Reklama
aplikuj.pl

Test procesorów Intel Core i5-13600K i Intel Core i9-13900K

test Intel Core i5-13600K i Intel Core i9-13900K, recenzja Intel Core i5-13600K i Intel Core i9-13900K, opinia Intel Core i5-13600K i Intel Core i9-13900K

Wreszcie nadeszła premiera procesorów Intel Core i5-13600K i Intel Core i9-13900K. Nowe jednostki mają oferować znaczne wzrosty wydajności względem poprzedników. Jesteście ciekawi, czy rzeczywiście tak jest?

Specyfikacja Intel Core i5-13600K

Intel Core i5-13600K oferuje 6 dużych rdzeni P (Raptor Cove) oraz 8 rdzeni E (Gracemont). Mamy więc dwa razy więcej mniejszych rdzeni w stosunku do i5-12600K. Co ciekawe ilość wątków wynosi 20, więc tutaj przynosi to na myśl i7-12700K. To właśnie z tym procesorem powinien być najciekawszy pojedynek.

Testowana konstrukcja przy obciążeniu wszystkich rdzeni pracuje z taktowaniami 5,1 GHz (P-Core) oraz 3,9 GHz (E-Core). Taktowania bazowe wynoszą kolejno 3,50 GHz i 2,60 GHz. Procesor jest oczywiście odblokowany, więc możecie go podkręcać, jeśli macie płytę Z690/Z790.

Procesor ma 24 MB Intel Smart Cache i 20 MB L2 Cache. Na pokładzie jest również zintegrowana karta graficzna Intel UHD 770 o maksymalnej częstotliwości dynamicznej równej 1,50 GHz. Jak zawsze w sprzedaży powinien być też trochę tańszy model KF, bez tego dodatku. Całość wspiera dwukanałowe pamięci DDR4 3200 MHz oraz DDR5 5600 MHz. Intel ponownie zdecydował się na obsługę DDR i DDR5, co jest z pewnością sporym plusem. Obecne są też linie PCI-E 5.0 i 4.0 w konfiguracji 1×16+4, 2×8+4.

Procesor ma PBP ustawione na 125 W. MTP, które może działać jako PL1 i PL2, wynosi 181 W, czyli jest wyższe niż w przypadku 12600K. Tutaj dla porównania dodam, że w przypadku 12700K parametry ten wynosił 190 W. Ponownie więc procesory są naprawdę blisko siebie.

Intel Core i5-13600K to konstrukcja na LGA1700, którą wspierają również pierwsze chipsety. Warto jednak tutaj zdecydować się od razu na płytę Z790. Procesor wykonany został w litografii Intel 7, a jego maksymalna temperatura wynosi 100°C.

Czytaj też: Test procesora Intel Core i7-12700K. Jak wypadnie w połączeniu z pamięciami DDR4 i DDR5?

Specyfikacja Intel Core i9-13900K

Procesor ma 8 rdzeni P oraz 16 rdzeni E. Tutaj w stosunku do 12900K mamy ponownie dwukrotny wzrost liczby rdzeni E. Łącznie są więc 32 wątki, więc bez wątpienia w testach wielowątkowych możemy liczyć na spory przyrost wydajności.

Rdzenie P pracują z maksymalnym taktowaniem 5,8 GHz (Thermal Velocity Boost), 5,70 GHz (Turbo Boost Max Technology 3.0) i bazowym 3,00 GHz. Przy obciążeniu wszystkich rdzeni taktowanie wynosi 5,5 GHz. W przypadku E-Core maksymalne taktowanie to 4,3 GHz (również przy obciążeniu wszystkich rdzeni), a bazowe 2,2 GHz. Procesor oczywiście możecie podkręcić i tym samym jeszcze zwiększyć wydajność.

Intel Core i9-13900K ma 36 MB  Intel Smart Cache i łącznie 32 MB L2 Cache. Nie zabrakło również iGPU Intel UHD 770, ale tym razem maksymalna częstotliwość dynamiczna to 1,65 GHz. Jak zawsze sprzedaży powinien być model KF, bez karty graficznej. CPU ponownie wspiera dwukanałowe pamięci DDR4 3200 MHz oraz DDR5 5600 MHz, co ponownie jest sporym plusem. Podobnie jak w przypadku poprzednika, obsługa linii PCI-E 5.0 i 4.0 to 1×16+4, 2×8+4.

PBP wynosi 125 W, co nie jest zaskoczeniem. MTP jest równe za to 253 W, co jest wzrostem względem 12900K (241 W), ale potrafi ograniczać wydajność procesora. Więcej na ten temat znajdziecie w podsumowaniu.

Intel Core i9-13900K to również konstrukcja na LGA1700 zgodna z pierwszymi chipsetami pod oczywiście tę platformę. Litografia to Intel 7, a maksymalna temperatura wynosi 100°C. Tutaj nie ma żadnego zaskoczenia.

Uwagi do testów

Testy wykonałem przy wykorzystaniu systemu Windows 11. Tutaj w przypadku procesorów AMD zainstalowałem aktualizacje, naprawiające problemy wspomniane w tym artykule. System miał zainstalowane sterowniki Nvidia Game Ready 496.13 oraz wyłączone zabezpieczenia oparte na wirtualizacji.

Procesory Intel 11. generacji przetestowałem przy dwóch ustawieniach. Domyślne to włączone stany PL1 i PL2, które mają różną moc. Tutaj jest to domyślne ich działanie, ale odblokowanie limitów mocy może znacznie wpłynąć na niektóre wyniki, plus na większości płyt głównych domyślne ustawienia są inne, dlatego też dodatkowo przetestowałem je po zdjęciu limitów mocy. W przypadku procesorów Intel 12. i 13. generacji przetestowałem je przy ustawieniu PL1=PL2=MTP, które rekomenduje Intel. W obu przypadkach technologie typu MCE zostały wyłączone. W przypadku procesorów AMD przetestowałem je przy domyślnych ustawieniach, przy wyłączonej opcji PBO.

W testach wykorzystałem płytę z pamięciami DDR4. Pracowały one w trybie Gear 1, a takie ustawienie pozwala na bezpośrednie porównanie samych procesorów. Postaram się również przygotować testy w połączeniu z DDR5. Każdy z testów powtórzyłem przynajmniej 3 razy lub do uzyskania powtarzalności.

Platforma testowa
Chłodzenie
MSI MAG CoreLiquid 360RH
Chłodzenie
Aorus Waterforce 280 (12900K i 12600K)
Chłodzenie
be quiet! Silent Loop 2 360 (12700K, 12400F, 13600K, 13900K)
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
X570S Aorus Master
Płyta główna
Z590 Aorus Master
Płyta główna
Z690 Aorus Elite DDR4, Asus ROG Maximus Z690 Apex
Płyta główna 13. gen
Asus TUF Gaming Z790-Plus WIFI D4
Pamięć DDR4
XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18
Pamięć DDR5
G.Skill Trident Z5 RGB 2x 16 GB 5600 MHz CL36
Dysk
Goodram IRDM M.2 2 TB NVMe
Karta graficzna
Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC
Zasilacz
be quiet! Dark Power Pro P11 1200W
Monitor
AOC G2868PQU

Test Cinebench R23

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Test CPU-Z

CPU-Z również ma wbudowany benchmark. Pozwala on na sprawdzenie wydajności jednowątkowej i wielowątkowej używanego procesora. Test jest szybki i pozwala na dokładne porównanie różnych CPU – warto samemu go wykonać i sprawdzić wyniki.

Test 7-Zip

7-Zip zapewne każdy z Was zna – jest to darmowy program służący pakowaniu i rozpakowywaniu plików. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) jednego pliku o wielkości 18,6 GB oraz paczki 1351 plików o wielkości 2,92 GB.

Test SuperPI

SuperPI od zawsze było używane do porównywania wydajności sprzętu chociażby w zawodach OC. Program liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr przy wykorzystaniu algorytmu Gauss–Legendre. Działa on też tylko na jednym wątku. W teście wykorzystałem obliczenia 32 milionów cyfr (32M).

Test wPrime

wPrime to znany benchmark wykonujący obliczenia, o których więcej znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów. Program ma problemy z hybrydową architektura procesorów, stąd został wyłączony ze średniej w podsumowaniu

Test Speedometer 2.0

Speedometer 2.0 to test mierzący responsywność aplikacji internetowych. Symuluje on działania użytkownika, przez co dobrze może pokazywać, jak w tym temacie wypadają różne procesory. Test przeprowadziłem przy wykorzystaniu przeglądarki Google Chrome.

Test Kraken JavaScript

Benchmark pozwala na porównanie wydajności w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Jest to między innymi szyfrowanie AES. Wynik podawany jest w milisekundach – im mniej tym lepiej. W teście wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Test JetStream 2

JestSTream 2 to benchmark JavaScript i WebAssembly koncentrujący się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ocenia on szybkość działania i wykonywania kodu. Tutaj również wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Test Handbrake

Handbrake to darmowy program, który pozwala między innymi na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on tez dostępny praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).

Test VeraCrypt

VeraCrypt oparty jest o znane oprogramowanie TruCrypt. Pozwala ono na proste szyfrowanie dysków i jest open-source, stąd z oprogramowania korzysta sporo osób. VeraCrypt ma wbudowany test sprawdzający wydajność różnych algorytmów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES, Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).

Test Blender

Blendera każdy z Was zna. Jest to darmowy program do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. W teście wykorzystałem wersję 2.93.5, silnik Cycles oraz scenę Spring.

Test V-Ray Benchmark

V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.

Test Corona Benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test Frybench

Frybench to benchmark opary o Fryrender. Jest to fotorealistyczny silnik renderujący, w którym szczególny nacisk nałożony jest na światło. Benchmark również bardzo dobrze pokazuje różnice pomiędzy różnymi procesorami, stąd jego wybór do testów.

Test POV-Ray

POV-Ray to program pozwalający na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu. Jego głównym zastosowaniem jest tworzenie grafiki 3D. W testach wykorzystałem wbudowany benchmark sprawdzający wydajność jedno i wielowątkową.

Test 3DF Zephyr

3DF Zephyr to oprogramowanie służące do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Program ma wbudowany benchmark, którego wyniki możecie zobaczyć poniżej.

Test DigiCortex

DigiCortex to silnik służący do symulacji na dużą skalę i wizualizacji sieci neuronowych. Wykorzystuje on do tego dokładne modele neuronów, synaps i plastyczności synaps. W teście wykorzystałem small benchmark, z którego to spisałem parametr Avg. Simulation Speed (x Real Time) po 10 minutach trwania symulacji.

Test 3DMark CPU Profile

Oprogramowania 3DMark nikomu chyba nie trzeba przedstawiać. Niedawno twórcy wprowadzili nowy test CPU Profile, który zwraca wydajność CPU przy obciążeniu różnej ilości wątków. Poniżej możecie sprawdzić wyniki dla jednego wątku oraz maksymalnej ich ilości.

Test 3D Particle Movement

3DPM to program opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych ruchów cząstek oczywiście w trójwymiarze. Wyniki testów zwracane są jako mops/sec.

Test Far Cry 6

 6. odsłona cyklu Far Cry, który z każdą częścią pokazywał nam wodotryski graficzne. Jest to strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) w której dostajemy wielki otwarty świat i przygodę rodem ze starych amerykańskich filmów akcji. Trzeba również zwrócić uwagę, że od 3. części cykl stara się prześcignąć w najbardziej realnym, a zarazem szalonym czarnym charakterze. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka. Wybrałem rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia Ultra.

Test Assassin’s Creed Valhalla

12. część kultowej serii Assassin’s, w której przygody rozgrywamy w IX-wiecznej Europie, głównie w Anglii. Aż dziwnie pomyśleć, że gra, która zaczęła jako skradanka z głęboką historią, zamieniła się w grę RPG z mitycznymi istotami. Trzeba również zwrócić uwagę, że każda odsłona gry wiązana jest z pięknymi efektami graficznymi. Testy wykonałem w mieście Jorvik przy rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach ultra wysokich.

Test Total War Saga: Troy

Druga odsłona serii Total War Saga równie niewybijająca się wśród gier strategicznych jak poprzedniczka, czyli Thrones of Britannia. Tym razem w tej wielkiej strategii wcielamy się w bohaterów, którzy dowodzą armią inspirowaną Iliadą Homera. Trzeba zaznaczyć, że ostatnimi czasy gra dostała wersje, w której mitycznie nazwane jednostki nie są już specjalnymi ludzkimi oddziałami, ale takimi jak w greckich mitach. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka Siege. Wybrałem rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia Ultra.

Test Horizon Zero Dawn

Gra przedstawia daleką przyszłość ludzkiej cywilizacji z ciekawą historią świata i przygodą jak z dobrej książki. Rozgrywka TPP (trzecioosobowa) z elementami RPG, która wciąż zachwyca graficznie. Testy wykonałem w mieście Południk przy rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższa jakość.

Test Cyberpunk 2077

Jest to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym, w której borykamy się z wieloma dylematami moralnymi godnymi futurystycznej przyszłości. Wielki tytuł 2020 roku oparty na grze fabularnej Cyberpunk, którego wodotryski graficzne przykuły wzrok każdego. W tym przypadku testy wykonałem w dzielnicy Little China przy ustawianiach Ultra i rozdzielczości 1920 x 1080.

Test Watch Dogs Legion

Jest to trzecia część serii Watch Dogs której akcja dzieje się w niedalekiej przyszłości w Londynie. Wcielamy się w grupę hakerów, którzy walczą z rządzącą korporacją. Ważnym elementem tej odsłony jest to, że do swojej grupy możemy zrekrutować każdego mieszkańca Londynu. Testy wykonałem w pobliżu stacji metra Waterloo. Wybrałem też rozdzielczości 1920 x 1080 oraz ustawienia ultra.

Test Borderlands 3

Trzecia część serii Borderlands, utrzymana m w ładnym, komiksowym klimacie. Po za tym, że jest to strzelanka FPP (pierwszoosobowa) z elementami RPG, ma również spora dawkę humoru i ciekawą fabułę, a także barwne, dobrze napisane postacie. Tutaj wybrałem lokalizację Lectra City, rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia Badass.

Test Red Dead Redemption 2

Druga odsłona cyklu od studia Rockstar Games znanego z ciekawie zrobionych historii i dobrej rozgrywki. Tym razem studio Rockstar zabiera nas w bardzo realistyczny świat westernu, który poza realizmem broni czy wykonywanych codziennych czynności, oferuje również bardzo realistyczną grafikę. Testy przeprowadziłem w mieście Saint Denis. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i maksymalne ustawienia graficzne.

Test Shadow of the Tomb Raider

Kolejna część serii Tomb Raider (dokładniej rzecz ujmując, jest to trzecia odsłona) o początkach znanej pani archeolog, pakującej się w coraz to ciekawsze tarapaty. W grze sterujemy z widoku trzecioosobowego, abyśmy mogli zwrócić uwagę na piękną grafikę. Tutaj testy wykonałem w lokacji Kuwak Yaku przy rozdzielczości 1920 x 1080 i najwyższych ustawieniach graficznych.

Test Sid Meier’s Civilization VI

Kolejna część znanej strategii sygnowanej nazwiskiem Sid Meier’s-a, jedna z pierwszych strategii 4X.  Wciąż mocno rozwijana przez twórców i mająca wiele dodatków, cieszy się wielką sławą wśród strategów. W szóstej odsłonie twórcy poszli w bardziej bajkową stylistykę graficzną i jasne kolory, aby móc odzwierciedlać nastroje panujące w poszczególnych krajach. W testach wykorzystałem wbudowane w grę dwa benchmarki – SI i Grafika. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia ultra.

Temperatury i podkręcanie Intel Core i5-13600K i Intel Core i9-13900K

Za chłodzenie obu procesorów odpowiadało AiO 360 od be quiet. 13600K działał wtedy z maksymalną temperaturą rdzeni P równą 86°C (średnio 82°C) i E równą 73°C. W przypadku 13900K maksymalna temperatura rdzeni P wynosiła 91°C (średnio 88°C), a E 85 °C. Przy ustawieniach PL1=PL2-MTP AiO bardzo dobrze radzi sobie z obiema konstrukcjami.

Przy podkręcaniu procesorów zdjąłem limity mocy, co ma spore znaczenie w szczególności przy Intel Core i9-13900K.

Zacznijmy jednak od Intel Core i5-13600K. Udało mi się ustabilizować go na 5,7 GHz (rdzenie P) i 4,5 GHz (rdzenie E). Są to świetne wyniki, znacznie wyższe od maksymalnych bez OC. Temperatura rdzeni P dochodziła wtedy do maksymalnych 99°C (średnio 93°C), a E 82°C. AiO 360 daje sobie tutaj radę.

Mocniejszy z procesorów podkręcił się do tych samych wartości. Podnoszenie napięcia tutaj nie pozwoliło mi na ustabilizowanie CPU przy wyższych wartościach. Temperatury bardzo szybko osiągały 100°C, nawet przy rdzeniach E maksymalnie zanotowałem 99°C. Po ustawieniu w BIOS maksymalnej temperatury CPU na 115°C notowałem tutaj maksymalnie 112°C na rdzeniach P, więc im większe i wydajniejsze AiO tym lepiej.

Test OC Cinebench R23

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Test OC Corona Benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test OC V-Ray Benchmark

V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.

Test OC Total War Saga: Troy

Druga odsłona serii Total War Saga równie niewybijająca się wśród gier strategicznych jak poprzedniczka, czyli Thrones of Britannia. Tym razem w tej wielkiej strategii wcielamy się w bohaterów, którzy dowodzą armią inspirowaną Iliadą Homera. Trzeba zaznaczyć, że ostatnimi czasy gra dostała wersje, w której mitycznie nazwane jednostki nie są już specjalnymi ludzkimi oddziałami, ale takimi jak w greckich mitach. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka Siege. Wybrałem rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia Ultra.

Test OC Shadow of the Tomb Raider

Kolejna część serii Tomb Raider (dokładniej rzecz ujmując, jest to trzecia odsłona) o początkach znanej pani archeolog, pakującej się w coraz to ciekawsze tarapaty. W grze sterujemy z widoku trzecioosobowego, abyśmy mogli zwrócić uwagę na piękną grafikę. Tutaj testy wykonałem w lokacji Kuwak Yaku przy rozdzielczości 1920 x 1080 i najwyższych ustawieniach graficznych.

Test OC Sid Meier’s Civilization VI

Kolejna część znanej strategii sygnowanej nazwiskiem Sid Meier’s-a, jedna z pierwszych strategii 4X.  Wciąż mocno rozwijana przez twórców i mająca wiele dodatków, cieszy się wielką sławą wśród strategów. W szóstej odsłonie twórcy poszli w bardziej bajkową stylistykę graficzną i jasne kolory, aby móc odzwierciedlać nastroje panujące w poszczególnych krajach. W testach wykorzystałem wbudowane w grę dwa benchmarki – SI i Grafika. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia ultra.

Pobór mocy

Testy wykonałem przy wykorzystaniu watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Obciążeniem był wielowątkowy test Cinebench R23. Zaprezentowane poniżej wyniki dotyczą wyników uzyskanych po 5 minutach działania benchmarka.

Czytaj też: Test procesora Intel Core i5-12400F

Podsumowanie testu Intel Core i5-13600K i Intel Core i9-13900K

Powyższy wykres jest uproszczeniem i przedstawia średnią wydajność ze wszystkich programów. Intel Core i5-13600K wypada tutaj lepiej niż Ryzen 9 5900X czy nawet i7-12700K. W przypadku wydajności jednowątkowej procesor w takich testach jak Cinebench R23, CPU-Z czy POV-Ray wypada nawet lepiej niż i9-12900K. Tutaj jednak są spore różnice pod względem wydajności wielowątkowej. W porównaniu do 5900X czy 12700K testowana konstrukcja jest po prostu wydajniejsza (z małymi wyjątkami). Wydajność jest więc bez wątpienia znakomita.

W przypadku Intel Core i9-13900K mowa jest o najlepszych wynikach i znacznej przewadze nad konkurencją czy poprzednikiem. Wydajność jest zdecydowanie topowa i nie ma mowy o żadnej konkurencji (przynajmniej spośród testowanych konstrukcji). Procesor bez problemów wygrywa w prawie wszystkich testach, a połączenie z DDR5 na pewno podbije jeszcze te wyniki.

W grach i5-13600K okazuje się wydajniejszy od 12900K i przegrywa tylko z 13900K oraz z 12700K/12900K połączonymi z pamięciami DDR5. Wydajność ponownie jest więc znakomita i procesor udowadnia przewagę nad 12700K czy konkurencyjnymi Ryzenami.

Intel Core i9-13900K bez problemów pokonał wszystkie procesory w stawce – przynajmniej po uśrednieniu wyników. Są wyjątki, gdzie przegrywa z procesorami 12. generacji połączonymi z DDR5, ale średnio rezultaty są świetne. Mam nadzieję, że uda mi się przeprowadzić testy po połączeniu jego z RTX 4090 – wtedy różnice powinny być jeszcze większe.

W przypadku 13600K podkręcanie jest naprawdę świetne. Udało mi się uzyskać znakomite wyniki i znacznie zwiększyć stabilne taktowania. Warto tutaj zauważyć, że procesor potrafić przebić w teście CInebench R23 jednowątkowym 12900K, a w pozostałych zbliża się do niego. Można więc zyskać naprawdę sporo.

13900K podkręcił się do dokładnie tych samych wartości i tutaj zbytniego wzrostu taktowanie nie ma. Duży wpływ na wyższe wyniki w testach ma zdjęcie limitów mocy. Przy domyślnych ustawieniach procesora, ale bez ustawionych limitów mocy, potrafi on notować w Cinebench R23 ok. 40800 pkt. Tylko, wtedy temperatury rdzeni P dobijają do 100°C, a pobór mocy wskazywany przez HWInfo rośnie z 253W do ok. 320 W. Biorąc to pod uwagę wzrosty po OC wcale nie są zbyt duże.

13600K nawet po OC nie potrzebuje zbyt dużo mocy – nawet mniej niż przy podkręconym 12700K. Inaczej jest z 13900K, gdzie bez OC i z limitami mocy potrzebuje mocnego zasilacza, a po OC pobór mocy całego zestawu wskazywany przez watomierz wynosił aż 585 W. Tutaj zdecydowanie potrzebny jest mocny zasilacz w szczególności, jeśli chcecie go podkręcać i macie naprawdę wydajną kartę graficzną.

Intel Core i5-13600K kosztuje ok. 1850 zł, a i9-13900K ok. 3499 zł. Ceny są więc wyższe niż w przypadku poprzedniej generacji, ale nie ma co się dziwić – złotówka w stosunku do dolara czy euro stoi naprawdę słabo i odbija się to na cenie całej elektroniki. Najtańsze płyty główne Z790 (na ten moment) to koszy ok. 1300 zł (choć obecny w platformie model Asusa to koszt ok. 1970 zł), ale do 13900K zdecydowanie będzie potrzebna konstrukcja z mocną sekcją VRM. Plusem jest tutaj zgodność z pamięciami DDR4, które nadal są znacznie tańsze od sensownych DDR5. Szkoda, że czasy, w których odblokowane procesory i5 były znacznie przystępniejsze cenowo minęły, ale biorąc pod uwagę jego wysoką wydajność i cenę 12700K wydaje się on nadal sensownym wyborem. Intel Core i9-13900K został wysoko wyceniony, ale również prezentuje taką wydajność.

Intel Core i5-13600K jest więc procesorem wartym naszej rekomendacji. Przyznaję mu więc odznaczenie:

W przypadku Intel Core i9-13900K mowa jest o topowej wydajności w zastosowaniach profesjonalnych oraz grach. Nie mam więc wątpliwości, że zasłużył on na dwa wyróżnienia: