Kontynuujemy testy RTX 3070 w różnych zastosowaniach. Tym razem sprawdzę, jak grafika sprawdza się w przypadku gier wykorzystujących DLSS i ray tracing.
Wykorzystana karta
Tym razem przedstawicielem RTX 3070 został model od Asusa – GeForce RTX 3070 TUF Gaming OC. Jest to moim zdaniem najciekawszy model, który łączy wysoką wydajność wraz z bardzo cichą pracą. Powinien on dobrze oddać wydajność podkręconych RTX 3070 w tego typu zastosowaniach.
Testy przeprowadziłem na 5 grach: Wolfenstein: Youngblood, Control, Metro Exodus, Quake II RTX oraz Call of Duty: Modern Warfare. Powinny one dobrze pokazać jak ray tracing i DLSS sprawują się na tej karcie. Dodatkowo do wykresów dorzuciłem kartę Aorus GeForce RTX 2080 Ti 11G, za dostarczenie której dziękuję sklepowi X-Kom.
W testach pojawiła się jeszcze jedna rozdzielczość – 3440 x 1440 px. Od teraz zawsze będzie się ona pojawiała w tego typu porównaniach. Rozdzielczość zyskuje na popularności wiec wydaje mi się, że warto wiedzieć jak w niej wypadają różne grafiki.
Wolfenstein: Youngblood
W pierwszej z gier mamy już zaskoczenie. RTX 3070 znacznie wygrywa z RTX 2080 Ti, czego po regularnych testach kart bym się nie spodziewał. Grafika ma przewagę zarówno bez DLSS i z DLSS.
Sama gra nie jest też zbytnio wymagająca dla grafik. Nawet w 4K bez DLSS RTX 3070 zapewnia płynną rozgrywkę, więc tutaj nie ma żadnego zaskoczenia i w ciemno możecie włączać ten tytuł.
Control
W kolejnej grze RTX 3070 wypada praktycznie na równi z RTX 2080 Ti. Różnice we wszystkich testach są minimalne i tak naprawde można spokojnie założyć, że karty oferują praktycznie te same możliwości.
Ale co to oznacza? Bez DLSS tak naprawdę jedynie w Full HD możecie liczyć na 60 fps. W 2K gra jest płynna, ale nie osiągniecie tej liczby fps. Sytuacja zmienia się po włączeniu DLSS. Wtedy też tak naprawdę w rozdzielczościach do 3440 x 1440 px możecie liczyć na w pełni płynną rozgrywkę.
Metro Exodus
Kolejna gra to już przewaga RTX 2080 Ti nad RTX 3070. Jest ona widoczna w każdej z rozdzielczości i przy każdym z ustawień. Tutaj RTX 3070 przegrywa więc ten pojedynek.
Co do samej rozgrywki to na 60 fps przy ray tracingu możecie liczyć tylko w Full HD. W 2K i WQHD gra nadal jest płynna, ale nie osiągniecie tej liczby klatek na sekundę. W 4K tytuł staje się niegrywalny. DLSS wrzuciłem tylko jako ciekawostkę – jest to pierwsza jego implementacja, która nie była zbyt udana pod względem jakości.
Quake II RTX
W Quake II RTX obie karty zanotowały praktycznie takie same wyniki – są one na tyle bliskie, że o większych różnicach nie ma co mówić.
W tym tytule tak naprawdę płynna rozgrywka jest tylko w rozdzielczości 1920 x 1080. W pozostałych fps-y spadają tak nisko, że nie ma mowy o płynności w tak dynamicznym tytule.
Call of Duty: Modern Warfare
Ostatnia gra to również przewaga RTX 2080 Ti nad RTX 3070. Jest ona mała, ale występuje we wszystkich rozdzielczościach. Jest to zgodne z wynikami uzyskanymi w naszych testach.
W tym tytule przy włączonym ray tracingu na 60 fps możecie liczyć w rozdzielczości do 3440 x 1440 px. W 4K wyniki są bliżej 50 fps, więc rozgrywka jest nadal płynna.
Podsumowanie
W testach zaskoczył mnie jedynie Wolfenstein: Yooungblood, gdzie RTX 3070 miał przewagę nad RTX 2080 Ti. W pozostałych karty albo się praktycznie zrównywały, albo RTX 2080 Ti miał przewagę. Pamiętajcie jednak, że wykorzystany model od Aorusa jest mocno fabrycznie podkręcony co wpływa na uzyskiwane wyniki.
RTX 3070 na pewno nadaje się do ogrywania tytułów z ray tracingiem i DLSS w rozdzielczości nawet 3440 x 1440 px. Wyniki może nie zawsze sięgną 60 fps, ale rozgrywka będzie płynna. Bez DLSS jest znacznie gorzej i będziecie musieli albo obniżyć detale albo rozdzielczość – wszystko jednak zależy od konkretnego tytułu.