chłodniejsza biel od wzorca D65.

Na wykresie Correlated Color Temperature widać, że temperatura barwowa na poziomie 20–100% jasności utrzymuje się blisko 6900–7000K, co jest wynikiem lekko przesuniętym w kierunku chłodnego odcienia. Największe odstępstwo występuje przy 10% jasności (powyżej 9000K), ale potem stabilizuje się.


3. Balans RGB w skali szarości
  • Przy 0–20% jasności widoczne są duże odchylenia:
    • Niebieski: przewaga do +30%
    • Zielony: niedobór do -15%
    • Czerwony: niedobór do -10%
  • Od 30% do 100% – balans ulega znacznej poprawie i mieści się w normie (wszystkie trzy składowe RGB są bliskie siebie).

Niskie poziomy jasności są wyraźnie zdominowane przez niebieski kanał, co może powodować „zimne” cienie. Powyżej 30% balans RGB jest dobry i wyrównany, co pozytywnie wpływa na jakość obrazu w średnich i wysokich tonach.


4. Gamma
  • Docelowa wartość gamma: 2.2
  • Zmierzona gamma: utrzymuje się między 2.1 a 2.15
  • Przy 10% jasności: spadek do 1.85

Gamma jest delikatnie zaniżona, ale zachowuje dobrą spójność w średnim i wyższym zakresie jasności. W dolnym zakresie (10–20%) widoczna jest tendencja do rozjaśniania detali w cieniach (spadek do 1.85), co może być celowe dla poprawy widoczności w grach lub filmach


5. Dokładność odwzorowania kolorów (ΔE)
  • Średnia ΔE: 2.14 (przekracza próg < 1.5 – NIEAKCEPTOWALNA)
  • Maksymalne ΔE: 5.33 (próg < 4 – ZDECYDOWANIE ZA WYSOKIE)
  • Liczba przekroczeń ΔE > 4: 3 próbki

Kolory z najwyższymi odchyleniami:

  • Neutralne szarości (25%, 50%) – ΔE sięga 5.33
  • Jasna zieleń i jasny róż – ΔE powyżej 4

Choć kolory podstawowe jak czerwony, niebieski czy zielony wypadają przyzwoicie (ΔE ~1.2–1.7), to odcienie pośrednie i neutralne wypadają słabiej. W trybie sRGB odwzorowanie kolorów wymaga korekty – głównie w zakresie szarości i pastelowych tonów.


6. Ogólna ocena trybu sRGB (fabryczna kalibracja)
  • Jasność: OK
  • Balans bieli: lekko chłodna
  • Gamma: poprawna
  • Balans RGB: dobry powyżej 30% jasności
  • ΔE: przekroczone normy – nie nadaje się do pracy kolorystycznej bez kalibracji

Tryb sRGB w monitorze AOC AG346UCD QD-OLED oferuje przeciętną precyzję odwzorowania kolorów bez kalibracji sprzętowej. Przeważająca większość parametrów – w tym gamma, balans szarości i temperatura barwowa – mieści się w akceptowalnych granicach, choć nie są one idealne.

  • Dla pracy graficznej lub fotograficznej – konieczna kalibracja zewnętrzna.
  • Dla zastosowań codziennych, gier i filmów – tryb jest jak najbardziej wystarczający, oferując dobrą reprodukcję barw i czytelność detali.

DCI-P3 / temperatura barwowa ciepła

Uśredniony błąd deltaE dla przestrzeni barw sRGB oraz DCI-P3 wynosi 5.07.

inne wbudowane profile

czytanie

film

gra

internet

sport

tekst

6.4 Jasność SDR 0-100%

Poziom podświetlenia (SDR)Luminancja wyrażona w cd/m²
100%245 cd/m²
90%225 cd/m²
80%202 cd/m²
70%180 cd/m²
60%157 cd/m²
50%132 cd/m²
40%111 cd/m²
30%88 cd/m²
20%64 cd/m²
10%40 cd/m²
0%19 cd/m²

6.5 Testy matrycy (plansza 3 x 3) – tryb SDR

6.6 SDR – wbudowane profile

Główne profileŚrednia luminancja [cd/m²]Średni kontrastŚrednia temperatura bieli [K]
Uśredniony błąd deltaE
Native (50/100)228.5 cd/m²819.1 :16955 K3.31
DCI-P3227.8 cd/m²722.9 :16940 K5.07
sRGB230.5 cd/m²657.4 :16906 K2.14
Standard224.2cd/m²2403.6:17048 K3.320
Tekst62.9 cd/m²601.9:17106 K3.54
Internet109.7 cd/m²1302.9:17019 K3.30
Gra156.8 cd/m²1705.9:17001 K3.31
Film201.8 cd/m²1451.1:17012 K3.28
Sport247 cd/m²1055.6:17043 K3.27
Czytanie231.8 cd/m²1642.4:16888 K17.72

6.8 HDR – wbudowane profile

HDR Gra

HDR Film

HDR Obraz

Wbudowane profile HDR (jasność 100%)Średnia luminancja [cd/m²]Średni kontrastŚrednia temperatura bieli [K]Uśredniony błąd deltaE
Film245.7 cd/m²1063.7:17016 K4.10
Gra246.2 cd/m²1161.1:17010 K4.09
Obraz243.2 cd/m²1022.2:17002 K4.36

6.7 Jasność matrycy (plansza 3 x 3) – tryb HDR Film