Reklama
aplikuj.pl

Naukowcy wysłali paliwo jądrowe w trasę o długości ponad 20 tysięcy km

Fakt, w kontenerach znalazła się substancja, która jedynie udawała radioaktywne odpady, jednak celem eksperymentu było sprawdzenie, jak bezpieczny będzie transport.

Jednym z najważniejszych problemów związanych z funkcjonowaniem elektrowni atomowych jest składowanie odpadów powstających podczas wytwarzania energii. Są one promieniotwórcze i stanowią ogromne zagrożenie dla życia organizmów i kondycji otaczającego nas środowiska. Amerykanie do tej pory składowali te odpady w okolicach elektrowni, jednak istnieją plany zakładające zbudowanie wspólnego, podziemnego „magazynu”. A skoro będzie on jedynym na terenie Stanów Zjednoczonych, należy wymyślić, jak dostarczać do niego ładunki w postaci paliwa jądrowego.

W tym celu naukowcy załadowali fikcyjne odpady do kontenerów i wysłali je w długą podróż. Najpierw ciężarówką, potem statkiem, a na końcu pociągiem. Łącznie ładunek przebył ponad 23 tysiące kilometrów i dojechał do celu w nienaruszonym stanie. Amerykański urząd dozoru jądrowego chwali się, że transportery przeznaczone do tego celu zostały zaprojektowane z myślą o szczelnym przechowywaniu odpadów nuklearnych. Przetestowano je pod względem odporności na ogień, wstrząsy i podtapianie, jednak nigdy nie wysłano w tak odległą trasę. Oczywiście oficjalnie, bo jak było naprawdę, pewnie nigdy się nie dowiemy.

Czytaj też: Podczas badań ludzie dali się zmanipulować robotom

Badacze z Nowego Mekysku do współpracy zaprosili kolegów z Korei Południowej i Hiszpanii, którzy na co dzień zajmują się bezpiecznym transportem tegou typu środków. To dzięki nim udało się zaplanować i przebyć trasę, której start znajdował się w Hiszpanii, natomiast meta – w amerykańskim stanie Kolorado. Zbiorniki wyposażono w szereg czujników, kontrolujących zachowanie przewożonej substancji oraz wpływ czynników zewnętrznych. Okazało się, że transport był naprawdę bezproblemowy, a aktywność paliwa wywołana „kołysaniem” niemal zerowa. Najważniejszą kwestią pozostaje obecnie załadunek i przechowywanie odpadów, bowiem o ich przewóz możemy być spokojni.

[Źródło: theverge.com, popularmechanics.com; grafika: Michael Vittitow, Sandia National Laboratories]