WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ

O dwóch różnych zestawach wtrysków w samochodach wyścigowych

O dwóch różnych zestawach wtrysków w samochodach wyścigowych

Jeśli ciekawi Was wszystko, co jest związane z budową silników benzynowych, to dobrze trafiliście, bo tym razem dowiadujemy się co nieco na temat wtrysków paliwa.

Wiedzę czerpiemy z treściwego, ale na szczęście krótkiego materiału na YouTube, który wyjaśnia różnice pomiędzy wykorzystaniem jednego dużego i dwóch mniejszych wtryskiwaczy paliwa. Za przykład biorą 800-konny model Sauber-Mercedes C9 z 1989 roku.

W tym podejściu zwiększania mocy samochodu zasada jest zwykle prosta – im więcej powietrza pobiera silnik, tym więcej paliwa potrzebuje do zapłonu mieszanki. Innymi słowy, potrzebuje ulepszenia systemu wtryskiwaczy do cylindrów. Wygląda jednak na to, że zainstalowanie gigantycznego wtryskiwacza nie zawsze jest właściwym rozwiązaniem.

Jak wyjaśnia kanał High Performance Academy na YouTube w swoim najnowszym filmie, użycie jednego dużego wtryskiwacza dla każdego cylindra doskonale nadaje się do dużych obciążeń, ale staje się problemem przy małych obciążeniach i na biegu jałowym. Wtedy bowiem serwuje silnikowi zbyt bogatą w paliwo mieszankę.

Rozwiązanie? Zastosować oba podejścia i wmontować do systemu paliwowego kolejny zestaw mniejszych wtryskiwaczy. Te działają tylko wtedy, kiedy silnik nie pracuje ciężko. W ten sposób jednostka może normalnie pracować na biegu jałowym, a na dodatek wciąż będzie otrzymywać wystarczającą ilość paliwa przy pełnym otwarciu przepustnicy.

Innym powodem stosowania dwóch zestawów wtryskiwaczy zamiast jednego jest oszczędność paliwa.