Nvidia GeForce RTX 3060 – test ray tracingu i DLSS

test KFA2 GeForce RTX 3060 EX, recenzja KFA2 GeForce RTX 3060 EX, opinia KFA2 GeForce RTX 3060 EX

Kolejny z artykułów dotyczących GeForce RTX 3060 będzie na temat wydajności karty w grach z RT i DLSS. Jak w nich zaprezentuje się nowo pokazana grafika?

KFA2 GeForce RTX 3060 EX (1-Click OC)

Jako przykład karty wybrałem model GeForce RTX 3060 od KFA2. Jest to bardzo dobra konstrukcja, która została fabrycznie podkręcona. Jej ważną cechą jest między innymi cicha praca pod obciążeniem, czy spore możliwości ręcznego OC. Ma też ona podświetlenie RGB, przez co powinna naprawdę nieźle się prezentować.

test KFA2 GeForce RTX 3060 EX, recenzja KFA2 GeForce RTX 3060 EX, opinia KFA2 GeForce RTX 3060 EX

Testy przeprowadziłem na 5 grach: Wolfenstein: Youngblood, Control, Metro Exodus, Quake II RTX oraz Call of Duty: Modern Warfare. Powinny one dobrze pokazać jak ray tracing i DLSS sprawują się na tej karcie. Sterowniki dla RTX 3060 to Nvidia Game Ready 461,64. Warto też zwrócić uwagę jak karty wypadają w rozdzielczości 3440 x 1440 px przy włączonych omawianych opcjach.

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i9-10900K @ 5,1 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock Z490 Taichi
Karta graficzna
KFA2 GeForce RTX 3060 EX (1-Click OC)
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
AOC AG352UCG6
Monitor
AOC G2868PQU

Wolfenstein: Youngblood

W pierwszej z gier karta poradziła sobie całkiem nieźle. Wolfenstein: Youngblood nie jest zbyt wymagający i nawet w 4K po włączeniu DLSS GeForce RTX 3060 uzyskuje średnio 60 fps. W niższych rozdzielczościach do uzyskania tej magicznej liczby nie trzeba nawet włączać DLSS.

Control

Control to już znacznie bardziej wymagający tytuł. Bez DLSS nawet w Full HD GeForce RTX 3060 nie zapewnia średnio 60 fps. Po jego włączeniu w trybie Jakość jedynie w tej rozdzielczości możecie liczyć na średnio 60 fps. W wyższych rozdzielczościach klatki na sekundę mocno spadają i bez DLSS w innych trybach nie ma co do Control podchodzić.

Metro Exodus

W Metro Exodus po włączeniu DLSS karta nie uzyskuje średnio 60 fps nawet w Full HD. W kolejnych rozdzielczościach jest tylko gorzej i tytuł staje się praktycznie niegrywalny. Nie wspominam tutaj o DLSS, bowiem jest to jego pierwsza implementacja, która nie jest zbyt udana.

Quake II RTX

Kolejna gra potwierdza, że GeForce RTX 3060 nie wypada najlepiej po włączeniu RT. W Full HD możecie liczyć na średnio 43 fps, w kolejnych rozdzielczościach raczej sobie nie pogracie.

Call of Duty: Modern Warfare

Ostatnia z gier jest już mniej wymagająca po włączeniu śledzenia promieni. W Full HD uzyskacie powyżej 60 fps, w 2K gra dalej będzie grywalna. W kolejnych rozdzielczościach jest już gorzej i tutaj zdecydowanie przydało by się DLSS< którego niestety w tym tytule nie ma.

Podsumowanie

GeForce RTX 3060 średnio sobie radzi z grami po włączeniu RT. W większości tytułów niezbędne będzie odpalenie DLSS, który zdecydowanie poprawi płynność rozgrywki. W większych rozdzielczościach trzeba będzie też postawić na DLSS w trybie balans lub wydajność, aby całość chodziła płynnie. Nie ma tutaj jednak większego zaskoczenia. Już RTX 3060 Ti często nie uzyskiwał 60 fps w większych rozdzielczościach, więc z RTX 3060 mogło być tylko słabiej. Dobrze jednak, że coraz więcej twórców gier przy implementacji RT nie zapomina o DLSS, bo jak sami widzicie słabsze grafiki mają problem z uzyskaniem 60 fps nawet w najmniejszej testowanej rozdzielczości.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News