Reklama

Baterie z drewna? To rozwiązanie może obniżyć koszty i wpływ na środowisko

drewno

Nie ulega wątpliwości, że produkcja baterii litowo-jonowych nie jest najbardziej przyjaznym środowisku i opłacalnym kosztowo procesem. Nad ciekawą alternatywą (baterie z drewna) pracuje obecnie szwedzki producent akumulatorów Northvolt w porozumieniu ze Stora Enso. To fińska spółka specjalizująca się w produkcji celulozy, papieru oraz innych produktów leśnych.

Musicie przyznać, że drewno jest ostatnim surowcem jaki może przychodzić do głowy w kwestii produkcji baterii. Tymczasem Northvolt i Stora Enso chcą wykorzystać twardy węgiel na bazie ligniny pochodzący z drewna rosnącego na terenie Skandynawii. Tak właśnie powstał surowiec o nazwie Lignode.

W bateriach litowo jonowych anoda jest zazwyczaj wykonana z grafitu nałożonego na folię miedzianą. Pozyskiwany z paliw kopalnych grafit można jednak zastąpić węglem pochodzącym z ligniny, która jest produktem ubocznym w procesie wytwarzania włókna celulozowego i zazwyczaj spala się ją do pozyskania energii.

Lignina to polimer pochodzenia roślinnego znajdujący się w ścianach komórek roślin lądowych. Typowe drzewa składają się z 20-30% z ligniny, która działa w nich jak silny, naturalny środek wiążący. Według Northvolt lignina jest również jednym z największych odnawialnych źródeł węgla na świecie.

Stora Enso wytwarza ligninę w swoim zakładzie produkcyjnym w Finlandii od 2015 roku. Rocznie może dostarczać na rynek nawet 50 000 ton tego cennego składnika

Na bazie umowy z Northvolt firma będzie dostarczać materiał anodowy na bazie ligniny (Lignode), a szwedzki producent podejmie się opracowania procesu produkcyjnego i przejmie na siebie skalowanie technologii. Wykorzysta do tego sieć istniejących fabryk w Szwecji oraz Niemczech.

Czytaj też: Nowy klej supramolekularny trzyma w ekstremalnie niskich i wysokich temperaturach

Co ciekawe, Northvolt został założony przez dwóch byłych dyrektorów Tesli. Początkowym celem spółki była replikacja koncepcji “gigafabryki” w Skandynawii, która mogłaby produkować masowo akumulatory do samochodów elektrycznych. Obecnie producent poszukuje alternatywnych i bardziej ekologicznych metod produkcji akumulatorów.