Naukowcy ze Szwajcarii i Włoch przetestowali grę wideo pod kątem poprawy umiejętności czytania u dzieci. Okazało się, że pozytywne efekty były widoczne już po dwunastu godzinach.
Członkowie zespołu badawczego złożonego z przedstawicieli uniwersytetów w Genewie i Trento przedstawili swoje dokonania na łamach Nature Human Behaviour. Jednym z najważniejszych wniosków jest ten o długotrwałych efektach takiej nauki. Oceny uzyskiwane w szkołach językowych przez badanych uczniów okazały się lepsze nawet po roku od rozpoczęcia eksperymentu.
Czytanie wymaga kilku innych istotnych mechanizmów, które niekoniecznie bierzemy pod uwagę, takich jak umiejętność przesuwania wzroku po stronie lub wykorzystania pamięci roboczej do połączenia słów w spójne zdanie. […] Inne umiejętności, takie jak widzenie, koncentracja uwagi, pamięć robocza i elastyczność poznawcza, są doskonalone dzięki grom wideo.
wyjaśniają Daphné Bavelier i Angela Pasqualotto, autorki badania
Czytaj też: Inżynierowie opracowali specjalny system KIHT, który uczy dzieci pisania
Chcąc przekonać się, jaki będzie wpływ gier wideo na umiejętność czytania naukowcy zaprojektowali rozgrywkę łączącą w sobie grę akcji z mini-grami związanymi z funkcjami wykorzystywanymi podczas czytania. W ramach fabuły dziecko, w towarzystwie latającego stworka Raku, musi wykonywać różne misje, aby ocalić planety i osiągnąć kolejne etapy.
Gry wideo okazują się świetnym sposobem na naukę czytania
Do zabawy zaproszono 150 włoskich uczniów w wieku od 8 do 12 lat, którzy zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza spędzała czas na opisanej wyżej grze, podczas gdy druga grała w Scratch, która uczy dzieci kodowania. Obie mają podobne wymagania, choć przejawiają się one w odmienny sposób. Pierwsza gra wymaga zapamiętywania sekwencji symboli lub reagowania tylko wtedy, gdy Raku wydaje określony dźwięk, natomiast druga jest związana z planowaniem, rozumowaniem i rozwiązywaniem problemów.
Czytaj też: Najczęściej pobierane gry z PlayStation Store. Kto był królem 2021?
Na pierwszym etapie badań ich autorzy sprawdzili zdolność dzieci do czytania. Później, przez dwie godziny tygodniowo na przestrzeni sześciu tygodni, uczestniczyły one w treningu wykorzystującym jedną z przytoczonych gier. Po tym, jak szkolenie się skończyło naukowcy powtórzyli testy na obu grupach. Kontrola uwagi u dzieci grających w specjalnie zaprojektowaną grę poprawiła się aż siedmiokrotnie w stosunku do grupy kontrolnej.
Odnotowano też postępy w czytaniu, zarówno pod względem szybkości jak i dokładności. Podobnych zmian nie zauważono w grupie kontrolnej. Jest to szczególnie interesujące, kiedy weźmiemy pod uwagę fakt, iż specjalnie zaprojektowana gra wideo nie wymaga żadnej szczególnej aktywności związanej z czytaniem. Testy przeprowadzone w kolejnych miesiącach, po roku i półtora od zakończenia eksperymentu, potwierdziły stałość pozytywnych zmian, które odnotowano wcześniej.