Reklama
aplikuj.pl

Kolejny rozdział dążenia do baterii litowo-siarkowych

baterie litowo-siarkowe, rozwój baterii, nowe baterie, chemia w bateriach

Wszystko, co związane jest z energią elektryczną, to przyszłość. Innymi słowy, baterie i akumulatory są przyszłością i wygląda na to, że ich wariant litowo-siarkowy może być jej częścią.

Baterie wykonane z wykorzystaniem chemii litowo-siarkowej zamiast typowej, bo litowo-jonowej mają naprawdę duży potencjał. Jak duży? Wystarczy wspomnieć o tym, że oferują pięciokrotny wzrost energii „na kilogram”. Problem? Okropnie niska wytrzymałość.

Jednak międzynarodowy zespół naukowców uważa, że ​​pokonał tę przeszkodę dzięki nowemu rodzajowi architektury. Rezultatem tego jest niespotykana wydajność ładowania/rozładowywania baterii litowo-siarkowych, która mogłaby sprawić, że smartfon na jednym ładowaniu wytrzymałby kilka dni.

Cały problem wyjaśnia dr Mahdokht Shaibani z Uniwersytetu Monash:

Jak na ironię, głównym wyzwaniem masowego przyjęcia akumulatorów litowo-siarkowych do tej pory było to, że pojemność elektrody siarkowej jest tak duża, że ​​nie jest w stanie poradzić sobie z powstającym naprężeniem. Zamiast tego pęka, tak samo jak my, gdy jesteśmy narażeni na stres.

To napięcie prowadzi do odkształcenia kluczowych komponentów – matrycy węglowej odpowiedzialnej za przekazywanie elektronów do izolującej siarki oraz spoiwa polimerowego, które utrzymuje te dwa materiały razem. Wynikająca z tego awaria tego połączenia powoduje gwałtowne pogorszenie wytrzymałości akumulatora.

Dlatego nowo opracowana bateria litowo-siarkowa opiera się na tradycyjnym spoiwie, ale jest wytwarzana w inny sposób. Wszystko po to, aby utworzyć bardzo silne wiązania mostkowe między matrycą węglową a cząsteczkami siarki, które otrzymały dodatkową przestrzeń w miarę rozszerzania się baterii podczas ładowania.

baterie litowo-siarkowe, rozwój baterii, nowe baterie, chemia w bateriach

Eksperymenty zespołu z tą nową baterią litowo-siarkową przyniosły obiecujące oznaki. Testując ponad 200 cykli, akumulator wykazał wytrzymałość na poziomie ponad 99 procent, „co według naszej najlepszej wiedzy jest niespotykane w przypadku elektrod o tak dużej pojemności” – stwierdził badacz.

Naukowcy twierdzą, że akumulator może zasilać smartfon przez pięć nieprzerwanych dni lub umożliwić pojazdowi elektrycznemu (oczywiście z innym zestawem pojemności) przejechanie ponad 1000 km bez ładowania.

Zespół jest ponadto gotowy do wypróbowania tego akumulatora w nadchodzącym roku, zarówno w samochodach elektrycznych, jak i opcjach magazynowania energii słonecznej. Złożyli również patent na technologię, która oprócz poprawy wydajności zapewnia niższy koszt produkcji i mniejszy wpływ na środowisko niż tradycyjne akumulatory litowo-jonowe.