Reklama
aplikuj.pl

Armia USA wybiera nowy sprzęt do walki ze śniegiem

sprzęt do walki ze śniegiem, USA CATV

Wygląda na to, że obecnie armia USA wybiera nowy sprzęt CATV, czyli pojazd z myślą o pokonywaniu trudnego terenu w niskich temperaturach. Innymi słowy – sprzętu do przewożenia żołnierzy przez śnieg.

Jaki będzie nowy sprzęt do walki ze śniegiem USA?

Do programu wybrano dwa pojazdy, a testy wykażą ten zwycięski, który trafi do jednostek bojowych armii amerykańskiej do działania na północ od koła podbiegunowego. Pojazdy CATV, choć nieczęsto pojawiające się w mediach, są kluczowym wyposażeniem do działania w regionach pokroju Arktyki, gdzie globalne ocieplenie obecnie cofa pokrywę lodową, odsłaniając ropę i bogactwa mineralne oraz nowe potencjalne szlaki żeglugowe. W odpowiedzi zarówno Stany Zjednoczone, jak i Rosja szkolą i wysyłają siły zbrojne za kołem podbiegunowym.

Czytaj też: Marynarka wojenna USA chce w większym stopniu korzystać z laserów

Armia przetestuje dwa nowe pojazdy śnieżne i wybierze jeden, który stanie się nowym CATV. Mowa o sprzęcie z partnerstwa Oshkosh Defense i Singapore’s ST Engineering oraz prosto od firmy BAE Systems, który finalnie trafi na służbę w liczbie 163 egzemplarzy. Zastąpi tym samym obecnego SUSV (Small Unit Support Vehicle) z lat 80. jak podaje Defense News.

CATV od Oshkosh/ST Engineering

Walka potoczy się więc pomiędzy pojazdem Oshkosh/ST Engineering bazującym na Bronco 3 All Terrain, który waży prawie 10000 kg, ma 8,53 metra długości i jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem o mocy 325 koni mechanicznych, zapewniając miejsce dla kierowcy i 12 pasażerów oraz możliwości transportu ładunku do prawie 6300 kg. Jest jednocześnie wyposażony w kadłub w kształcie litery V, który odbija wybuchy min oraz pancerz, mogący zatrzymać pociski 7,62 milimetra.

Czytaj też: Nazwa nowego myśliwca F-15 Eagle USA. Jak ochrzczono nową generację?

BvS10 Beowulf od BAE Systems

Drugim CATV, który przejdzie testy, jest dwuczęściowy przegubowy pojazd gąsienicowy od BvS10 Beowulf firmy BAE Systems, będący w rzeczywistości istnym potomkiem SUSV. Na pierwszy rzut oka przypomina wojskową ciężarówkę z naczepą, a jego masa całkowita wynosi prawie 15000 kg, podczas gdy długość 7,92 metra. Jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Cummins o mocy około 280 koni mechanicznych, a na jego pokładzie miejsce znajdzie 14 osób lub ponad 7 ton ładunku. Oczywiście jego kadłub jest opancerzony, a dodatkową cechą są jego amfibijne możliwości.