Reklama
aplikuj.pl

Niskie temperatury wiążą się z wysokim statusem

W celu zbadania, czy chłód może wiązać się z wysokim statusem, badacze z Anglii i Japonii przeprowadzili serię eksperymentów. W pierwszym z badań naukowcy poprosili uczestników o ocenę małego, dekoracyjnego wazonu. Osoby z jednej grupy otrzymały wazon, który został schłodzony w lodówce, podczas gdy druga grupa dostała ten przechowywany w temperaturze pokojowej.

Następnie uczestnicy eksperymentu ocenili stopień, w jakim wazon był symbolem bogactwa. Ocenili również wazon za jego wyjątkowość, ekskluzywność, czy wyrafinowanie. Na koniec uczestnicy oceniali, czy produkt im się podoba. Wyniki pokazały, że uczestnicy, którzy oceniali chłodniejszy wazon, czuli, że jest on bardziej luksusowy niż cieplejszy wazon. Stwierdzili również, że chłodniejszy wazon jest bardziej pożądany.

Czytaj też: Amerykanie twierdzą, że media społecznościowe pogarszają jakość wiadomości

Naukowcy sądzą, iż związek między zimnem a luksusem można przypisać głęboko zakorzenionym odruchom. Od momentu narodzin ciepło kojarzy się z bliskością matki. Z kolei niskie temperatury są powiązane z fizycznym i społecznym dystansem, który może sprawić, że produkty będą bardziej ekskluzywne.

Naukowcy powtórzyli eksperyment na innych zasadach. Jego uczestnicy oglądali reklamy nowego zapachu. Jedna grupa zobaczyła obraz, w którym butelka znajduje się w zimowej scenerii, druga natomiast – w wiosennej. Uczestnicy ponownie uznali, że zapach w zimowej otoczce jest bardziej luksusowy. Podobna zależność dotyczyła również innych produktów. Warto zaznaczyć, że tak prosta manipulacja może mieć poważne znaczenie dla firm, które próbują przyciągnąć konsumentów do swoich luksusowych wyrobów.

[Źródło: phys.org]

Czytaj też: Normy społeczne odgrywają rolę w podejmowaniu decyzji