Reklama
aplikuj.pl

Nowoczesne technologie w silnikach hybrydowych i elektrycznych

Samochodami z silnikami hybrydowymi i elektrycznymi cieszą się coraz większym zainteresowaniem. I chociaż Polacy rejestrują więcej aut hybrydowych, to te elektryczne też powoli zdobywają nasz rynek motoryzacyjny. Jednym z powodów zainteresowania tego rodzaju napędami są nowoczesne rozwiązania stosowane w obu wariantach aut.

Motoryzacyjny wyścig o klienta

Bez wątpienia producenci aut stoją przed dużym wyzwaniem. Z jednej strony muszą podążać za trendami technologicznymi, aby oferowane przez nich modele aut odpowiadały realiom współczesnego rynku. Z drugiej konieczne jest sprostanie oczekiwaniom kierowców, którzy oprócz wydajnego i oszczędnego samochodu wymagają dziś dodatkowego komfortu i najnowocześniejszych rozwiązań gwarantujących bezpieczeństwo użytkowania. Producenci chcący utrzymać swoją pozycję na rynku muszą poszukiwać nowoczesnych rozwiązań, które nie tylko będą odpowiadały potrzebom klientów, ale też będą zapewniały przewagę konkurencyjną. Dlatego tak ważne w działalności każdego producenta samochodów jest innowacja i ciągłe rozwijanie oferowanych modeli. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę CUPRA, która sukcesywnie wprowadza na rynek unowocześnione wersje dotychczasowych modeli aut lub zupełnie nowe propozycje dla szczególnie wymagających klientów.

Auta elektryczne – ekologiczne coraz szybsze?

Jednym z ciekawszych rozwiązań w samochodach elektrycznych jest tzw. hamowanie rekuperacyjne. Wystarczy już zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia, aby samochód zaczął automatycznie zwalniać. Na tym polega tzw. hamowanie odzyskowe, a podczas samego procesu hamowania silnik auta elektrycznego pozyskuje energię mechaniczną z samego procesu, przekształca ją w energię elektryczną i przekazuje część do ponownego wykorzystania. Jednak to rozwiązanie to praktycznie standard w samochodach elektrycznych. Dlatego producenci sięgają po więcej i oferują swoim klientom zupełne innowacje, jak chociażby wyposażenie w dwa silniki elektryczne gwarantujące łączną moc 250 kWh (340 KM), które możemy spotkać chociażby w najnowszej wersji elektrycznego SUV-a CUPRA Tavasacan.

Samochody hybrydowe też z dwoma silnikami?

Myśląc o hybrydzie, warto zwrócić uwagę, że na rynku dostępne są różne warianty pojazdów z tego rodzaju silnikiem. Część z nich posiada silnik elektryczny jedynie jako wsparcie silnika spalinowego. Jednak coraz powszechniejsze są rozwiązania typu plug-in, które umożliwiają ładowanie silnika elektrycznego i wykorzystanie go niezależnie od tego spalinowego. Oczywiście osiągalna moc i zasięgi zależą od konkretnego modelu auta. Przykładowo: nowa CUPRA Formentor 2024 z napędem hybrydowym plug-in gwarantuje nie tylko moc na poziomie 204-272 KM, ale również zasięg ok. 50 km korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. Mimo sporej objętości akumulatora, zastosowane technologie umożliwiają również jego szybkie ładowanie, dzięki czemu spore zasięgi idą w parze z komfortem płynnej podróży bez konieczności dłuższych przestojów.

Technologie nie tylko w silnikach

Analizując rynek aut hybrydowych i elektrycznych, warto też pamiętać, że nowoczesne technologie nie dotyczą jedynie samych silników pojazdów, ale także szeregu innych funkcji mających bezpośrednie przełożenie na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Funkcje typu Travel Assit pozwalają utrzymać samochód na właściwym pasie ruchu i zachowanie bezpiecznej odległości od innych aut. Wyświetlacze w dece rozdzielczej z rozszerzoną rzeczywistością pozwalają dostrzec o wiele więcej szczegółów podczas jazdy niż w typowych samochodach. Innowacyjne zawieszenie oraz progresywne układy kierownicze pozwalają na dynamiczną, ale bezpieczną jazdę. Chcąc wybrać samochód odpowiedni dla siebie, warto analizować rozwiązania technologiczne jakie oferuje producent. Nie można też zapominać, że technologia może być solidnym wsparciem dla kierowcy wtedy, kiedy ten będzie z nią obeznany. Dlatego poszukując innowacji w motoryzacji, nastawmy się też na konieczność oswojenia z nowymi, często dotąd nieznanymi rozwiązaniami.

Artykuł zewnętrzny.