Grupa Cyfrowy Polsat zaprezentował wyniki finansowe za 2020 roku. To był bardzo ważny okres dla firmy, który zapoczątkował nowe rodzaje działalności oraz podejścia do prowadzenia interesu.
Grupa Cyfrowy Polsat z dobrymi wynikami finansowymi
W 2020 roku Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 11,963 mld zł przychodu, co stanowi lekki wzrost z 11,676 mld zł przed rokiem. Wzrost mamy również we wskaźniku EBITDA, z 4,197 mld zł do 4,238 mld zł. Udało się przy tym zmniejszyć dług netto z 2,91x do 2,80x. Delikatnie spadł za to potencjał inwestycyjny (free cash flow) z 1,334 mld zł do 1,274 mld zł.
Bardzo ciekawie wygląda to na wykresach pokazujących jak zmieniała się sytuacja w ciągu roku oraz jaki wpływ na nią miała pandemia.
Liczba klientów Grupy Cyfrowy Polsat rośnie. Podobnie jak liczba posiadanych usług
W 2020 roku liczba klientów Grupy Cyfrowy Polsat wzrosła o 604 tys. do 18 mln. O 634 tys. wzrosła liczba klientów abonamentowych, gdzie najwięcej zyskała telefonia komórkowa.
W ofertach prepaidowych mamy spadek, choć jak widzimy na wykresie udało się go utrzymać na niewielkim poziomie.
Wzrósł za to średni przychód z użytkownika prepaid. Z 20,3 zł w 2019 roku do 21,8 zł w roku 2020. W przypadku ofert abonamentowych wskaźnik wzrósł z 85,6 zł do 89,9 zł. Warto przy tym zaznaczyć, że średnia liczba usług przypadających na jednego klienta wzrosła z 2,61 do 2,77. Ogółem liczba klientów multiplay, czyli korzystających z różnych usług Grupy, wzrosła z 1,993 mln do 2,065 mln.
Czytaj też: Tworzenie gier wideo. Pandemia pokonuje firmy
Grupa Cyfrowy Polsat pokazuje analizę rynku
Grupa Cyfrowy Polsat wiele zrobiła na rynku telekomunikacyjnym w 2020 roku. Ruszyła sieć 5G, dzisiaj obiektywnie najlepsza na polskim rynku. Spółka sprzedała też infrastrukturę pasywną. W sumie 8 tys. lokalizacji, 37 tys. nośnych, 17 tys. radiolinii oraz 11 tys. kilometrów światłowodów.
Cyfrowy Polsat wskazuje, że współdzielenie sieci jest przyszłością rynku. Determinować będzie to wzrost zapotrzebowania na transmisję danych, które w 2020 roku wynosiło 5 353 GB i w 2030 roku wzrośnie aż do 25 551 GB. Z kolei zapotrzebowanie na lokalizację nadajników wzrośnie z obecnych ok 30 tys. do 38 tys. Dotyczy to wszystkich operatorów.
Ciekawie wygląda prezentacja sytuacji głównych polskich operatorów. Na tle Europy mamy zdecydowanie najniższy średni miesięczny koszt korzystania z usług komórkowych. Szkoda tylko, że poparto się tutaj danymi z 2018 roku.
Warto też zwrócić uwagę na to, że od 2015 roku do roku 2019 roku przychody operatorów wzrosły z 24,4 mld zł do 25,8 mld zł, przy czym EBITDA spadła z 8,1 mld zł do 7,5 mld zł. Koszty prowadzenia działalności powoli pożerają polskich operatorów.
Czytaj też: Huawei P50 Pro+ na nowych renderach
Cele Grupy Cyfrowy Polsat na 2021 rok
Grupa nie zamierza porzucić inwestycji w sieć 5G, która powinna być priorytetem w najbliższych miesiącach. Chodzi o promocję i sprzedaż nowych taryf 5G oraz dalsza rozbudowa sieci. W planach jest objęciem zasięgiem sieci piątej generacji 11 mln mieszkańców kraju. Dalej nacisk będzie kładziony na usługi łączone w ramach programu Smart DOM. Pojawią się też inwestycje w ostatnie nabytki Grupy, czyli Netię, Interię oraz Esoleo. No i oczywiście – zarabianie. Grupa chce utrzymania wysokich marż oraz wysokiego poziomu generowania gotówki, co przełoży się na wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy.