W dobie dbania o środowisko inżynieria ekologiczna cieszy się ogromną popularnością. Przynajmniej jeśli idzie o podbijanie nagłówków w magazynach i serwisach, czego świetnym przykładem jest nowy genewski terminal Est du Genève Aéroport dla portu lotniczego.
Wschodnie Skrzydło Międzynarodowego Portu Lotniczego w Genewie uległo ogromnej zmianie. W miejscu budynku sprzed dekad stanął wielki szklany genewski terminal
Prace nad terminalem trwały tak naprawdę od ponad dekady. Wtedy bowiem rozpoczęto pierwsze prace nad ekologiczną modernizacją klasycznego terminala z lat 70., które zaczęły się wykopaniem odwiertów geotermalnych. Dziś terminal o powierzchni 40000 metrów kwadratowych został już oddany do użytku i zachwyca odwiedzających zarówno swoim wyglądem, jak i wykonaniem zgodnie z myślą o inżynierii ekologicznej.
Główna część terminala uniesionego 6 metrów nad poziomem płyty lotniska przypomina wielki równoległobok (19 x 10 x 520 metrów). Jego ściany buduje szklana fasada złożona z potrójnego szkła technicznego o łącznej powierzchni 20000 metrów kwadratowych. To zapewnia zarówno odpowiednią izolację, jak i naturalne oświetlenie i cudny widok na pobliskie góry Jura.
Czytaj też: Kary za naruszenie przepisów RODO w zeszłym roku przekroczyły miliard dolarów
Po stronie „ekologicznej” terminal wykorzystuje 110 geotermalnych słupów, które chłodzą 90% jego powierzchni, podczas gdy panele słoneczne o łącznej powierzchni 7015 metrów kwadratowych generują więcej energii, niż wymaga jej sam terminal. Resztę elementów zgodnych z inżynierią ekologiczną uzupełnia całkowite wyeliminowanie mostków cieplnych, zastosowanie energooszczędnych sufitów chłodzących, oświetlenia LED z responsywnymi systemami sterowania oraz systemów zbierania wody deszczowej dla obniżenia zużycia wody.