Kolejny z artykułów dotyczących GeForce RTX 3060 będzie na temat wydajności karty w grach z RT i DLSS. Jak w nich zaprezentuje się nowo pokazana grafika?
KFA2 GeForce RTX 3060 EX (1-Click OC)
Jako przykład karty wybrałem model GeForce RTX 3060 od KFA2. Jest to bardzo dobra konstrukcja, która została fabrycznie podkręcona. Jej ważną cechą jest między innymi cicha praca pod obciążeniem, czy spore możliwości ręcznego OC. Ma też ona podświetlenie RGB, przez co powinna naprawdę nieźle się prezentować.
Testy przeprowadziłem na 5 grach: Wolfenstein: Youngblood, Control, Metro Exodus, Quake II RTX oraz Call of Duty: Modern Warfare. Powinny one dobrze pokazać jak ray tracing i DLSS sprawują się na tej karcie. Sterowniki dla RTX 3060 to Nvidia Game Ready 461,64. Warto też zwrócić uwagę jak karty wypadają w rozdzielczości 3440 x 1440 px przy włączonych omawianych opcjach.
Wolfenstein: Youngblood
W pierwszej z gier karta poradziła sobie całkiem nieźle. Wolfenstein: Youngblood nie jest zbyt wymagający i nawet w 4K po włączeniu DLSS GeForce RTX 3060 uzyskuje średnio 60 fps. W niższych rozdzielczościach do uzyskania tej magicznej liczby nie trzeba nawet włączać DLSS.
Control
Control to już znacznie bardziej wymagający tytuł. Bez DLSS nawet w Full HD GeForce RTX 3060 nie zapewnia średnio 60 fps. Po jego włączeniu w trybie Jakość jedynie w tej rozdzielczości możecie liczyć na średnio 60 fps. W wyższych rozdzielczościach klatki na sekundę mocno spadają i bez DLSS w innych trybach nie ma co do Control podchodzić.
Metro Exodus
W Metro Exodus po włączeniu DLSS karta nie uzyskuje średnio 60 fps nawet w Full HD. W kolejnych rozdzielczościach jest tylko gorzej i tytuł staje się praktycznie niegrywalny. Nie wspominam tutaj o DLSS, bowiem jest to jego pierwsza implementacja, która nie jest zbyt udana.
Quake II RTX
Kolejna gra potwierdza, że GeForce RTX 3060 nie wypada najlepiej po włączeniu RT. W Full HD możecie liczyć na średnio 43 fps, w kolejnych rozdzielczościach raczej sobie nie pogracie.
Call of Duty: Modern Warfare
Ostatnia z gier jest już mniej wymagająca po włączeniu śledzenia promieni. W Full HD uzyskacie powyżej 60 fps, w 2K gra dalej będzie grywalna. W kolejnych rozdzielczościach jest już gorzej i tutaj zdecydowanie przydało by się DLSS< którego niestety w tym tytule nie ma.
Podsumowanie
GeForce RTX 3060 średnio sobie radzi z grami po włączeniu RT. W większości tytułów niezbędne będzie odpalenie DLSS, który zdecydowanie poprawi płynność rozgrywki. W większych rozdzielczościach trzeba będzie też postawić na DLSS w trybie balans lub wydajność, aby całość chodziła płynnie. Nie ma tutaj jednak większego zaskoczenia. Już RTX 3060 Ti często nie uzyskiwał 60 fps w większych rozdzielczościach, więc z RTX 3060 mogło być tylko słabiej. Dobrze jednak, że coraz więcej twórców gier przy implementacji RT nie zapomina o DLSS, bo jak sami widzicie słabsze grafiki mają problem z uzyskaniem 60 fps nawet w najmniejszej testowanej rozdzielczości.