ARM zaprezentował dziś kolejną generację procesorów i układów graficznych, a wraz z nimi zupełnie nowe nazewnictwo. Marka Cortex przechodzi do historii – jej miejsce zajmuje nowa linia ARM C1 (CPU) oraz ARM G1 (GPU). Całość tworzy platformę ARM Lumex Compute Subsystem (CSS), skierowaną na rynek mobilny. Dla innych segmentów ARM wprowadza osobne brandy: Niva (PC) czy Zena (motoryzacja).
Nowe CPU: ARM C1 zamiast Cortex
Zmiana dotyczy całego portfolio rdzeni:
- Cortex-X9xx → ARM C1-Ultra
- Nowy wariant → ARM C1-Premium
- Cortex-A7xx → ARM C1-Pro
- Cortex-A5xx → ARM C1-Nano
Rdzenie C1 oparte są na architekturze ARMv9.3 i wspierają rozszerzenie SME2 (Scalable Matrix Extension 2), które znacząco przyspiesza obliczenia AI, ale poprawia też wydajność w codziennych zadaniach (np. dekodowanie HDR jest o 10% bardziej efektywne).



Najważniejsze nowości:
- C1-Ultra – do 25% wyższa wydajność jednowątkowa niż Cortex-X925.
- C1-Premium – nowa półka rdzeni, o 35% mniejsza powierzchnia niż Ultra, najwyższa efektywność na mm².
- C1-Pro – do 16% wyższa wydajność w grach i 12% oszczędności energii przy multimediach względem A725.
- C1-Nano – aż 26% lepsza efektywność energetyczna względem A520.
Nowy C1-DynamIQ Shared Unit (DSU) odpowiada za zarządzanie pamięcią cache i energią, pozwalając zaoszczędzić do 26% energii. Konfiguracje mogą obejmować od 1 do nawet 14 rdzeni w jednym klastrze, łącząc różne typy C1.



Średnio nowa generacja CPU oferuje:
- +30% wydajności w testach syntetycznych,
- +15% w grach i streamingu,
- –12% zużycia energii w zadaniach codziennych.
W AI poprawy są jeszcze większe – nawet 4,7x szybsze ASR, 4,7x lepsza wydajność w modelach Gemma 3, 2,8x szybsza generacja audio.
Nowe GPU: ARM G1 z ray tracingiem 2. generacji
Układy graficzne również zmieniają nazwy. ARM przedstawia Mali G1-Ultra, pierwszy GPU z nowej serii G1, wyposażony w Ray Tracing Unit v2 (RTUv2), który podwaja wydajność ray tracingu względem Immortalis-G925.
Najważniejsze nowości:
- +40% wyższy FPS w grach wykorzystujących ray tracing.
- +20% wydajności rasteryzacji względem G925.
- +9% lepsza efektywność energetyczna.
- Nowa ścieżka obliczeń GP16 matrix compute – +20% szybsze AI inference.
Przykładowe wzrosty wydajności w popularnych grach:
- Arena Breakout: +25%
- Honkai Star Rail: +19%
- Genshin Impact: +17%
- Fortnite: +11%
- Demo ARM „Mori”: +26%
GPU G1 można skalować od 1 do 24 rdzeni shaderów. Wspierają także nową technologię upscalingu ARM Accuracy Super Resolution (ASR), już zintegrowaną z Unreal Engine 5 i Fortnite.

Kiedy zobaczymy pierwsze urządzenia?
ARM zapowiada, że pierwsze smartfony i tablety z układami C1 + G1 trafią na rynek „w bardzo niedalekiej przyszłości”. Biorąc pod uwagę skalę zmian – zarówno technologicznych, jak i wizerunkowych – będzie to jeden z największych kroków w historii mobilnych SoC ARM.
źródło: gsmarena, newsroom


