Polacy kupują coraz więcej laptopów. Wraz ze wzrostem liczby urządzeń na rynku, rośnie liczba uszkodzonego sprzętu. To oznacza pełne ręce pracy dla serwisów. Jakie są najczęstsze usterki w laptopach? Czy któreś typy urządzeń psują się łatwiej i szybciej od innych? Mieliśmy okazję dowiedzieć się tego od serwisu FIXIT.
W Polsce jest coraz więcej laptopów
Praca zdalna spowodowała szybszy wzrost sprzedaży laptopów w Polsce. W 2019 roku, w stosunku do roku 2020, wzrosty są ogromne. Z danych IDC wynika, że w II i III kwartale 2020 roku to odpowiednio 96 i 66%.
Z najnowszych ustaleń Rzeczpospolitej wynika, że popyt na laptopy jest tak duży, że obecnie zaczęło ich brakować. Według szacunków Media Expert na rynku brakuje ponad 100 tys. komputerów. Największą popularnością cieszą się proste i tańsze urządzenia. Czy takie są właśnie najbardziej podatne na uszkodzenia?
Czytaj też: Recenzja Asus ZenBook 14 UX425E. 11. generacja Intela robi różnicę
Biznes to nie tylko prestiż. To również lepsze wykonanie?
Jeśli spojrzymy w dane serwisu FIXIT dotyczące napraw laptopów w 2020 roku, pośród usterek w laptopach biznesowych i konsumenckich możemy zauważyć spore różnice. Tak wygląda to w podziale procentowym.
Rodzaj usterki | Laptopy biznesowe | Laptopy Konsumenckie |
Dyski HD/SSD | 8% | 6% |
Elementy obudowy | 3% | 14% |
Matryca | 6% | 3% |
Pamięć RAM | 6% | 3% |
Porty komunikacyjne | 8% | 5% |
Usterki płyty głównej | 43% | 47% |
Podzespoły sterujące | 10% | 6% |
Usterki chipsetów | 8% | 11% |
Inne | 8% | 5% |
Z czego wynikają takie różnice? Michał Stal z serwisu FIXIT wskazał nam najczęstsze przyczyny.
Czytaj też: Test laptopa Asus ROG Zephyrus G14 GA401I
Najczęstsze usterki w laptopach – ekran, obudowa, oprogramowanie
Z obserwacji serwisu wynika, że pierwsze problemy zaczynają się już na poziomie oprogramowania. Dużo osób korzysta z Windowsa w wersji Pro, choć nie potrzebuje wielu z jego funkcji. Choć do ich potrzeb w zupełności wystarczyłby prostszy wariant Home.
Tym co rzuca się w oczy, zaraz obok systemu, jest ekran. W laptopach biznesowych częściej możemy spotkać matowe matryce z powłoką antyrefleksową. Poprawia to komfort pracy, ale kosztem gorszej jakości kolorów. Ich przewagą jest jednak to, że są solidniej wykonane. To zasługa wzmocnionego mocowania zawiasów, czy specjalnych wsporników z wytrzymałych kompozytów.
Powyższe ma przełożenie na żywotność całej konstrukcji. Laptopy biznesowe są zwyczajnie lepiej wykonane. Często plastikowe laptopy konsumenckie psują się częściej i łatwiej. Do najczęstszych usterek należą usterki mocowania zawiasów, palmrestów (dolna część obudowy z klawiaturą), ramek matrycy oraz dolnej części obudowy, w której znajdują się podzespoły. Jak zaznacza ekspert FIXIT, w laptopach biznesowych takie problemy praktycznie nie występują.
Czytaj też: Microsoft Surface Book 3, czyli mieszane uczucia
Biznesowe dodatki w laptopach robią różnicę
Ekspert FIXIT zaznacza, że dodatkowe funkcje i możliwości laptopów biznesowych są bardzo przydatne w codziennym użytkowaniu. Zaawansowane touchpady i wymyślne konstrukcje klawiatury nie tylko są efektowne i wygodne w użytkowaniu, ale też często bardziej trwałe. Warto tu wspomnieć choćby o wodoodporności. Jej brak w laptopach konsumenckich bywa zabójczy. Piszę to jako osoba, której serwis ratował laptopa konsumenckiego po zalaniu na 18 godzin przed odlotem samolotu.
Laptopy biznesowe dają z różnych powodów większe możliwości. Oferują więcej portów i dodatki takie jak czytniki linii papilarnych. Choć te coraz częściej trafiają do sprzętu konsumenckiego. Nie do przecenienia jest za to akumulator. Laptopy biznesowe dostają ogniwa o większej pojemności.
Czytaj też: Test Asus ROG Zephyrus Duo 15. Gamingowy laptop z przyszłości
Serwis zwraca też uwagę na jedną ważną kwestię. Teoretycznie podzespoły takie jak dyski, procesor, czy pamięci są identyczne w modelach konsumenckich i biznesowych. W praktyce jednak do laptopów biznesowych często trafiają ich bardziej dopracowane warianty. O wydłużonej żywotności, ze względu na zastosowanie elementów elektroniki wyższej jakości.
Wybierając laptop zdefiniuj swoje potrzeby
Wnioski z danych serwisu są jasne. Przed zakupem laptopa warto dobrze przemyśleć swoje potrzeby. Z jednej strony, aby uniknąć przepłacania za funkcje, które mogą okazać się zbędne i użyjemy ich co najwyżej tylko raz dla przetestowania z ciekawości ich działania. Z drugiej, należy zastanowić się czy tańszy laptop w dłuższej perspektywie nie okaże się… droższy. Bo za cenę naprawy powstałych usterek moglibyśmy kupić znacznie lepiej wykonany sprzęt.
Materiał powstał we współpracy z firmą FIXIT.