Pierwsza napędzana wodorem wielka wywrotka Volvo ruszyła do pracy

napędzana wodorem wielka wywrotka Volvo, wielka wywrotka Volvo

Volvo Construction Equipment, czyli oddział Volvo skupiony na ciężkim sprzęcie przemysłowym, wyznaczyło sobie cel zerowej emisji netto w całym łańcuchu wartości na rok 2040. Już teraz wprowadza elektryczny sprzęt budowlany w Europie i Stanach Zjednoczonych, ale z całą pewnością na ich tle wyróżnia się pierwsza napędzana wodorem wielka wywrotka Volvo.

HX04 w akcji, czyli napędzana wodorem wielka wywrotka Volvo

Unikalna na skalę światową, bo jedyna w swoim rodzaju napędzana wodorem wielka wywrotka Volvo HX04 nie jest zupełnie nowa. To z kolei wynik projektu badawczego z 2018 roku, który zaowocował napędem elektrycznym zasilanym energią z łącznie 12 kg wodoru. Jego ładowanie zajmuje z kolei jedynie 7,5 minuty, a kwestia tego, jak wiele godzin ta wywrotka na wodór może operować, jest ciągle tajemnicą.

Testy zapewne wykażą wszystko, na co stać wywrotkę tego typu, w której Volvo przede wszystkim zastosowało zeroemisyjny układ napędowy z silnikami elektrycznymi. Ten wykorzystuje energię nie z przepastnych akumulatorów, a właśnie wodoru w stosownym układzie, który miesza go z tlenem. W efekcie dochodzi do reakcji chemicznej, generującej energię elektryczną.

Czytaj też: Technologie Dolby w telewizorach TCL zapewnią kinową jakość obrazu i dźwięku

Zastosowanie tego “napędu przyszłości” w ciężkim sprzęcie będzie jednoznacznym i zresztą kolejnym dowodem na to, że potencjał wodoru w transporcie jest ogromny. Volvo zresztą i tak jest pewne swego i zapewnia, że komercjalizacja maszyn napędzanych wodorem rozpocznie się w 2025 roku.