Wygląda na to, że obecnie armia USA wybiera nowy sprzęt CATV, czyli pojazd z myślą o pokonywaniu trudnego terenu w niskich temperaturach. Innymi słowy – sprzętu do przewożenia żołnierzy przez śnieg.
Jaki będzie nowy sprzęt do walki ze śniegiem USA?
Do programu wybrano dwa pojazdy, a testy wykażą ten zwycięski, który trafi do jednostek bojowych armii amerykańskiej do działania na północ od koła podbiegunowego. Pojazdy CATV, choć nieczęsto pojawiające się w mediach, są kluczowym wyposażeniem do działania w regionach pokroju Arktyki, gdzie globalne ocieplenie obecnie cofa pokrywę lodową, odsłaniając ropę i bogactwa mineralne oraz nowe potencjalne szlaki żeglugowe. W odpowiedzi zarówno Stany Zjednoczone, jak i Rosja szkolą i wysyłają siły zbrojne za kołem podbiegunowym.
Czytaj też: Marynarka wojenna USA chce w większym stopniu korzystać z laserów
Armia przetestuje dwa nowe pojazdy śnieżne i wybierze jeden, który stanie się nowym CATV. Mowa o sprzęcie z partnerstwa Oshkosh Defense i Singapore’s ST Engineering oraz prosto od firmy BAE Systems, który finalnie trafi na służbę w liczbie 163 egzemplarzy. Zastąpi tym samym obecnego SUSV (Small Unit Support Vehicle) z lat 80. jak podaje Defense News.
CATV od Oshkosh/ST Engineering
Walka potoczy się więc pomiędzy pojazdem Oshkosh/ST Engineering bazującym na Bronco 3 All Terrain, który waży prawie 10000 kg, ma 8,53 metra długości i jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem o mocy 325 koni mechanicznych, zapewniając miejsce dla kierowcy i 12 pasażerów oraz możliwości transportu ładunku do prawie 6300 kg. Jest jednocześnie wyposażony w kadłub w kształcie litery V, który odbija wybuchy min oraz pancerz, mogący zatrzymać pociski 7,62 milimetra.
Czytaj też: Nazwa nowego myśliwca F-15 Eagle USA. Jak ochrzczono nową generację?
BvS10 Beowulf od BAE Systems
Drugim CATV, który przejdzie testy, jest dwuczęściowy przegubowy pojazd gąsienicowy od BvS10 Beowulf firmy BAE Systems, będący w rzeczywistości istnym potomkiem SUSV. Na pierwszy rzut oka przypomina wojskową ciężarówkę z naczepą, a jego masa całkowita wynosi prawie 15000 kg, podczas gdy długość 7,92 metra. Jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Cummins o mocy około 280 koni mechanicznych, a na jego pokładzie miejsce znajdzie 14 osób lub ponad 7 ton ładunku. Oczywiście jego kadłub jest opancerzony, a dodatkową cechą są jego amfibijne możliwości.