Dokładnie sto lat temu w 1919 roku, Walter Owen Bentley zbudował trzy samochody EXP, aby rozpocząć swoją samochodową przygodę. Wykorzystując swoje doświadczenia z silnikami samolotowymi, opracował 3-litrowy czterocylindrowy silnik z aluminiowymi tłokami do swoich samochodów. Inspirował się przy tym przedwojennymi projektami, takimi jak Grand Prix Mercedes z 1914 roku, czy Coupe de l’Auto Peugeot z 1913.

Czytaj też: Obejrzyj, jak Ferrari F2004 ustanawia nowy rekord na torze Sonoma

Po przetestowaniu EXP1, Bentley wykorzystał jego podwozie do zbudowania EXP2, ale tym razem stawiając na styl dwumiejscowego samochodu sportowego z aluminiowym korpusem i silnikiem z czterema zaworami na cylinder, podwójną głowicą iskrową, dwoma magnetosami i kilkoma kawałkami magnezu tu i tam. W rezultacie EXP2 osiągnęło 175 koni mechanicznych w swojej ostatecznej iteracji, a ponieważ ważył tylko 680 kilogramów, to z łatwością osiągał maksymalni 127 km/h. Było to wciąż wystarczająco dużo, aby zwyciężyć na wielu wyścigach… o ile samochód pozostałby w jednym kawałku, co robił, ponieważ podwozie Bentleya było najbardziej wytrzymałe w branży.

Podczas gdy EXP3 The Cab, stał się samochodem prywatnym założyciela Bentleya, EXP2 został przebudowany w 1921 roku i wyposażony w zapasowy silnik wyścigowy w następnym roku. Został później zastąpiony 144-tym silnikiem produkcyjnym Bentleya. Przed zakurzeniem, EXP2 osiągnęło jedenaście zwycięstw w wyścigach i siedem „drugich miejsc”.

Dzisiaj, jako najstarszy zachowany Bentley, egzemplarz EXP2 jest częścią ekskluzywnej kolekcji, która obejmuje Porsche Type 64 #03 z roku 1940 i Enzo Ferrari 159 Spyder Corsa z 1947. Jego opiekunem jest Robin Peel, szef kolekcji dziedzictwa Bentley Motors.

Czytaj też: Jeden z 401 egzemplarzy Mangusta od De Tomaso może być Wasz

Źródło: Road and Track

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej