Czternaście składów Coradia iLint wyprodukowanych przez firmę Alstom trafi na trasę w Bremervörde w Dolnej Saksonii, gdzie zastąpi dotychczasowe starsze jednostki napędzane paliwami kopalnymi. Pociąg wodorowy jest bezemisyjny i cichy, a z jego układu wydechowego wydobywa się tylko para i skroplona woda.
Pociąg wodorowy został zaprojektowany przez zespoły Alstom w Salzgitter w Niemczech i Tarbes we Francji. Projekt korzysta ze wsparcia rządu niemieckiego, a rozwój Coradia iLint został sfinansowany w ramach Narodowego Programu Innowacji na rzecz Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych (NIP) rządu niemieckiego.
Coradia iLint może jechać z maksymalną prędkością 140 km/h, ale regularne prędkości na linii są znacznie mniejsze, od 80 do 120 km/h. Zasięg do 1000 km oznacza, że każdy pociąg może jeździć przez cały dzień na jednym zbiorniku wodoru. Paliwo wodorowe o masie 1 kilograma może zastąpić około 4,5 kilograma oleju napędowego.
Umowa na zakup 14 składów opiewa na 93 milionów euro i została zawarta przez państwową spółkę zależną LVNG, właściciela kolei, oraz Alstom, producenta pociągów Coradia iLint. Do projektu włączono firmę Elbe-Weser Railways and Transport Company (EVB), która będzie obsługiwać pociągi oraz firmę gazowo-inżynieryjną Linde.
Niemcy mają obecnie około 4000 składów z silnikiem diesla na swoich niezelektryfikowanych torach. Coradia iLint był już testowany m.in. w Austrii, Polsce, Szwecji oraz Holandii
Za tankowanie składów kursujących po trasie w Dolnej Saksonii będzie odpowiadać stacja paliw prowadzona przez firmę Linde, która posiada 64 zbiorniki wysokociśnieniowe, sześć sprężarek wodoru i dwie pompy paliwowe. Pociągami wodorowymi Coradia iLint interesuje się również Frankfurt, gdzie ma trafić 27 składów tego typu.
Czytaj też: Pierwsza napędzana wodorem wielka wywrotka Volvo ruszyła do pracy
Według szacunków firmy Alstom, w Unii Europejskiej prawie połowa (46%) linii kolejowych jest niezelektryfikowana. To oznacza, że mogą się po nich poruszać pociągi z napędem spalinowym lub alternatywnym, np. zasilane wodorem. Co ważne, Coradia iLint wykorzystuje istniejącą infrastrukturę bez konieczności inwestowania w jej elektryfikację.