Inżynierowie Intela wdrożyli 14 poprawek kompilatora w Mesa 3D, które mają rozwiązać problemy z wydajnością iGPU Xe3 w nadchodzących procesorach Core Ultra Series 3 „Panther Lake”. Zmiany dotyczą głównie harmonogramowania kompilatora oraz równoległości wątków, przywracając konserwatywne heurystyki analizy statycznej dostosowane specjalnie do zachowania Xe3.

Testy wewnętrzne wykazały znaczące korzyści – w wybranych tytułach zysk wydajności sięgał nawet 18%, a w wielu grach notowano przyrost w średnich i wysokich jednocyfrowych wartościach procentowych. Cena za tę poprawę to dłuższy czas kompilacji shaderów – w benchmarku shader-db obciążenie wzrosło o około 25%. Intel uznał jednak, że to akceptowalny kompromis, skoro realne wyniki w grach są wyraźnie lepsze.

Poprawki trafiły już do Mesa 25.3, a ich backport do stabilnej gałęzi 25.2 jest w przygotowaniu, aby użytkownicy Linuksa mogli uniknąć regresji jeszcze przed premierą laptopów z Panther Lake.
Nie obyło się jednak bez problemów. W testach terenowych odnotowano sporadyczne zawieszanie się GPU w kilku grach, a jeden wymagający tytuł musiał zostać wyłączony z testów po powtarzających się awariach sprzętowych. Intel i społeczność Mesa nadal analizują te błędy.

Ze względu na zamknięty charakter sterowników GPU dla Windows, brak jest porównywalnych wyników z tej platformy. Użytkownicy Linuksa planujący zakup notebooków z Panther Lake powinni zadbać o aktualne wydania Mesa, aby w pełni wykorzystać potencjał nowych układów. Premiera procesorów PTL-H i PTL-U planowana jest jeszcze w tym roku.
Źródło: Intel / Mesa 3D via Phoronix, HardwareLuxx


