Reklama

Jak Polacy podchodzą do prywatności w sieci? Na to pytanie odpowiada nowe badanie ClickMeeting

ClickMeeting - uczestnicy spotkań online chcą wprowadzenia jasnych zasad etykiety

Polska platforma do webinarów, szkoleń i nauki zdalnej ClickMeeting po raz kolejny dostarcza nam ciekawych informacji na temat preferencji Polaków z zakresie prywatności w sieci. Co zdradza nam raport „Prywatność online. Opinie użytkowników i dobre praktyki”?

Wydarzenia online stały się już naszą codziennością i wedle danych platformy, tylko na ClickMeeting odbyło się w ubiegłym roku 1,9 mln wydarzeń online, w których wzięło udział 26,6 mln użytkowników. To wzrost o ponad 320 proc. w stosunku do 2020 roku. Z tego powodu właśnie przeprowadzono badanie dotyczące podejścia Polaków do prywatności w sieci.

Niemal 90 proc. użytkowników chce wiedzieć, że jest nagrywana, a 42 proc. ukryć prywatne dane podczas webinarów – badanie ClickMeeting

Wynika z niego, że prawie 74 pros. ankietowanych uważa za istotne, by organizatorzy wydarzeń dbali o ich prywatność, zaś 42 proc. respondentów chciałoby, by podczas takich spotkań ich prywatne dane były ukryte. Widać to w podejściu podczas logowania, bo podają wówczas wyłącznie nick i adres mailowy, a 21 proc. – imię i maila. W przypadku 15 proc. są to różne konfiguracje danych, a jedynie 4 proc. badanych odpowiedziało, że podaje swoje pełne dane obejmujące e-mail, imię i nazwisko. Z kolei 5 proc. respondentów nie przywiązuje uwagi do podawanych przez siebie danych.

Webinary ze względu na możliwości, jakie dają, szczególnie w dwóch ostatnich latach stały się bardzo popularnym narzędziem zarówno do prowadzenia szkoleń, jak i też prezentacji online. Jak wynika z danych ClickMeeting, w zeszłym roku na platformie wzięło w nich udział 22,3 miliony użytkowników.Jednak, technologiczny postęp sprawia, że użytkownicy cyfrowych rozwiązań oczekują od ich twórców dbałości o kwestie związane z prywatnością. Według badania ClickMeeting, jest to kwestia istotna aż dla ponad 70 proc. Polaków. Nie możemy jej zatem lekceważyć.

mówi Dominika Paciorkowska, Członkini Zarządu i Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting.

A jak wygląda podejście do kwestii nagrywania podczas webinarów? Jak wiemy, nagrywanie wydarzeń online pozwala na późniejszą dystrybucję materiału, dzięki czemu uczestnicy czy organizatorzy dostają nowe możliwości. Także ci, którzy nie mogli uczestniczyć np. w lekcji czy konferencji, otrzymują wówczas do niej dostęp. Polakom nie przeszkadza samo nagrywanie, ale prawie 90 proc. badanych orzekło, że chciałoby być wcześniej powiadomionych o tym zwłaszcza, gdy na nagraniu widać ich dane lub wizerunek. Ta kwestia nie ma znaczenia dla zaledwie 4,5 proc ankietowanych, zaś 5 proc. odpowiedziało przecząco.

Przed wzięciem udziału w wydarzeniu online warto upewnić się, czy narzędzie zapewnia bezpieczeństwo przekazywanych danych osobowych. Jednak wiele leży także po stronie organizatora – to on ma decydujący wpływ na budowanie poczucia bezpieczeństwa wśród uczestników wydarzenia. Jeśli więc chce, by jego wydarzenie przyciągało słuchaczy, zgodnie z badaniem ClickMeeting, musi o tę kwestię szczególnie zadbać. Wybierając zatem odpowiednią platformę, dobrze jest zwrócić uwagę na to, czy umożliwia skorzystanie z dodatkowych opcji, które pozwolą poczuć się uczestnikom komfortowo. W ClickMeeting dajemy m.in. możliwość ukrycia tożsamości uczestników  (np. w oknie czatu, sesji pytań i odpowiedzi), czy zabezpieczenia wydarzenia hasłem lub jednorazowym tokenem.

mówi Dominika Paciorkowska, Członkini Zarządu i Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting.