Intel Core i5-11600K to bezpośrednia konkurencja dla Ryzen 5 5600X. Czy Intelowi udało się dogonić konkurencję?
Specyfikacja Intel Core i5-11600K
Procesor pod względem rdzeni i wątków nie różni się od poprzednika, czyli i5-10600K. Ma on 6 rdzeni i 12 wątków, czyli zgodnie z serią i5. Ciekawie za to wypada samo taktowanie. Bazowe wynosi 3,9 GHz. Intel Turbo Boost 2.0 pozwala na uzyskanie do 4,9 GHz, a All Core Turbo wynosi do 4,6 GHz.
Ilość pamięci podręcznej Intel Smart Cache to 12 MB. Procesor ma dwa limity mocy. Długotrwały PL1 wynosi 125 W, a krótkotrwały PL2 251 W. Dzięki temu CPU może na chwilę zwiększyć swoje taktowanie i tym samym prezentować znacznie lepszą wydajność. Idąc dalej Intel Core i5-11600K wreszcie wprowadza obsługę PCI-E Gen4. Jest to rzecz, która u konkurencji od dawna była obecne. Dzięki niej między innymi skorzystać z najwydajniejszych dysków na rynku.
Procesor ma wbudowany kontroler dla pamięci RAM DDR4-3200 MHz. Nie zabrakło też zintegrowanej karty Intel UHD 750. Intel Core i5-11600K przygotowany jest na podstawkę LGA1200, a jego maksymalna temperatura może sięgać 100°C. Całość nadal wykonana jest w 14 nm, więc zbytniej rewolucji nie ma co oczekiwać.
Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu sterowników Nvidia Game Ready 461.72. Każdy z testów był też powtarzany przynajmniej 3 razy lub do uzyskania powtarzalności wyników. W testach wszelkie technologie typu Asus Multicore Enhancement zostały wyłączone. Oznacza to, że procesory działały dokładnie tak, jak zostały zaprojektowane, włączając to stany PL1 i PL2.
Testy procesora i7-11700K musiałem przeprowadzić na starszym BIOSie, bowiem w momencie otrzymania CPU do testów nie był dostępny 0605. Testy i5-11600K oraz i9-11900K zostały przeprowadzone na 0605. Intel niestety tutaj namieszał z wydajnością i może się ona różnić w zależności od wykorzystanego BIOSu.
Test Cinebench R15, R20 i R23
Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. Wersje R15, R20 i R23 często pojawiają się w przeciekach, stąd wszystkie wersje pojawiły się na wykresach. Przetestowałem wydajność jednowątkową oraz wielowątkową, a w przypadku R23 zdecydowałem się na 10 minutowy test.
Test CPU-Z
CPU-Z również ma wbudowany benchmark. Pozwala on na sprawdzenie wydajności jednowątkowej i wielowątkowej używanego procesora. Test jest szybki i pozwala na dokładne porównanie różnych CPU – warto samemu go wykonać i sprawdzić wyniki.
Test 7-Zip
7-Zip zapewne każdy z Was zna – jest to darmowy program służący pakowaniu i rozpakowywaniu plików. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) jednego pliku o wielkości 18,6 GB oraz paczki paczki 1353 plików o wielkości 2,92 GB.
Test SuperPI
SuperPI od zawsze było używane do porównywania wydajności sprzętu choćby w zawodach OC. Został on stworzony w 1995 roku więc dobrze pokazuje wydajność w starszych aplikacjach jednowątkowych. Program liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr. W teście wykorzystałem obliczenia 16 milionów cyfr (16M).
Test wPrime
wPrime to test skupiający się na znajdowaniu liczb pierwszych. Wykorzystuje on do tego metodę Newtona, a więcej na temat wykonywanych obliczeń znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.
Test Speedometer 2.0
Speedometer 2.0 to test mierzący responsywność aplikacji internetowych. Symuluje on działania użytkownika, przez co dobrze może pokazywać, jak w tym temacie wypadają różne procesory. Test przeprowadziłem przy wykorzystaniu przeglądarki Google Chrome.
Test Kraken JavaScript
Benchmark pozwala na porównanie wydajności w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Jest to między innymi szyfrowanie AES. Wynik podawany jest w milisekundach – im mniej tym lepiej. W teście wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.
Test Handbrake
Handbrake to darmowy program, który pozwala między innymi na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on tez dostępny praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).
Test VeraCrypt
VeraCrypt oparty jest o znane oprogramowanie TruCrypt. Pozwala ono na proste szyfrowanie dysków i jest open-source, stąd z oprogramowania korzysta sporo osób. VeraCrypt ma wbudowany test sprawdzający wydajność różnych algorytmów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES(Twofish), Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).
Test Blender
Blendera każdy z Was zna. Jest to darmowy program do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. W teście wykorzystałem wersję 2.92, silnik Cycles oraz scenę Spring.
Test V-Ray Benchmark
V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.
Test Corona Benchmark
Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.
Test Frybench
FryBench to benchmark opary o Fryrender. Jest to fotorealistyczny silnik renderujący, w którym szczególny nacisk nałożony jest na światło. Benchmark również bardzo dobrze pokazuje różnice pomiędzy różnymi procesorami, stąd jego wybór do testów.
Test F1 2020
F1 2020 to kolejne wydanie znanej serii gier wyścigowych. Gra działa pod kontrolą API DirectX 12. Wybrane ustawienia graficzne to bardzo wysokie. W testach wykorzystałem wbudowany tryb testowania na mapie Bahrajn – krótki, przy oponach bardzo mokro oraz trybie kamery pościgowa oddalona. Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 px.
Test Assassin’s Creed Valhalla
Assassin’s Creed Valhalla przenosi nas. Tym razem akcja przenosi nas do IX wieku, do średniowiecznej Anglii. Gra oparta jest o API DirectX 11. W teście wykorzystałem wbudowany benchmark. Wybrane ustawienia graficzne to Ultra, a rozdzielczość 1920 x 1080 px.
Test Total War Saga: Troy
Akcja Total War Saga: Troy toczy się w trakcie wojny trojańskiej. Jest to najnowsza odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. Gra wykorzystuje API DirectX 11. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku (siege) w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz przy ustawieniach ultra.
Test Metro Exodus
Metro Exodus to gra stworzone przez 4a Games. Jest to pierwszoosobowa strzelanka, której akcja dzieje się w postapokaliptycznym świecie. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku, przy API DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach ultra (bez ray tracingu czy DLSS).
Test Cyberpunk 2077
Tego tytułu nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to najnowsza gra studia CD Project Red, która cechuje się bardzo dużymi wymaganiami. Testy wykonałem w dzielnicy Little China. Wybrane ustawienia graficzne to Ultra (bez RT i DLSS), a rozdzielczość 1920 x 1080 px.
Test Watch Dogs: Legion
Watch Dogs: Legion to kolejna odsłona znanego cyklu Ubisoft. Tym razem akcja toczy się w Londynie, a fabuła skupia się na hakerach z grupy DedSec. W testach wykorzystałem benchmakr wbudowany w grę. Wybrane ustawienia graficzne to Ultra (bez RT czy DLSS), a rozdzielczość 1920 x 1080 px.
Test Borderlands 3
Kolejna z gier należy do humorystycznej serii FPSS z elementami RPG. Ma ona charakterystyczną grafikę, którą nie sposób pomylić z innym tytułem. W testach wykorzystałem benchmark wbudowany w grę, ustawienia Badass oraz API DirectX 12. Rozdzielczość to 1920 x 1080 px.
Test Red Dead Redemption 2
Druga odsłona serii skupia się na postaci Arthura Morgana. W tym tytule macie dostęp do tętniącego życiem świata, gdzie możecie wykreować własną ścieżkę kariery. Tutaj ponownie wykorzystałem benchmark wbudowany w grę, API Vulkan 12 czy maksymalne ustawienia graficzne. Wybrana rozdzielczość to oczywiście 1920 x 1080 px.
Test Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider to gra często wykorzystywana w różnych testach. Opowiada ona o kolejnych przygodach Lary Croft – tym razem trafia ona do Ameryki Łacińskiej. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (stąd tylko na wykresach znajdziecie średnią), API DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższych.
Test Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint
Ostatnia z testowanych gier to Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint. Jest to sanboksowy TPS, który kontynuje kultową serię. Tym razem akcja dzieje się na Pacyfiku, na wyspie Auroa. Do testów wykorzystałem grę działającą na API Vulkan oraz wbudowany test. Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 a ustawienia graficzny najwyższe.
Taktowanie, podkręcanie i temperatury Intel Core i5-11600K
Tak jak wspomniałem procesor ma dwa stany – PL1 i PL2. W programie Cinebench R23 początkowo CPU miał taktowanie 4,6 GHz, po czym spadało ono do 4,5 GHz. Temperatury przy AiO 360 rozkręconym na maksymalne obroty wynosiło poniżej 59°C, potem spadały do poniżej 56°C.
OC wykonałem przy napięciu 1.4 V. Udało mi się w takim wypadku osiągnąć 5,0 GHz na wszystkich rdzeniach. Zwiększenie napięcia niestety nie pozwalało na ustabilizowanie procesora w Cinebench R23. Tutaj temperatury sięgały już 90°C, ale spokojnie taką wartość możecie spróbować uzyskać przy niższym napięciu i tym samym zanotować znacznie niższe temperatury.
Test OC Cinebench R23
Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach OC wykorzystałem tylko wersję R23. Przetestowałem wydajność jednowątkową oraz wielowątkową.
Test OC wPrime
wPrime to test skupiający się na znajdowaniu liczb pierwszych. Wykorzystuje on do tego metodę Newtona, a więcej na temat wykonywanych obliczeń znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.
Test OC V-Ray Benchmark
V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.
Test OC Corona Benchmark
Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.
Test OC F1 2020
F1 2020 to kolejne wydanie znanej serii gier wyścigowych. Gra działa pod kontrolą API DirectX 12. Wybrane ustawienia graficzne to bardzo wysokie. W testach wykorzystałem wbudowany tryb testowania na mapie Bahrajn – krótki, przy oponach bardzo mokro oraz trybie kamery pościgowa oddalona. Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 px.
Test OC Total War Saga: Troy
Akcja Total War Saga: Troy toczy się w trakcie wojny trojańskiej. Jest to najnowsza odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. Gra wykorzystuje API DirectX 11. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku (siege) w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz przy ustawieniach ultra.
Test OC Cyberpunk 2077
Tego tytułu nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to najnowsza gra studia CD Project Red, która cechuje się bardzo dużymi wymaganiami. Testy wykonałem w dzielnicy Little China. Wybrane ustawienia graficzne to Ultra (bez RT i DLSS), a rozdzielczość 1920 x 1080 px.
Test OC Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider to gra często wykorzystywana w różnych testach. Opowiada ona o kolejnych przygodach Lary Croft – tym razem trafia ona do Ameryki Łacińskiej. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (stąd tylko na wykresach znajdziecie średnią), API DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższych.
Pobór mocy
Testy wykonałem przy wykorzystaniu watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Obciążeniem był wielowątkowy test Cinebench R23. Zaprezentowane poniżej wyniki dotyczą stanu PL1 (bez OC). W stanie PL2 pobór mocy wynosił 233 W.
Podsumowanie testu Intel Core i5-11600K
Procesor kosztuje ok. 1200 zł. Wydaje się więc, że na tle konkurencyjnego Ryzena 5 5600X jest to bardzo dobra propozycja.
Powyższy wykres jest średnią ze wszystkich programów, więc tutaj należy podejść do niego z pewnym dystansem. Procesor jest jednak znacznie wydajniejszy od poprzednika i w zasadzie wypada na równi z konkurencją od AMD. W szczególności testy jednowątkowe pokazują zapowiadany wzrost wydajności. Wyniki potrafią być bliskie tym uzyskiwanym przez i7-11700KF (choć ten testowałem na starszym BIOSie). Tutaj głównie różnice zobaczycie w wydajności wielowątkowej, gdzie większa ilość rdzeni rzeczywiście robi sporą różnicę.
W wielu testach oba procesory notują bardzo podobne wyniki – w szczególności dotyczy to renderowania. Intel tutaj nadgonił konkurencję i rzeczywiście przy niższej cenie 11600K wydaje się ciekawszą propozycją. Sytuacja jest jeszcze lepsza, jeśli weźmiemy pod uwagę gry.
Tutaj procesor również wydaje się trochę wydajniejszy od konkurencji. Na pewno znacznie przebija on i5-10600K, więc widać postęp, jaki Intel zrobił w kolejnej generacji. W większości gier możecie więc liczyć na bardzo dobrą wydajność – niższą od mocniejszych procesorów, ale ciągle bardzo dobrą w stosunku do 5600X. Procesor możecie więc łączyć z mocnymi grafikami i cieszyć się naprawdę fajnymi wynikami w grach.
Procesor udało mi się podkręcić do 5,0 GHz. Dzięki takiemu OC możecie spodziewać się wzrostu wydajności, który jest widoczny we wszystkich zastosowaniach. Szkoda jednak, że OC nie jest jeszcze trochę wyższe, co pozwoliło by na odjechanie konkurencji. Tutaj musicie jednak popracować nad napięciami, bowiem przy 1,4 V temperatury nawet przy AiO 360 potrafiły sięgać 90°C.
Niestety procesor cały czas ma spory pobór mocy. Nawet w stanie PL1 jest on większy od konkurencyjnego Ryzena, więc tutaj Intel niestety wypada słabo. Widać to także po OC, gdzie różnice zaczynają być naprawdę spore.
Intel Core i5-11600K to zdecydowanie mój ulubiony procesor 11. generacji Intela. Prezentuje on bardzo dobre wyniki w szczególności w stosunku do Ryzna 5 5600X. Biorąc pod uwagę niższą cenę i możliwość zastosowania szybszych pamięci nawet na słabszych chipsetach to cała platforma zaczyna nabierać sensu. Szkoda tylko, że nie można na nich nadal podkręcać samego procesora – do tego potrzebna jest płyta Z590. Całość wypada jednak dosyć konkurencyjnie w stosunku do Ryzena więc czemu by nie polecić testowanej konstrukcji?
Za dostarczenie procesorów AMD Ryzen 5600X i 5800X dziękuję sklepowi X-Kom.