Reklama
aplikuj.pl

Dropshipping – czym jest?

Dropshipping

Prowadzenie sklepu internetowego nie musi wiązać się z koniecznością wcześniejszego zakupu i przechowywania oferowanego klientom towaru. Istnieje bowiem możliwość wysłania go bezpośrednio od producenta bądź z hurtowni, korzystając z modelu logistycznego, jakim jest dropshipping.

Dropshipping – na czym polega?

Drophsipping – co to konkretnie jest? Jest to model logistyczny, który zakłada wysyłkę towaru do klienta bezpośrednio z hurtowni bądź od dostawcy. Umożliwia on pominięcie etapu zakupu i magazynowania produktów, a tym samym zamrażania kapitału w aktywach. Dropshipping cieszy się coraz większą popularnością, gdyż pozwala wejść na rynek e-commerce nawet osobom, które nie posiadają wysokiego kapitału na start. Właściciel sklepu internetowego nie ponosi bowiem ryzyka niesprzedania towaru, a także kosztów związanych z jego magazynowaniem. W praktyce sklep online staje się pośrednikiem pomiędzy klientem, a dostawcą. Z drophippingu najczęściej korzystają sprzedawcy odzieży, dodatków odzieżowych, książek czy elektroniki, jednak w ten sposób można dystrybuować towar niemal każdego rodzaju. Należy jedynie znaleźć hurtownię, która zajmie się pakowaniem oraz wysyłką produktów prosto do klienta.

Kto może na nim skorzystać?

Wiedząc, co to dropshipping, należy zastanowić się, kto właściwie na nim skorzysta? Dropshipping skierowany jest przede wszystkim do osób, które nie posiadają wysokiego kapitału na start. Zakup oraz magazynowanie towaru powoduje nie tylko zamrożenie gotówki, lecz naraża na dodatkowe koszty, których początkujący przedsiębiorcy często nie są w stanie pokryć. Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshipping, można znacznie ograniczyć wydatki. Ponadto sprzedawca jest w stanie zaoferować swoim klientom szeroką gamę produktów, trafiając w potrzeby dużego grona odbiorców. Dropshipping to także rozwiązanie dla sprzedawców z ugruntowaną pozycją na rynku, którzy chcieliby zdywersyfikować źródło przychodów.

Jak dropshipping działa w praktyce?

W modelu logistycznym, jakim jest dropshipping, odpowiedzialność za wysyłkę towaru oraz obsługę klienta pozostaje po stronie dostawcy. Klient dokonuje zakupów w e-sklepie, natomiast kompletowaniem zamówienia, pakowaniem i nadawaniem przesyłki zajmuje się dostawca. Jest on również odpowiedzialny za przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji. Oznacza to, że właściciel e-sklepu ma niewielki wpływ na jakość procesu zakupowego. W tradycyjnym modelu e-commerce może on zareagować w niemal każdym momencie, gdy tylko klient zgłosi się z pytaniem bądź zażaleniem. Dropshipping nie daje takiej możliwości, przez co budowanie zaufania do marki jest znacząco utrudnione. Aby rozpocząć prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshipping, należy znaleźć wiarygodnego dostawcę, a następnie ustalić wszelkie szczegóły współpracy. Bardzo istotna jest integracja platformy e-commerce z systemem, z którego korzysta dostawca. Przedsiębiorcy muszą dodatkowo uregulować kwestię przetwarzania danych osobowych, tak aby procedura była zgodna z RODO. Jest to o tyle ważne, że dane klienta udostępniane są zarówno właścicielowi sklepu, jak i dostawcy.

Zalety dropshippingu

Podstawową zaletą dropshippingu jest brak konieczności inwestowania sporych środków finansowych w rozwój własnego biznesu. W przypadku, gdy biznes nie będzie przynosił oczekiwanych korzyści, przedsiębiorca nie straci wiele, zatem ponosi stosunkowo niskie ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej. Nie ma on obowiązku przechowywania, zabezpieczania ani ubezpieczania towaru. Jednocześnie nie musi zatrudniać pracowników, którzy byliby odpowiedzialni za obsługę klienta, w tym za kompletowanie i wysyłkę zamówień. Korzystając z dropshippingu, można znacząco rozszerzyć ofertę produktową, a tym samym trafić do szerszego grona zainteresowanych odbiorców. Właściciel sklepu oszczędza mnóstwo czasu, który może przeznaczyć na rozwój marki i promocję. Ten model biznesowy dobrze sprawdza się zarówno w przypadku początkujących przedsiębiorców, jak i tych, którzy na rynku działają już od dłuższego czasu, jednak chcą poszerzyć swoją ofertę.

Artykuł sponsorowany. Zdjęcie autorstwa jcomp na Freepik.