Zdaniem trójki badaczy istnieje sposób, aby zapobiegać poważnym katastrofom. Chodzi o lawiny błotne i opadający pył węglowy, które każdego roku powodują śmierć wielu osób.
Wydobycie żelaza wytwarza produkt uboczny znany jako hałdy. Odpady te są zazwyczaj wrzucane do sztucznych stawów, które często są spiętrzane, aby zapobiec wyciekowi podczas deszczu. Podobne stawy są zbudowane tak, aby przetrzymywały odpady popiołu węglowego wytwarzane przez elektrownie węglowe. Poza tym, że stanowią problem związany z zanieczyszczeniami, stawy są również zagrożeniem lawinowym. Naukowcy podkreślają, że tysiące ludzi na całym świecie zostało zabitych przez takie lawiny błotne w ciągu ostatniego stulecia. Sugerują, że nadszedł czas, aby rządy bardziej zaangażowały się w budowanie i utrzymywanie takich stawów.
Czytaj też: Radioaktywny węgiel z bomb atomowych trafia do rowów oceanicznych
Autorzy pomysłu zauważają, że lawiny błotne z odpadów lub popiołu węglowego pojawiają się, gdy tama utrzymująca materiał ustępuje. Wiele osób wierzy, że przyczyną takich zapadnięć jest zawartość stawów i to, co się z nimi dzieje. Dowody na skraplanie składowanych materiałów są prawie zawsze widoczne na szlakach błotnych. Jednak wcześniejsze badania wykazały, że skraplanie prawie zawsze zdarza się po tym, jak tama ustąpi, nie wcześniej. Zamiast tego naukowcy sugerują, że główną przyczyną większości katastrof jest nieprzestrzeganie praktyk inżynieryjnych w budowaniu i utrzymywaniu zapór.
Jednym z największych problemów, jak zauważają naukowcy, jest to, że właściwe działanie nie jest podejmowane podczas ulewnego deszczu powodującego przelanie, co powoduje nadmierne obciążenie tamy. Innym problemem jest nakładanie warstw na dno takich stawów, które powodują powstawanie osadów o różnych właściwościach hydromechanicznych – zazwyczaj prowadzi to do osłabienia konstrukcji. Również cementowanie może poluzować struktury osadu, co może osłabić całość. Problemy mogą się również pojawić, gdy materiał zostanie ściśnięty w pobliżu zapory. Zauważają także, iż istniejące wcześniej słabości fundamentu zapory mogą prowadzić do awarii w późniejszym czasie.
[Źródło: phys.org]
Czytaj też: Po raz pierwszy od 150 lat Wielka Brytania nie korzystała z węgla