Wielu kierowców dobrze zna sytuacje, w których utknęli w korku w upalny dzień. Dwaj naukowcy z Uniwersytetu Michigan pracują nad tym, aby takie sytuacje były nieco mniej uciążliwe, opracowując system, który automatycznie kontroluje temperaturę w samochodzie.
Zdaniem autorów pomysłu istnieje wiele korzyści płynących z takiego systemu, które wykraczają poza tworzenie komfortowego środowiska dla pasażerów. Podniesienie temperatury o zaledwie kilka stopni Celsjusza może zapewnić oszczędności energii oraz zwiększyć wydajność systemów HVAC. Kierowca z odczuciem komfortu cieplnego będzie mniej zestresowany, mniej zmęczony i bardziej czujny, co poskutkuje bezpieczniejszymi warunkami jazdy zarówno dla pasażerów, jak i pieszych.
Czytaj też: Przezroczysta powłoka może zmniejszyć zużycie energii przez klimatyzatory
Ale jaka temperatura daje najlepszy poziom komfortu? Naukowcy poprosili o pomoc 50 ochotników siedzących w obudowie sterowanej termicznie. Byli oni wystawieni na działanie temperatur w zakresie od 16 do 35 stopni Celsjusza. Uczestnicy oceniali swój komofrot, a zestaw czujników gromadził dane opisujące częstość akcji serca, temperaturę skóry, częstość oddychania i przewodnictwo skóry.
Na podstawie danych z obrazowania termicznego badacze podzielili twarze uczestników, a następnie skontrastowali mapy termiczne każdej z nich. Wykorzystując te informacje oraz łącznie 59 cech fizjologicznych uchwyconych przez cztery czujniki, zastosowano algorytmy uczenia się maszynowego, aby automatycznie wykrywać doznania cieplne uczestników. Następnie autorzy badania wprowadzili kaskadowy system uczenia się maszynowego, który dodatkowo wykrywał różne poziomy dyskomfortu związanego z gorącem i zimnem.
Obrazowanie termiczne było wystarczające w wykrywaniu poziomu dyskomfortu uczestników badania. Skuteczność zwiększyła się jednak o 18,5%, kiedy zostały uwzględnione inne cechy fizjologiczne. Kolejnym krokiem ma być opracowanie bezdotykowego systemu detekcji, co pozwoli uniknąć korzystania z okablowania i innych fizycznych sensorów.
[Źródło: spectruum.ieee.org; grafika: Mohamed Abouelenien]
Czytaj też: T. rex mógł posiadać w głowie klimatyzator