Reklama
aplikuj.pl

Gwarancja na telefon – co obejmuje i kiedy możesz z niej skorzystać?

Zakup nowego telefonu zawsze dotyka różnych dodatkowych tematów związanych z urządzeniem. Wśród nich jest oczywiście gwarancja, która zaraz obok niezgodności towaru z umową jest podstawową formą ochrony konsumentów. Gwarancja ma pewne niuanse, które niekoniecznie wynikają z przepisów. Warto zapoznać się z zasadami działania gwarancji, które najczęściej występują jako karta gwarancyjna. Taki dokument znajdziemy oczywiście razem z telefonem.

Czym jest gwarancja?

Odpowiedź jest naprawdę prosta. Jest to rodzaj umowy, którą klient akceptuje z chwilą zakupu konkretnego smartfona. To dobrowolne oświadczenie gwaranta (może to być sprzedawca, dystrybutor, importer lub po prostu producent) jest formą zobowiązania do naprawy lub wymiany telefonu z chwilą stwierdzenia w określonym czasie wad fabrycznych. Okres gwarancji określa sam gwarant i najczęściej wynosi on dwa lata (rynkowe standardy), ale należy zaznaczyć, że nie jest to normą.

AirPods 2, naprawa AirPods 2, ifixit AirPods 2, serwis AirPods 2

Z gwarancji może skorzystać każdy klient, którego produkt ulegnie awarii fabrycznej. Mowa tutaj o usterkach, których nie spowodował sam użytkownik. Usterki urządzenia powinny wynikać z samoistnego uszkodzenia towaru. Przykładem takich uszkodzeń może być przegrzewanie się płyty głównej, która powoduje dodatkowe problemy w telefonie. Jest to uszkodzenie fabryczne lub usterka, która objawiła się po pewnym czasie. Równie dobrze takie uszkodzenia mogą być efektem np. aktualizacji. Doświadczył tego ostatnio Samsung, którego to update’y systemu uszkadzają wyświetlacze (pojawia się zielona pionowa linia). Pisemne oświadczenie gwaranta najczęściej znajdziemy bezpośrednio w karcie gwarancyjnej. Są tam zapisane wszystkie zasady, prawa klienta i obowiązki gwaranta. Tego typu dokument musi być napisany w sposób jasny, przejrzysty i zrozumiały.

Ile trwa gwarancja na telefony?

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest taka oczywista. Termin nie jest sztywno określony przez przepisy. Wyjątkiem są sytuacje, gdy producent nie zdefiniował w karcie gwarancyjnej czasu takiej ochrony. Wtedy konsument obligatoryjnie otrzymuje dwa lata wsparcia. Większość gwarantów raczej pilnuje tej kwestii i sami deklarują czas, w którym konsument otrzymuje taką ochronę. Świetnym przykładem takiej dobrowolności w przepisach gwarancyjnych jest firma Apple. Ich okres gwarancji w Polsce wynosi tylko rok. Z kolei w Turcji są to dwa lata. Producent ma pełne prawo do takich działań, ponieważ zwiększenie wsparcia w innych krajach może być podyktowane, chociażby wielkością rynku sprzedażowego.

Naprawa iPhone 14, Apple

Innym przykładem kompletnie niestandardowego działania w zakresie długości trwania gwarancji są producenci, którzy zwiększają takie wsparcie z racji swoich produktów premium lub specjalnych promocji. W związku z faktem, że to dobrowolne działania producenci mogą robić co chcą w zakresie swoich kart gwarancyjnych. Do rzadkości należą marki telefonów, gdzie okres gwarancji jest dłuższy niż dwa lata.

Czego nie obejmuje gwarancja?

Najczęściej gwarancja nie obejmuje uszkodzeń mechanicznych (powstałych z winy klienta), transportowych oraz awarii powstałych w wyniku różnych niezależnych czynników. Producenci nie wymieniają wszystkich możliwych form uszkodzenia. Starają się je opisać kilkoma zdaniami, aby móc później podciągnąć konkretne uszkodzenia telefonu pod wybrany punkt w karcie gwarancyjnej.

Fot.consumer.huawei.com

Dodatkowo do powyższych punktów możemy dopisać np. zerwanie plomby serwisowej, ingerencje w oprogramowanie (chociaż marka Huawei jest tutaj wyjątkiem). Gwarant nie odpowiada również za akcesoria oraz oprogramowanie innych podmiotów. W przypadku smartfonów nie możemy obarczać Samsunga winą za problemy z Androidem, bowiem twórcą zielonego ludzika jest Google. Oprócz wyżej wymienionych zapisów warto wskazać, że producent telefonów nie odpowiada również za zdejmowanie blokad konta Google (tzw. blokada FRP-Factory Reset Protection). Jest to usługa odpłatna usługa, za którą klient będzie musiał zapłacić w serwisie producenta. Sytuacji, za które producent nie odpowiada może być dużo. To wszystko zależy od tego czy można je podciągnąć pod powyższe punkty.

Podsumowanie i kilka słów o gwarancji

Rynek przyzwyczaił konsumentów, że kupując telefon otrzymają oni standardową gwarancję, którą większość producentów ma praktycznie identyczną. Gdybyśmy jednak nie otrzymali takiego uprawnienia zawsze możemy skorzystać z odpowiedzialności sprzedawcy. Jest to rodzaj ochrony, który zawsze stoi obok gwarancji. Jedno uprawnienie nie wyklucza drugiego, ale wybór zawsze należy do klienta. Może się tak zdarzyć, że korzystanie z gwarancji jest korzystniejsze niż z rękojmi. Gwarancja mimo faktu, że rządzi się swoimi prawami to jest w pewnych obszarach obłożona przepisami. Tu przykładem jest uzyskanie nowej gwarancji poprzez naprawę, o czym pisałem jakiś czas temu na łamach portalu WhatNext. Każdy konsument musi samodzielnie zdecydować, które uprawnienie jest odpowiednie do jego sytuacji.