Niemiecki HY4 ustanowił nowy rekord samolotów pasażerskich napędzanych wodorem

Niemiecki HY4,nowy rekord samolotów pasażerskich napędzanych wodorem

Stuttgarcka firma H2FLY pochwaliła się najnowszym osiągnięciem swojego czteromiejscowego samolotu HY4, który 13 kwietnia ustanowił nowy rekord samolotów pasażerskich napędzanych tym rodzajem paliwa. Wszystko rozbija się o pułap lot i przelot z jednego lotniska na drugie.

Niemiecki samolot pasażerski HY4 firmy H2FLY z nowym rekordem

Niemiecki HY4 stał się pierwszym samolotem pasażerskim napędzanym wodorem, który osiągnął wysokość powyżej 2134 metrów. W ramach tego lotu był to na dodatek pierwszy raz, kiedy zrealizowano lot samolotem pasażerskim napędzanym wodorem z jednego dużego lotniska na drugie, pokonując 12 kwietnia 124 km ze Stuttgartu do Friedrichshafen.

To dzieło oparte na samolocie Pipistrel Taurus G4 o charakterystycznej dwukadłubowej konstrukcji jest konstrukcją hybrydową, którą napędza niskotemperaturowy system wodorowych ogniw paliwowych. Odpowiada za nie Instytut Termodynamiki Technicznej DLR (DLR) we współpracy z firmą Hydrogenics, które postawiły na dwa zbiorniki z kompozytu węglowego (po jednym w każdym kadłubie) z wodorem przechowywanym pod ciśnieniem ~400 barów.

Czytaj też: Nowy koncept drona dostawczego zaskakuje wyglądem i zachwyca możliwościami

Te zbiorniki zasilają ogniwo paliwowe, podczas gdy akumulatory litowo-jonowe dostarczają energii 80-kW silnikowi elektrycznemu. Prędkość przelotowa samolotu wynosi 145 km/h, a przewidywany zasięg do 1500 km przy minimalnym obciążeniu i optymalnych warunkach lotu. H2FLY spodziewa się, że w ciągu “zaledwie kilku lat” będzie latać wodorowo-elektrycznymi samolotami przewożącymi do 40 pasażerów na dystansie do 2000 km.