Michael Wagner z Uniwersytetu Wiedeńskiego, wraz ze swoimi współpracownikami, skupił się na przenoszeniu koronawirusa przez dzieci w wieku szkolnym.
Naukowcy przeprowadzili swoje badania, pobierając próbki od uczniów Następnie były one poddawane testom PCR w celu wykrycia koronawirusa. W ten sposób potwierdziły się wielomiesięczne przypuszczenia: dzieci często są zakażone SARS-CoV-2, choć nie wykazują żadnych objawów.
Czytaj też: Bezobjawowi nosiciele koronawirusa mogą odpowiadać za zaskakująco wiele zakażeń
Czytaj też: Ile trwa utrata węchu i smaku na skutek COVID-19?
Czytaj też: Na terenie uniwersytetu stanęły automaty z darmowymi testami na COVID-19
Właśnie dlatego Wagner twierdzi, że całe klasy powinny być poddawane masowym testom. Powinny one być powtarzane, nawet jeśli tylko jedno dziecko ma w danej grupie pozytywny wynik testu. W innym przypadku nie będzie możliwe określenie, w jakim stopniu wirus się rozprzestrzenił.
COVID-19 u najmłodszych osób często nie daje żadnych objawów
Z kolei badania przeprowadzone na terenie Niemiec, wykorzystujące testy na przeciwciała wykrywane wśród dzieci, wykazały, że zakażonych było ich nawet 6-krotnie więcej niż przypuszczano. Próbki pobrano pomiędzy styczniem a lipcem ubiegłego roku, od uczniów z Bawarii w wieku do 18 lat. Okazało się, iż połowa z tych, które posiadały przeciwciała, nie doznała nawet objawów COVID-19.
Czytaj też: Czy mutacje koronawirusa wpłyną szczepionki? Pfizer i BioNTech zabrały głos
Czytaj też: Szczepionka na koronawirusa zostanie podzielona na więcej dawek
Czytaj też: Przechorowanie COVID-19 prawdopodobnie daje długoterminową odporność
Co więcej, przeciwciała często znikają po kilku tygodniach, w efekcie czego faktycznych zakażeń w tym gronie mogło być jeszcze więcej. Wygląda na to, że przedszkola i szkoły pełnią znacznie ważniejszą rolę w rozwoju epidemii, niż sądzono. Jeśli więc owe placówki zostaną otwarte, konieczne będzie wprowadzenie ostrzejszych środków zapobiegających transmisji SARS-CoV-2. Tym bardziej, że bezobjawowi nosiciele mogą zakażać w podobnym stopniu, co objawowi.