Reklama
aplikuj.pl

Kiedy wyszedł Minecraft? Historia powstania kultowej gry

Minecraft to jedna z najpopularniejszych gier komputerowych, a status jaki tytuł ten osiągnął w ciągu kilkunastu lat obecności na rynku, sprawia, że można go uznawać za jedną najważniejszych produkcji wideo wszech czasów. Jaka jest historia powstania gry? Kim był jej twórca?

Kiedy wyszedł Minecraft? – historia pomysłu na grę

Minecraft to stosunkowo prosta gra komputerowa, która umożliwia użytkownikom korzystanie z dwóch trybów – creative oraz survival. Charakterystyczny świat skonstruowany z sześcianów jest w stanie rozpoznać obecnie niemalże każdy, natomiast sama mechanika produkcji opiera się na mało złożonym systemie rozgrywki. Ta prostota przypadła do gustu odbiorcom Minecrafta, pozwalając jego twórcy uzyskać w krótkim czasie sukces komercyjny. Początki gry sięgają 2009 roku, kiedy to Markus Persson udostępnił na forum o nazwie TIGSource pierwszą wersję, która wówczas nazwana została Java Edition. Szwedzki programista był zatrudniony w tym czasie studiu Midasplayer, jednak obserwując wzrost popularności pomysłu na stworzoną przez siebie grę, rzucił pracę firmie i przeniósł się do jAlbum, aby w wolnym czasie móc stopniowo dopracowywać projekt. Persson rozbudowywał świat Minecrafta, a rok później – w 2010 roku – została zaprezentowana wersja Alpha gry. Wtedy też w wirtualnym świecie pojawił się tryb rozgrywki survival, który do dziś jest najbardziej kojarzony z całą produkcją.

Pełna wersja gry i dalsze losy

Stworzenie pełnej wersji gry wymagało jednak od Perssona znacznie większego nakładu pracy, dlatego dopiero pod koniec 2010 roku cały projekt wszedł w fazę beta produkcji. Sukces finansowy pozwolił Perssonowi rezygnację z dotychczasowej pracy i pełne skupienie się na Minecrafcie. W międzyczasie Szwed założył wraz Carlem Mannehem i Jakobem Porserem przedsiębiorstwo Majong, które współcześnie już jest uznawane za kultowe. Pełna wersja gry Minecraft została udostępniona 18 listopada 2011 roku i już w momencie premiery cieszyła się niezwykłą popularnością wśród graczy. Persson w późniejszych latach zrezygnował z pełnienia funkcji projektanta świata gry, aby zająć się rozwojem firmy i aspektami biznesowymi. Od tego momentu za kwestie tworzenia mechaniki gry był odpowiedzialny Jens Bergensten, natomiast zarówno marka Majong, jak i sam Minecraft rozwijały się coraz intensywniej. Efektem tego było sprzedanie w 2017 roku całego przedsiębiorstwa i praw do gry Microsoftowi, a kwota transakcji opiewała na rekordowe 2,5 miliarda dolarów amerykańskich.

Na czym opiera się sukces komercyjny Minecrafta?

Sukces Minecrafta i postać Markusa Perssona to znakomite przykłady na to, że osiągnięcie ogromnego sukcesu wymaga jedynie interesującego pomysłu i wytrwałości w dążeniu do celu. Sama gra nigdy nie opierała się na niewiarygodnie realistycznej grafice oraz aspektach wizualnych, lecz przyciągała użytkowników zupełnie innymi zaletami. Wykreowany przez Szweda sześcienny świat pozwolił graczom zatopić się w samej rozgrywce, co w połączeniu z dowolnością w trybie gry creative stanowiło gwarancję wielu godzin spędzonych przy komputerze. Minecraft od samego początku charakteryzował się wysoką grywalnością, dlatego kolejni fani tej produkcji nawet po wielu latach wracali do charakterystycznego świata. Niewątpliwie ważną rolę miał również sam aspekt edukacyjny. Pomimo faktu, że Minecraft jest dedykowany dla dorosłych graczy, to stymulowanie wyobraźni przestrzennej zaczęło przyciągać do tego tytułu również młodszych pasjonatów gier wideo. Trudno bowiem znaleźć bardziej uniwersalną produkcję niż Minecraft, a wszystkie te cechy znajdują potwierdzenie w fortunie, jaką Microsoft zapłacił Perssonowi za przejęcie własności intelektualnej całego produktu. Osiągnięcie sukcesu w branży gier wideo wciąż jest możliwe, co zaprzecza tezom dotyczącym pewnego rodzaju wyczerpaniu się pomysłów i idei. Perssona można bowiem porównać do największych postaci z branży, takich jak Steve Jobs lub Bill Gates. Czasami wystarczy ciekawy pomysł i odpowiednia ilość samozaparcia, a rezultaty będą wówczas obejmowały zarówno korzyści majątkowe, jak i zdobycie uznania w danym środowisku.