Mesh shading w kartach Intela? Pierwsze próby implementacji ruszyły

Intel udostępnił najnowszy sterownik ANV Vulkan dla systemów operacyjnych Linux, który oferuje nieprzetestowaną gruntownie (jeszcze) obsługę technologii mesh shading dla procesorów graficznych ARC Alchemist, czyli tych mobilnych i stacjonarnych kart, które zmierzają na rynek. Ten unikalny dodatek ciągle jest uważany za “eksperymentalny” i wciąż jest w fazie testów.

Poczyniono pierwszy krok w stronę obsługi technologii mesh shading w kartach Intela

Zespół inżynierów Intela zajmujących się sterownikami typu open-source pracował nad zapewnieniem wsparcia technologii mesh shader do kart z GPU DG2 “Alchemist” od kilku miesięcy. Wraz z wprowadzeniem Mesa 22.0-level, implementacja stała się aktywna, ale nadal jest w stanie eksperymentalnym, wykorzystując do działania rozszerzenie VK_NV_mesh_shader firmy NVIDIA dla Linuksa.

Czytaj też: Granie jak marzenie, czyli wszystko co musicie wiedzieć o Steam Deck od Valve

To rozszerzenie zapewnia nowy mechanizm pozwalający aplikacjom na generowanie kolekcji geometrycznych prymitywów [elementarnych części składowych grafiki] poprzez programowalne cieniowanie siatki. Jest to alternatywa dla istniejącego potoku programowalnego cieniowania prymitywów, który opierał się na generowaniu prymitywów wejściowych przez asembler o stałej funkcji, jak również na pobieraniu wierzchołków o stałej funkcji

– tłumaczy Intel.

Obsługa VK_NV_mesh_shader jest ukryta w środowisku “ANV_EXPERIMENTAL_NV_MESH_SHADER” i czeka na oficjalną aktywację. Intel wstrzymuje się jednak aż do czasu, aż oficjalne rozszerzenie Vulkan mesh shader będzie w stanie zaoferować odpowiednie wsparcie. Powyżej możecie zobaczyć na własne oczy, jak wielkie usprawnienia wprowadza obsługa mesh shader w grafice, jak również to, jak wpływa na gry.