Reklama
aplikuj.pl

Mercedes wyjaśnia funkcje przycisków na nowoczesnych kierownicach samochodów F1

funkcje przycisków na nowoczesnych kierownicach samochodów F1
funkcje przycisków na nowoczesnych kierownicach samochodów F1

Wprawdzie kokpit nowoczesnego samochodu Formuły 1 nie dorównuje poziomem skomplikowania kokpitom myśliwców, ale taka liczba przycisków i tak może wprowadzić w zakłopotanie. Jeśli jednak niespecjalnie mieliście okazję na poznanie tych wszystkich kontrolek, to rzućcie okiem na grafikę, którą przygotował zespół Mercedes-AMD Petronas F1.

Do dziś pamiętam, jaką trudność sprawiało mi ogarnięcie wszystkich przycisków i pokręteł w zwyczajnym samochodzie, ale patrząc na tę kierownicę ciesze się, że nie ciągnie mnie na tor. Mam jednak wrażenie, że tak jak to zawsze bywa w przypadku tak skomplikowanych systemów – użytkownik i tak używa wyłącznie kilku ustawień. W sumie kierownica posiada 25 elementów (guziki, obrotowe wskaźniki, przełączniki, łopatki) i masę diod, których objaśnieniem nie zajmuje się nawet główny ekran. Od czego mamy jednak specjalistów?

Mercedes wyjaśnia funkcje przycisków na nowoczesnych kierownicach samochodów F1

Bolidy F1 są oczywiście niesamowicie skomplikowanymi maszynami, z mnóstwem możliwości regulacji w zakresie mapowania silnika, mocy różnicowej, hamowania silnikiem, równowagi hamowania i ustawieniami aerodynamicznymi. Wszystko to upakowano na kierownicy, pełniącej funkcję centralnej jednostki sterującej.

Mercedes twierdzi, że w przeciągu jednego sezonu kierowca „zużyje” od trzech do czterech kierownic tego typu. Problem w tym, że budowa jednej zabiera całemu zespołowi około 80 godzin pracy i 60000 dolców nakładu finansowego. Należy jednak pamiętać, że nie tylko Mercedes produkuje te kierownice, a jak dużo producentów, tak wiele różnych podejść.

Czytaj też: Tesla ujawniła Model Y, czyli swojego pierwszego elektrycznego crossovera

Źródło: Popular Mechanics