Leasing a wynajem długoterminowy – jak finansować flotę samochodów firmowych?

główne kluczyki do samochodu

Wynajem i leasing flotowy to coraz popularniejsze metody finansowania floty samochodów firmowych. Niemałą w tym zasługa tego, że dają duże możliwości dopasowania do indywidualnych potrzeb użytkowników. W naszym kraju już co piąte służbowe auto funkcjonuje na zasadzie leasingu pojazdów lub umowy najmu, a na Zachodzie liczby te sięgają nawet 90%. Obie opcje wydają się jednakowo atrakcyjne na pierwszy rzut oka, ale patrząc na szczegóły widać wyraźne różnice, które przesądzają o ich opłacalności dla firm. Przyjrzyjmy się im zatem bliżej.

Różnice między leasingiem a wynajmem długoterminowym

Choć z pozoru są to bardzo podobne usługi, są między nimi wyraźne różnice. Dla większej przejrzystości podzieliliśmy je na kategorie. Oto kilka najważniejszych z nich:

Formalności

Obie formy finansowania są o wiele prostsze do uzyskania niż kredyty bankowe na firmę.

Leasing (zarówno operacyjny, jak i finansowy) opiera się na tzw. procedurze lombardowej znacznie upraszczającej całe postępowanie. Aby móc go uzyskać, trzeba mieć ze sobą:

  • Potwierdzenie wpisu do CEIDG lub KRS;
  • Zaświadczenie o numerze REGON i NIP;
  • W przypadku spółek – umowę spółki;
  • Ksero dowodu osobistego – właściciela firmy, wspólników (w przypadku spółek) oraz poręczyciela.

Wynajem długoterminowy wymaga jeszcze mniej formalności, choć szczegóły będą różnić się w zależności od danego usługodawcy lub jego pośrednika. Zwykle jednak potrzebne będą jedynie:

  • Wpis do CEIDG;
  • Dowód osobisty;
  • Prawo jazdy albo inny dodatkowy dokument ze zdjęciem (np. paszport).

Okres trwania umowy

Najdłuższe umowy zawiera się w przypadku leasingu finansowego – ich długość jest ustalana indywidualnie, w zależności od wartości danego pojazdu, ale średni okres to 6 lat. Takie wieloletnie zobowiązanie może być problematyczne i w pewnych sytuacjach zagrozić płynności finansowej firmy. Dlatego decydują się na nie raczej wyłącznie duże firmy ze stabilną pozycją na rynku.

Nieco krótsze są umowy leasingu operacyjnego – choć minimum dla nich wynosi 2 lata (czyli 40% standardowego okresu amortyzacji samochodu), zazwyczaj zawiera się je na 5 lat. Leasing operacyjny pozwala obniżyć wysokość rat, ale wiąże firmę z usługodawcą na długo.

Najkrótsze są natomiast umowy wynajmu długoterminowego – w ich przypadku standard wynosi 24-36 miesięcy. Daje to możliwość stosunkowo częstej wymiany aut na nowe i nie wiąże firmy na długo.

Wpłata własna

Z leasingiem finansowym i wynajmem długoterminowym nie wiążą się opłaty wstępne. Warto jednak pamiętać, że w wynajmie długoterminowym zwykle można skorzystać dobrowolnie z wpłaty wstępnej (na ogół 10-30% wartości), co pozwala dodatkowo obniżyć wysokość rat.

W leasingu operacyjnym wpłata własna, czyli tzw. czynsz inicjalny, jest obowiązkowa. Jej wysokość może być różna (niektóre firmy wymagają jedynie symbolicznego 1% wartości pojazdu), choć na ogół mieści się w przedziale 10-20%. Choć tego kosztu nie da się uniknąć, można go odpisać od podatku.

Prawo własności

W leasingu operacyjnym i wynajmie długoterminowym po prostu uzyskuje się prawo do użytkowania objętych nimi pojazdów – wszystkie auta są cały czas własnością usługodawcy i są przypisane do jego majątku.

Nieco inaczej wygląda to w leasingu finansowym – w trakcie trwania umowy samochód jest własnością usługodawcy, ale zostaje przypisany do majątku usługobiorcy. Oznacza to, że może on go amortyzować i korzystać z odpisów podatku, a po zakończeniu umowy wykupić użytkowane w jej ramach auto.

Opłaty

W leasingu spłaca się wyłącznie wartość pojazdu. W związku z tym to wynajmujący ponosi koszty związane z bieżącym użytkowaniem samochodu (wliczając w to serwis, ubezpieczenie i wszelkie inne koszty dodatkowe).

W wynajmie długoterminowym płaci się tylko za użytkowanie pojazdu, co już na wstępie obniża wysokość miesięcznej raty. Ponadto zazwyczaj w cenę są wliczone wszystkie usługi dodatkowe – usługodawca bierze na siebie serwisowanie i usługi ubezpieczeniowe. Najemca nie ponosi zatem praktycznie żadnych kosztów bieżących – ewentualne dodatkowe koszty mogą wziąć się wyłącznie z przekroczenia limitu rocznych kilometrów (który na ogół wynosi 20 000 km).

Która opcja opłaca się bardziej przy finansowaniu firmowej floty?

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione wyżej cechy wynajmu i leasingu pojazdów, klienci biznesowi mogą zyskać najwięcej na wynajmie długoterminowym. Usługi tego typu zapewniają najmniej formalności oraz najniższe raty przy pełnej obsłudze wynajmowanych samochodów (m.in. koszty przeglądów i ubezpieczenia ponosi usługodawca) i krótkich umowach. Dzięki temu firma może często wymieniać flotę i łatwiej planować wydatki.

Artykuł sponsorowany.